زائران اربعین حسینی نقره داغ شدند!

اقتصاد ایرانی: رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با انتقاد از عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در ارائه خدمات پروازهای اربعین اعلام کرد: عدم دسترسی به بلیت‌ با قیمت مصوب توسط شرکت‌ها موجب نارضایتی زائران شده است و وضعیت خدمات‌دهی این شرکت‌ها همچنان در حال افت است.

زائران اربعین حسینی نقره داغ شدند!

سیدطه‌حسین مدنی اظهار داشت که شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یکی از جنجالی‌ترین ارکان حوزه خدماتی کشور، اگرچه از یارانه‌های دولتی بهره‌مند هستند، اما خدماتشان همواره با نارضایتی مشتریان همراه بوده است. او افزود که این نارضایتی چه در مناسبت‌هایی چون اربعین و چه در سایر ایام سال کاملاً مشهود است.

مدنی توضیح داد که سطح خدمات این شرکت‌ها به طور مستمر نزولی بوده و عواملی مانند عدم شفافیت، نبود پاسخگویی، بهره‌گیری از هواپیماهای فرسوده، افزایش خطرات پرواز، افزودن غیراستاندارد ردیف‌های صندلی برای بالا بردن ظرفیت، و بالا بردن قیمت بلیت نسبت به خدمات ارائه‌شده، سبب ناکارآمدی این شرکت‌ها شده است.

او اضافه کرد که با وجود چنین ناکارآمدی‌هایی، حمایت‌های دولتی اعم از کمک‌های مالی، ارزی و خدماتی به این شرکت‌ها همچنان ادامه دارد، بدون آنکه ارزیابی دقیقی از عملکرد آنان انجام شود یا شفافیتی در این زمینه وجود داشته باشد.

چالش بلیت‌فروشی در مناسبت‌های خاص

مدنی به بحث بلیت‌فروشی در ایامی مانند اربعین اشاره کرد و عنوان نمود که امسال قیمت پرواز تهران-نجف و برعکس به صورت دوطرفه برای شرکت‌های ایرانی از غرب کشور ۱۳ میلیون تومان و از شرق کشور ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد که با وجود تعیین زمانی برای پروازهای اربعین بین ۱۷ تا ۲۶ مرداد، بلیتی برای چند روز پایانی منتهی به ۲۶ مرداد و حتی روزهای پس‌ازآن در سامانه‌های فروش آنلاین در دسترس نبوده است، اگرچه برخی افراد با روابط خاص به تهیه بلیت با قیمت مصوب موفق شده‌اند.

تبعات فضای غیرشفاف بر بازار بلیت

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تاکید کرد که تا زمانی که شرکت‌های هواپیمایی در فضایی غیرشفاف فعالیت کنند، این نوع مسائل رخ خواهد داد. وی اظهار داشت که برخی بلیت‌ها ممکن است به بازار سیاه وارد شوند، چرا که این شرکت‌ها تاکنون نشان داده‌اند راهکارهایی برای دور زدن مصوبات را به خوبی بلد هستند.

مدنی افزود: در زمانی که شرکت‌های داخلی هیچ بلیتی برای فروش عمومی ارائه نمی‌کنند، برخی زائران مجبور به استفاده از پروازهای خارجی می‌شوند که به دلیل مسیر غیرمستقیم، قیمت آن‌ها حتی به ۱۰۹ میلیون تومان نیز رسیده است.

قیمت-بلیط-هواپیما

اگر بلیتی وجود ندارد، چرا برخی آن را دارند؟

مدنی به این پرسش اشاره کرد که اگر واقعاً بلیتی در دسترس نیست، چطور عده‌ای خاص موفق به تهیه آن شده‌اند؟ وی این پدیده را نشانه‌ای از فساد و تخلف دانست و تاکید کرد که دولت نیز نسبت به این تخلفات آگاهی دارد، اما عزمی برای اصلاح آن دیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد که با وجود عدم رعایت مصوبات دولتی توسط شرکت‌های هواپیمایی، این شرکت‌ها همچنان ‌از یارانه‌های چشمگیر ریالی و ارزی بهره‌مند هستند. او تاکید کرد که این یارانه‌ها باید براساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد به شرکت‌ها تعلق بگیرد، نه بدون حساب و کتاب.

پرواز-خارجی

نبود شفافیت در حمایت‌های دولتی

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند بیان کرد که تاکنون تخصیص یارانه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی در فضایی کاملاً غیرشفاف انجام شده است. او از دولت خواست که در صورت وجود سازوکاری مشخص برای این امر، داده‌های آن منتشر شود تا مجموعه‌های پژوهشی بتوانند آن را بررسی کنند.

عملکرد ضعیف دولت در مدیریت پروازهای اربعین

مدنی اضافه کرد که انتظار می‌رفت با روی کار آمدن دولت آقای پزشکیان، شیوه برخورد با شرکت‌های هواپیمایی تغییر کند، اما امسال مشخص شد که این شرکت‌ها بدون توجه به تغییر دولت، همچنان غیرشفاف و ناکارآمد عمل می‌کنند.

او تصریح کرد که مدیریت پروازهای اربعین امسال نمره قبولی نگرفت و دولت باید با پذیرش نظرات کارشناسان، در جهت بهبود خدمات این حوزه اقدام کند تا از تکرار چالش‌ها جلوگیری شود.

اجرای اصلاحات ساختاری در صنعت هوایی

مدنی در پایان پیشنهاد کرد دولت با اصلاح و شفاف‌سازی نحوه اختصاص یارانه‌های ارزی و ریالی، شرکت‌های هواپیمایی را به سمت صرفه‌جویی در هزینه‌ها سوق دهد. او بیان داشت که ابزارهایی مانند «اطلس تجارت ایران» می‌توانند به بهینه‌سازی هزینه‌ها و تأمین قطعات موردنیاز کمک کنند تا مشکلات این حوزه کاهش یابد.

وبگردی
    ارسال نظر