تبلیغات

مژده بزرگ به دهک‌های پایین؛ کالابرگ پنجم با ۲ شرط جدید در راه است!

اقتصادایرانی: چرا برخی خانوارهای دهک ۱ تا ۳ کالابرگ دریافت نکردند؟ رئیس اداره امور حمایتی علت عدم شارژ کالابرگ‌ها را توضیح داد و شرایط واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک رسما اعلام شد.

مژده بزرگ به دهک‌های پایین؛ کالابرگ پنجم با ۲ شرط جدید در راه است!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

رئیس اداره امور حمایتی و آسیب‌های اجتماعی، آقای رافتی‌نیا، درباره علت عدم شارژ کالابرگ برای برخی از شهروندان اعلام کرد: بر اساس مصوبه اخیر، تنها افرادی که از دهک‌های ۱ تا ۳ هستند و در عین حال تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی قرار دارند، برای دریافت کالابرگ در اولویت قرار گرفته‌اند.

لزوم تحقق دو شرط برای دریافت کالابرگ

در این دوره از اجرای این سیاست جدید، وجود هر دو شرط یعنی تعلق به دهک‌های ۱ تا ۳ و تحت پوشش بودن نهادهای حمایتی، الزامی است. بنابراین اگر فردی تنها در یکی از این دو دسته قرار گیرد، به‌ویژه اگر در دهک‌های مذکور باشد اما تحت پوشش حمایتی نباشد، در اولویت دوم قرار می‌گیرد. برخلاف شیوه‌های قبلی که گروه‌های بیشتری به‌صورت هم‌زمان مشمول می‌شدند، این بار توزیع کالابرگ‌ها طبق یک برنامه زمان‌بندی دقیق پیش می‌رود.

 

علاوه بر این، طبق اظهارات رافتی‌نیا، حتی اگر فردی در دهک‌های ۴ یا ۵ قرار گیرد اما تحت پوشش نهادهای حمایتی باشد، همچنان فعلاً کالابرگی برای او شارژ نخواهد شد. همچنین زمان شروع شارژ برای افرادی از دهک‌های ۱ تا ۳ که تحت پوشش حمایتی نیستند، هنوز اعلام نشده است.

 

تغییر در نحوه ثبت تغییرات خانوار

آقای رافتی‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع عدم واریز یارانه برای برخی افراد مشمول اشاره کرد و عامل اصلی این مسأله را اصلاحات جدید در نحوه ثبت تغییرات خانوار دانست. وی افزود: از تاریخ ۱۰ مهرماه سال جاری، بر اساس آیین‌نامه جدید هیئت وزیران، ثبت تغییرات مربوط به ترکیب خانوار، مستقیماً توسط سازمان ثبت احوال کشور و به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

 

او اضافه کرد: پیش از این، چنین تغییراتی از طریق دفاتر پلیس +۱۰ یا فرمانداری‌ها و به روش دستی انجام می‌شد؛ اما اکنون تغییراتی مانند فوت، طلاق، ازدواج، حضانت یا قیومیت به‌محض ثبت در اداره ثبت احوال، به‌صورت خودکار در سامانه‌های مربوطه به‌روز می‌شود. این فرایند باعث شده است تا تعداد افرادی که قبلاً به ‌شکل غیرواقعی در سامانه‌ها ثبت شده بودند با عدد واقعی مطابقت پیدا کند. به‌طور مثال، اگر یک خانوار در سامانه ۵ نفره ثبت شده اما عملاً ۴ نفر بوده است، اکنون تعداد آن‌ها اصلاح خواهد شد.

 

تغییر دهک‌بندی خانوارها

به دنبال این تغییرات، دهک‌بندی خانوارها نیز ممکن است تغییر کند. به‌طور مثال، سرانه درآمد خانوارها ممکن است بازبینی شود و همین موضوع می‌تواند سبب انتقال یک خانواده از دهک ۳ به دهک ۴ یا از دهک ۷ به دهک ۸ شود. این جابه‌جایی دهک‌ها یکی از دلایل اصلی کاهش یا قطع یارانه و کالابرگ برخی خانوارها به شمار می‌رود.

 

مشکلات مرتبط با پیامک‌های بانکی و حساب‌ها

برخی از شهروندان نیز به دلیل عدم دقت در بررسی پیام‌های بانکی یا اختلالات موجود در روزهای واریز دچار سوءتفاهم می‌شوند و تصور می‌کنند که شارژی انجام نشده است. در حالی که با بررسی پرینت حساب مشخص می‌شود شارژ موردنظر واریز شده اما بانک پیامک تایید واریز را ارسال نکرده است.

 

موضوع دیگری که بر مشکل واریز اثرگذار بوده، عدم به‌روزرسانی اطلاعات حساب در سامانه سیمین است. برخی از افراد در نتیجه ازدواج یا تغییر سرپرست خانوار، شماره حساب جدید خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند. طبیعی است که تا زمانی که شماره حساب مرتبط با سرپرست جدید وارد نشود، هیچ واریزی انجام نخواهد شد . شهروندان پس از تغییر در ترکیب خانوار خود حتماً باید اطلاعات به‌روز شده را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر