جزئیات جدید پرداخت خسارت حادثه بندر شهید رجایی
اقتصاد ایرانی: پرداخت تدریجی خسارت ۶۹۰۰ میلیارد تومانی حادثه بندر شهید رجایی با نابودی ۴۸۰۰ کانتینر آغاز شد؛ رئیس کل بیمه مرکزی از اجرای رویکرد جدید غیرمتمرکز در مدیریت این حادثه خبر داد.

پرویز خوشکلام خسروشاهی ، رئیس کل بیمه مرکزی، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت رسیدگی به خسارات حادثه بندر شهید رجایی، اعلام کرد که رویکرد جدیدی در مدیریت این حادثه اتخاذ شده است. وی افزود: در این حادثه، برخلاف رویههای گذشته، از یک شیوه مدیریت غیرمتمرکز استفاده شد تا شرکتهای بیمه به طور مستقیم نقشآفرینی کنند.
شیوه جدید مدیریت خسارتها
خسروشاهی اظهار داشت: این بار نقش محوری بر عهده شرکتهای بیمه بوده و بیمه مرکزی به عنوان حامی این فرآیند عمل کرده است. از همان لحظات ابتدایی، مدیران عامل شرکتهای بیمه در منطقه حضور یافتند و حتی اختیارات بیشتری به شعب خود دادند. نتیجه این رویکرد باعث شد که عملکرد صنعت بیمه مورد رضایت دستگاههای اجرایی، دولت و مجلس قرار گیرد.
پرداخت دیه فوتشدگان
رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: در این حادثه 59 نفر جان خود را از دست دادند و دیه این افراد در هفته نخست به مبلغ 94 میلیارد و 400 میلیون تومان برآورد و توسط شرکتهای بیمه به حساب دادگستری واریز شد. این مبالغ پس از طی مراحل قانونی به خانوادههای متوفیان پرداخت خواهد شد.
ارزیابی خسارات خودروها
به گفته وی، 2 هزار و 545 خسارت مربوط به خودروها شناسایی شده که مجموع خسارات وارده به آنها بالغ بر 356 میلیارد تومان بوده است. از این تعداد، 958 خودرو دارای بیمه بدنه بوده و خسارت این دسته به مبلغ 153 میلیارد تومان توسط شرکتهای بیمه پرداخت شده است.
میزان خسارات آتشسوزی و مهندسی
بررسیها نشان داده که خسارات ناشی از آتشسوزی حدود 452 میلیارد تومان بوده که عمدتاً توسط شرکتهای بیمه پرداخت شده است. همچنین ارزیابی خسارات مربوط به رشته مهندسی که پیچیدگی خاصی دارد، نشان میدهد که حدود 20 میلیارد تومان خسارت در این حوزه ایجاد شده و بخش عمدهای از آن پرداخت شده است.
خسارات کانتینرها
یکی از مهمترین بخشهای آسیبدیده در این حادثه، کانتینرهای دارای بار و اجناس مختلف بوده است. طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، حدود 11 هزار و 800 کانتینر آسیب دیدهاند که از این تعداد، 4 هزار و 800 کانتینر به طور کامل از بین رفتهاند. خسارات مربوط به این بخش بالغ بر 6 هزار و 900 میلیارد تومان برآورد شده است. به گفته وی، ممکن است این رقم افزایش یابد اما پرداخت خسارات به صورت تدریجی در حال انجام است.
جدول جزئیات خسارات
بخش آسیبدیده تعداد موارد مبلغ خسارت (میلیارد تومان)
فوتشدگان | 59 نفر | 94.4 |
خسارات خودروها | 2,545 خودرو | 356 |
آتشسوزی | - | 452 |
رشته مهندسی | - | 20 |
کانتینرها | 11,800 کانتینر | 6,900 |
این حادثه، یکی از گستردهترین و پرهزینهترین حوادثی بود که صنعت بیمه ایران با آن مواجه شده است. شیوه مدیریت غیرمتمرکز و تفویض اختیارات به شرکتهای بیمه، اگرچه تجربهای نوین بود، اما به نظر میرسد توانسته روند پرداخت خسارات را تسریع کند. با این وجود، حجم بالای خسارات نشان میدهد که فرآیندهای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی باید بهبود یابد. در نهایت، همکاری مؤثر میان نهادها و شرکتهای بیمه در این حادثه، الگویی برای مدیریت بهینه بحرانهای مشابه در آینده خواهد بود.