پروژه میلیاردی بابک زنجانی/ ردپای پررنگ در خیابانهای شهر
اقتصاد ایرانی: پشت پرده تاکسیهای بابک زنجانی، با ابهامات اقتصادی و جابهجاییهای مرموز، معمایی تازه را در فضای رسانهای گشوده است.

پشتپرده تاکسیهای بابک زنجانی به موضوعی چالشبرانگیز در فضای رسانهای تبدیل شده است. این تاکسیها که به شرکت بابک زنجانی تعلق دارند، مباحث فراوانی پیرامون سازوکار اقتصادی و محل فعالیت آنها ایجاد کردهاند. در این گزارش تلاش میشود تا ابعاد متنوع این پروژه اقتصادی مورد تحلیل قرار گیرد.
نگاهی به هزینه تاکسیهای برقی بابک زنجانی
اطلاعات منتشر شده نشان میدهد که شرکت بابک زنجانی از خودروهای تویوتا bZ۳X برای تاکسیهای برقی استفاده میکند. قیمت این خودرو در بازار ایران به دلیل تعرفههای گمرکی، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای هر دستگاه برآورد میشود. این در حالی است که همین خودرو در بازار چین با قیمتی بین ۱۵ تا ۲۲ هزار دلار به فروش میرسد. هزینههای سنگین مرتبط با واردات این خودروها، سوالات بسیاری درباره سودآوری طرح ایجاد کرده است.
محاسبه سود و زیان تاکسیهای برقی
طبق گزارشها، درآمد ماهانه رانندگان تماموقت پلتفرم اسنپ به طور میانگین حدود ۴۱ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان بوده است. اگر تاکسیهای بابک زنجانی نیز چنین درآمدی داشته باشند و هزینههایی مثل استهلاک، سوخت و حقوق راننده را مدنظر قرار دهیم، سود نهایی برای هر تاکسی به حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان در ماه میرسد.
با این وضعیت، هزینه خرید هر تاکسی برقی با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان پس از گذشت تقریبا شش سال جبران خواهد شد. این اعداد و ارقام نشان میدهند که توجیه اقتصادی برای این طرح چندان ساده نیست.
هزینه هر تاکسی | ۱.۵ میلیارد تومان |
درآمد ماهانه راننده | ۴۱ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان |
هزینه استهلاک و بنزین | ۵ میلیون تومان |
حقوق راننده | ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
سود ماهانه | ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان |
مدت زمان بازگشت سرمایه | ۷۵ ماه (بیش از ۶ سال) |
دلایل انتقال تاکسیها به کرج
بر اساس گفتههای مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، این تاکسیها برای استفاده در شهر تهران طراحی نشدهاند و به کرج منتقل شدهاند. وی اظهار کرده که پلاک این خودروها به کرج تغییر یافته است، که نشاندهنده احتمال برنامهریزی برای فعالیت در بازار محلی دیگر است.
دیدگاهها درباره طرح بابک زنجانی
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در کانال تلگرامی خود به این موضوع واکنش نشان داده و اشاره کرده که با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان میتوان سودی حدود ۲۹ میلیون تومان از سپردهگذاری بانکی کسب کرد. این نگرانی مطرح شده که چرا چنین سرمایهگذاری پرهزینهای در طرح تاکسیهای برقی انجام شده است، در حالی که گزینههای دیگری با سودآوری بالاتر وجود دارد.
پروژه تاکسیهای بابک زنجانی همچنان از لحاظ اقتصادی و عملیاتی در سایه پرسش و تردید قرار دارد. باید دید آیا این طرح میتواند در آینده نتایج مثبتی به همراه داشته باشد یا خیر.