تبلیغات

چرا مقررات ملی ساختمان در خرید آسانسور مسکن مهر رعایت نشد؟

اقتصاد ایرانی: خرید و نصب آسانسورهای مسکن مهر بدون رعایت الزامات مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان، مشکلات ایمنی و استانداردی را به همراه داشته و به گفته رئیس اتحادیه آسانسور، این اقدام در تضاد با اصول فنی ساختمان‌سازی است.

چرا مقررات ملی ساختمان در خرید آسانسور مسکن مهر رعایت نشد؟
تبلیغات
اقتصادایرانی:
مسکن مهر به عنوان یکی از طرح‌های مهم تامین مسکن در کشور، طی سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه بوده است که یکی از اصلی‌ترین آنها مربوط به تامین و نصب آسانسورهای مورد نیاز این پروژه‌ها است. این مشکل به ویژه در شهر جدید پردیس بیش از سایر شهرها چشمگیر بوده است.

بررسی وضعیت استفاده از منابع مالی برای تامین آسانسورهای مسکن مهر

در راستای رفع این چالش، قرار بود منابع مالی صندوق ملی مسکن برای تامین و خرید آسانسورها مورد استفاده قرار گیرد. اسماعیلی، رئیس سابق هیئت عامل صندوق ملی مسکن، فروردین سال گذشته در این رابطه اعلام کرد که توافقی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت گرفته است تا بر اساس آن، اعتبار تخصیص‌یافته صرف تهیه و تضمین 2313 دستگاه آسانسور شود. وی اظهار داشت که ۵۰ درصد این اعتبار معادل ۵ هزار میلیارد ریال به حساب بنیاد مسکن واریز شده است و بنیاد متعهد شده تا پایان سال ۱۴۰۲ این تجهیزات را تامین نماید.

مشکلات فنی و استانداردها در خرید آسانسورها

با این حال عباس ابریشمی، رئیس اتحادیه آسانسور، به بیان مشکلات موجود در خرید آسانسورهای مسکن مهر پرداخته و گفت: ۵۰۰۰ دستگاه آسانسور خریداری شده، اما بدون نصب باقی مانده‌اند زیرا فرآیند قراردادهای نصب اجرایی نشده است. وی افزود که مشخصات فنی این آسانسورها انحصاری بوده و از یک شرکت مشخص تامین شده‌اند.

عدم رعایت مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان

ابریشمی همچنین با بیان اینکه مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان رعایت نشده است، اظهار داشت که این آسانسور‌ها قابلیت استفاده از ویلچر را ندارند، همچنین ظرفیت آنها شش نفره بوده در حالی که باید هشت نفره باشند. از سوی دیگر، فناوری استفاده شده در این آسانسورها مربوط به موتور و گیربکس منسوخ‌شده است که موجب پایین‌بودن بهره‌وری و مشکلات ایمنی می‌شود.

وضعیت نصب و عملکرد آسانسورهای مسکن مهر

به گفته ابریشمی، برخی از آسانسورهای نصب شده در پروژه‌های مسکن مهر مانند پردیس اکنون به مرحله تعویض رسیده‌اند. وی افزود که با توجه به نرخ بالای تخلفات در این حوزه، نظام مهندسی و استانداردهای مربوطه باید به طور جدی به آسانسورها توجه کنند. همچنین وی تاکید کرد که شناسنامه آسانسور تدوین خواهد شد تا از جایگزینی قطعات ایرانی با پلاک وارداتی جلوگیری شود.

نگاهی به توان تولید داخلی آسانسور

ابریشمی اظهار داشت که توانمندی‌های داخلی در فناوری ساخت آسانسورها برای ساختمان‌های کوتاه مرتبه (تا ۸ طبقه) بسیار قابل‌توجه است و تا ۱۰۰ درصد امکان تولید داخلی وجود دارد. اما با افزایش ارتفاع ساختمان‌ها، درصد داخلی‌سازی کاهش می‌یابد.

آمار و برنامه‌های آموزشی برای استانداردسازی

وی به برنامه‌های آموزشی اتحادیه آسانسور اشاره کرد و گفت: استانداردهای جدید به سازمان نظام مهندسی آموزش داده می‌شود و تلاش‌های جدی برای بهبود و اجرای مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان در حال انجام است. همچنین وی با اشاره به کاهش حوادث آسانسور بیان کرد که در دهه گذشته روزانه یک حادثه در این حوزه ثبت می‌شد اما انتظار می‌رود ضریب این حوادث به صفر برسد.

جدول مشکلات آسانسور مسکن مهر

مشکل وضعیت نتیجه
 
عدم رعایت مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان آسانسورهای شش نفره به جای هشت نفره کاهش بهره‌وری و ایمنی
تکنولوژی منسوخ موتور و گیربکس پایین بودن بهره‌وری عدم استاندارد مناسب
عدم برگزاری مناقصه انحصاری بودن خرید ایجاد محدودیت برای سایر شرکت‌ها

در نهایت، عدم توجه کافی به رعایت مقررات و استانداردهای ملی در پروژه‌های مسکن مهر، به ویژه در حوزه آسانسور، می‌تواند مشکلات بهره‌برداری، ایمنی و عملکرد را در ساختمان‌ها ایجاد کند. ضرورت دارد که اقدامات جدی‌تری در زمینه نظارت و اجرای صحیح این مقررات صورت گیرد.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر