عرضه خصوصی بنزین سوپر خارجی برای خودروهای وارداتی

اقتصاد ایرانی: عرضه بنزین سوپر خارجی مخصوص خودروهای لوکس آغاز شد؛ این بنزین با قیمت تمام‌شده توسط بخش خصوصی وارد و در برخی جایگاه‌ها ارائه می‌شود.

عرضه خصوصی بنزین سوپر خارجی برای خودروهای وارداتی

عرضه خصوصی بنزین سوپر خارجی برای خودروهای وارداتی

به تازگی خبر عرضه بنزین سوپر خارجی برای خودروهای خاص وارداتی اعلام شده است. بر اساس گزارش‌های مسئولان، تولید روزانه بنزین در کشور حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بوده و مصرف آن به ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسد. این اختلاف ۲۰ میلیون لیتری از طریق واردات تأمین می‌شود.

قیمت تمام شده بنزین وارداتی چقدر است؟

هر لیتر بنزین وارداتی، تا رسیدن به بندرعباس یا بندر ماهشهر، حدود ۶۰ سنت هزینه دارد که معادل ۵۲ تا ۵۴ هزار تومان است. این مبلغ به حدود ۵۵ هزار تومان برای عرضه به جایگاه‌ها افزایش می‌یابد. با این وجود، این بنزین به مصرف‌کنندگان با قیمت دولتی لیتری ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. این تفاوت فاحش هزینه، از طریق یارانه دولتی تأمین می‌شود که بار مالی سنگینی بر دوش دولت و مردم تحمیل می‌کند.

بنزین مخصوص مالکان خودروهای خاص وارد عرصه می‌شود

برای دارندگان خودروهای وارداتی و لوکس، که به دنبال سوخت باکیفیت‌تر و خدمات ویژه هستند، قرار است بنزین سوپر خارجی وارداتی به صورت خصوصی و با نرخ تمام‌شده عرضه شود. این بنزین مخصوص، تنها در برخی جایگاه‌ها و برای مشتریان خاص ارائه می‌شود. مسئولان تاکید کرده‌اند هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین معمولی وجود ندارد و سهمیه‌بندی نیز تغییر نمی‌کند.

چرا بنزین گران است، اما مقرون به صرفه عرضه می‌شود؟

در حال حاضر، برخی جایگاه‌ها سوای از بنزین مکمل‌های سوخت نیز ارائه می‌دهند و برای همین هزینه سوخت، گاهی به حدود ۱۰ هزار تومان در هر لیتر می‌رسد. واردات سوخت با کیفیت، قرار است به این بازار اضافه شود و این نوع سوخت تنها برای مشتریان خاص در دسترس خواهد بود.

کاهش قاچاق سوخت و برنامه‌های جانبی

یکی از سیاست‌های دولت برای مقابله با قاچاق سوخت شامل محدود کردن کارت جایگاه‌ها و افزایش نظارت است. این اقدامات توانسته روزانه صرفه‌جویی ۴.۷ میلیون لیتری در مصرف بنزین ایجاد کند. همچنین، تولید گازوئیل به میزان ۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است که به مقابله با قاچاق و استفاده‌های غیرقانونی کمک می‌کند.

چالش مصرف‌گرایی و ارزانی سوخت

آمار نشان می‌دهد که کشور حدود ۲۵ میلیون خودروی بنزینی و ۱۳ میلیون موتورسیکلت دارد و مصرف روزانه بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر می‌رسد. اگر قیمت سوخت واقعی شود، این مصرف به شدت کاهش می‌یابد. به علاوه، مشکل افزایش مصرف سوخت به دلیل ارزانی آن و استفاده خودروهای پرمصرف تشدید شده است.

سیاست‌های دولت در جهت مدیریت بهتر سوخت

با توجه به شرایط فعلی، دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد. اما مصرف بیش از حد توسط برخی، باعث ناعادلانه شدن تخصیص یارانه‌ها به نفع اقلیت بهره‌بردار می‌شود. به خصوص برای مصرف‌کنندگان بیش از سهمیه، ضرورت دارد که هزینه واقعی بنزین پرداخت شود.

خلاصه نهایی؛ مصرف بالای سوخت و اثرات آن

مصرف بالای سوخت در ایران ناشی از ارزانی آن و استفاده‌های خارج از سهمیه است. همچنین قاچاق سوخت به کشورهای همسایه از دیگر عوامل تأثیرگذار بر مصرف داخلی است. با مدیریت دقیق‌تر و واقعی‌تر شدن قیمت‌ها، می‌توان به کنترل مصرف سوخت امیدوار بود.

وبگردی
    ارسال نظر