ایرباس ای330 جدید هما/ ورود غول هواپیمایی به ایران!
اقتصاد ایرانی: ورود دو فروند ایرباس A330-200 با رجیسترهای EP-IJC و EP-IJD به ناوگان ایرانایر، تحولی بزرگ در نوسازی ناوگان، افزایش توان پروازهای دوربرد و تقویت جایگاه منطقهای و جهانی هما ایجاد کرد.

دو فروند هواپیمای پهنپیکر ایرباس ای330 -200 با رجیسترهای EP-IJC و EP-IJD به ناوگان ایرانایر پیوستند. این اقدام، نه تنها توان پروازهای دوربرد این شرکت را بهبود میبخشد، بلکه گام مهمی در راستای نوسازی ناوگان و تقویت جایگاه ملی این ایرلاین در سطح منطقه و جهان محسوب میشود.
ویژگیها و قابلیتهای ایرباس A330-200
هواپیماهای A330-200 وارد شده به کشور، با حداکثر ظرفیت بیش از ۲۵۰ نفر و برد پروازی تا ۱۳ هزار کیلومتر، امکان پوشش پروازهای طولانیمدت به مقاصد اروپایی، آسیایی و آفریقایی را فراهم میکنند. این ویژگیها، توان ایرانایر را برای رقابت در بازار پروازهای بینالمللی و مناطق دوربرد افزایش میدهد.
جزئیات فنی هواپیماهای جدید
ویژگی مشخصات
مدل | Airbus A330-243 (سری ۲۰۰) |
رجیستر | EP-IJC و EP-IJD |
موتور | Rolls-Royce Trent 772B |
ظرفیت | ۲۵۰ تا ۲۸۰ نفر |
برد پروازی | ۱۳,۴۵۰ کیلومتر |
سال ساخت | ۱۳ سال با سیکل پروازی پایین |
مبدأ خرید | هنگکنگ |
اهمیت ورود ایرباسهای پهنپیکر به ایرانایر
با ورود این دو فروند هواپیما، ایرانایر از محدودیتهای قدیمی ناوگان خود فاصله میگیرد و شرایط بهتری برای ارائه خدمات پروازی با کیفیت ایجاد میکند. ناوگان قدیمی این شرکت با هزینههای بالای نگهداری، توان رقابت با ایرلاینهای منطقهای را مختل کرده بود. اما اکنون، با ورود این هواپیماهای مدرن، یک گام مهم در راستای کاهش هزینهها و ارائه خدمات سطح بالا برداشته شده است.
مقایسه ایرباس A330 و بوئینگ ۷۷۷
ویژگی بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ER ایرباس A330-200
تعداد موتور | ۲ × توربوفن (GE90 یا مشابه) | ۲ × توربوفن (Rolls-Royce Trent 700) |
طول بدنه | ۶۳.۷ متر | ۵۸.۸ متر |
فاصله دو سر بال | ۶۰.۹ متر | ۶۰.۳ متر |
حداکثر وزن برخاست | ۲۹۷,۵۰۰ کیلوگرم | ۲۴۲,۰۰۰ کیلوگرم |
برد پروازی | ۱۳,۰۸۰ کیلومتر | ۱۳,۴۵۰ کیلومتر |
سرعت کروز | ۹۰۵ کیلومتر بر ساعت | ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت |
ظرفیت مسافر | ۳۱۴–۳۹۶ نفر | ۲۴۷–۲۸۰ نفر |
سالهای ورود به خدمت | ۱۹۹۷ | ۲۰۰۵ به بعد |
چالشهای پیشروی ایرانایر
با وجود اضافه شدن این دو هواپیمای جدید، وضعیت کلی ناوگان هما همچنان نیازمند اصلاحات عمده است. برای بازسازی کامل این شرکت، دستکم ۲۰ فروند هواپیمای پهنپیکر برای مسیرهای دوربرد و بیش از ۵۰ فروند هواپیمای تکراهرو مدرن نظیر ایرباس A320 لازم است.
تأثیر بر مسافران و صنعت هوایی
این رویداد گام مثبتی بهسوی افزایش اعتماد عمومی به ایرانایر است. مسافران میتوانند منتظر بهبود کیفیت سفرهای هوایی ، افزایش مقاصد بینالمللی و ایمنی بیشتر در پروازها باشند. در سطح کلان نیز، این تحول میتواند به افزایش سهم ایرانایر در بازار منطقهای کمک شایانی کند.
تحلیل آیندهنگر
ورود این نوع هواپیماها باید مقدمهای برای نوسازی کامل ناوگان هوایی باشد. ادامه این روند با خرید هواپیماهای بیشتر، بهویژه برای پروازهای منطقهای و دوربرد، میتواند جایگاه ایرانایر را در رقابت جهانی تثبیت کند و تقویت توسعه حملونقل هوایی کشور را در پی داشته باشد.