تهران در خطر: بلایی که آرامش شهر را تهدید میکند
اقتصاد ایرانی: افزایش تردد خودروهای سنگین در ساعات پرترافیک تهران، اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است؛ لزوم استفاده از سامانههای هوشمند و اعمال قوانین سختگیرانه برای کاهش این معضل بیش از پیش احساس میشود.

به نظر میرسد که با وجود نظارتهای فیزیکی بر ورود خودروهای سنگین، همچنان تعداد زیادی از رانندگان به طور غیرمجاز وارد شهر میشوند. این تخلفات، که عمدتاً شامل حمل بارهای سنگین مانند مصالح ساختمانی و آهنآلات است، ایمنی خودروهای سواری را بهشدت به خطر میاندازد. استفاده از سامانههای آنلاین مانند دوربینهای پلاکخوان و برخورد قاطع با متخلفان میتواند یک روش مؤثر برای کاهش تردد کامیونها در ساعات پرتردد شبانه باشد.
چالش ورود خودروهای سنگین در ساعتهای غیرمجاز
ورود خودروهای بزرگ به کلانشهرها تنها در ساعات آخر شب و اوایل صبح مجاز است. این قانون با هدف کاستن از بار ترافیکی شهرهای بزرگ و حفظ ایمنی شهروندان تنظیم شده است. با این وجود، بسیاری از شهروندان از تردد غیرمجاز خودروهای سنگین در ساعات ابتدایی شب گلایهمند هستند.
در گفتگویی، یکی از شهروندان تهرانی از تجربه خود شکایت داشت: «زمانی که در حوالی ساعت ۹ شب به خانه برمیگشتم، متوجه حضور خودروهای سنگین با سرعت بالا در بزرگراه شدم. این نخستین بار نیست که چنین صحنهای را مشاهده میکنم و این مسئله مرا نگران ایمنی مسیر میکند.»
این شهروند ادامه داد: «با توجه به عدم وجود اطلاعات شفاف درباره زمان مجاز تردد این خودروها، من تصمیم گرفتم که موضوع را رسانهای کنم تا به این مشکل اساسی رسیدگی شود.»
تأیید افزایش حضور خودروهای سنگین
مطالعات میدانی نیز حضور بیشتر خودروهای سنگین در ساعات ابتدایی شب در برخی *بزرگراههای تهران* را تأیید میکند. این درحالی است که شهروندان ساعتهای مجاز برای عبور این خودروها را بین ۱۰ شب تا ۶ صبح به یاد دارند. خبرنگار ما با تحقیق از سایتهای رسمی و تماس با مسئولین مختلف، از جمله پلیس راهور، به نتایج نهایی مبنی بر نبود اطلاعات کافی درباره ساعات مجاز تردد خودروهای سنگین رسید.
مشاهدات میدانی و نتایجی نهچندان رضایتبخش
برخی منابع اعلام کردند که خودروهای سنگین از ساعت ۱۰ شب اجازه ورود به تهران را دارند، اما باتوجه به موقعیت جغرافیایی، ساعات ورود ممکن است برای مناطق مختلف تغییر کند. با این حال بیتوجهی برخی رانندگان به این محدودیتها، ایمنی دیگر خودروها را به خطر انداخته است. تصاویر میدانی از تخلفات این وسایل نقلیه همچنان نگرانکننده است.

ترافیک سنگین چهار ساعته در تهران
بر اساس جدیدترین آمار، طول صف ترافیک در ساعات اوج عصرگاهی تهران به حدود ۳۰۰ کیلومتر میرسد. این میزان معادل سه برابر طول صفهای ترافیکی در دیگر ساعات روز است. اما با کاهش بار ترافیک از ساعت ۹ شب، ورود خودروهای سنگین به شهر تبدیل به چالشی جدی میشود، بهخصوص برای مناطقی مانند منطقه ۲۲ و منطقه ۵ که در نزدیکی مبادی ورودی تهران قرار دارند.
نقض قانون در سایه نبود نظارت کافی
با وجود قوانین سختگیرانه برای تردد خودروهای سنگین، کاستی در نظارت دقیق باعث شده تا برخی رانندگان این قوانین را نادیده بگیرند. روشهای فعلی نظارت عمدتاً به رهگیری فیزیکی محدود میشوند، اما این روش به دلیل محدودیت در پوشش تمام نقاط شهر، ناکارآمد به نظر میرسد.
شهرداری تهران انواع مختلف دوربین در سطح شهر نصب کرده است. برخی از این دوربینها قادر به ثبت اطلاعات پایش ترافیکی هستند، اما تمامی آنها پلاکخوان حرفهای نیستند. نوعی دیگر از این دوربینها توانایی کنترل ورود خودروهای سنگین و ثبت تخلفات آنها را دارند؛ اما اینکه آیا این قابلیت برای کنترل خودروهای سنگین بهکار گرفته میشود یا نه همچنان نامشخص است.
ضعف در اعمال قانون
تحقیقات نشان میدهد که پیگیری بیشتر تخلفات ورود خودروهای باری عمدتاً بهصورت فیزیکی انجام میشود. این نقص در نظارت، سبب شده تا خودروهایی که محصولاتی نظیر آهنآلات یا مصالح ساختمانی را حمل میکنند، در ساعات پرترافیک به شهر وارد شوند و خطرات جدی برای سایر رانندگان ایجاد کنند.