مهدی هاشمی: بهرام بیضایی، چهرهای تاثیرگذار در هنر ایران است
اقتصاد ایرانی: کارگاه انتقال تجربه بازیگری «مهدی هاشمی» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون عصر روز گذشته برگزار شد.

مهدی هاشمی، در گفتوگویی درباره دشواریهای حرفه بازیگری اظهار داشت: «بازیگری حرفهای بسیار سخت است. ممکن است صد نفر به آن علاقهمند باشند اما شاید تنها یک نفر بتواند واقعاً بازیگر شود. من اعتقاد دارم که در این حرفه داشتن شخصیت و خاص بودن بسیار مهم است؛ چیزی که از ابتدا به ما آموزش داده شد.»
نقش فردیت در بازیگری
وی ادامه داد: «هر بازیگر باید فردیت و شخصیت منحصر به فرد خودش را داشته باشد چرا که این ویژگی حتی در جامعه نیز مورد نیاز است. نکتهای که پیش از بازیگری اهمیت دارد این است که فرد از کجا گذشته، چه کارهایی انجام داده و چرا میخواهد بازیگر شود. بهعنوان مثال، ژان ژنه نویسنده فرانسوی، اغلب نمایشنامههایش را بر پایه مسیر زندگی شخصی خودش نوشته است.»
بازیگران، نماینده طرز تفکر کارگردانها
هاشمی با تأکید بر اهمیت شخصیتپردازی در بازیگری بیان کرد: «بازیگران نقش اصلی نماینده طرز تفکر کارگردانان هستند. یک بازیگر باید شکلی از خود در فیلمها ارائه دهد که وقتی مخاطب او را بر پرده سینما میبیند، بتواند شخصیت مورد نظر را باور کند.»
تفاوت تئاتر و سینما
به عقیده مهدی هاشمی، میان تئاتر و سینما تفاوتهای بسیاری وجود دارد. «در تئاتر، بخش زیادی از انرژی بازیگر صرف نمایشگری میشود؛ اما در سینما نباید بازی کنید، بلکه باید نقش را طراحی کنید. همانطور که آلن دلون هیچوقت جایزه نگرفت اما در تمامی نقشهایش یک خط شخصیتی ثابت داشت. در تئاتر، احساسات را برونریزی و نمایش میدهیم ولی در سینما این احساسات در کادر دوربین پنهان میشوند.»
اهمیت همکاری با کارگردانهای برجسته
هاشمی ضمن ذکر نقش مثبت کارگردانان در بهبود کیفیت بازیگری افزود: «من بهترین نقشهایم را با کارگردانهای توانایی مانند کیانوش عیاری کار کردهام. یادم میآید با زندهیاد فتحعلی اویسی درباره تفاوتهای بازیگری ایران و غرب صحبت میکردیم؛ او معتقد بود که ترس باعث میشود بازیگران ایرانی کمتر آزادی عمل داشته باشند.»
تجربهای متفاوت در "روزگار قریب"
وی درباره سریال روزگار قریب گفت: «برای بازی در این سریال فیلمنامهای مکتوب در اختیار نداشتم. باید شخصیت پزشکی را ایفا میکردم که در جامعه شناخته شده بود اما هیچ تصویر یا مستندی از او وجود نداشت. این کار برایم چالشبرانگیز بود ولی خوشبختانه با استقبال زیادی مواجه شد. کیانوش عیاری کارش را بهخوبی بلد است و در سینما آرمانهای بزرگی دارد.»
همکاری با بهرام بیضایی
او با اشاره به فعالیتش در مرگ یزدگرد گفت: «این نمایش با تکنیک برجسته بهرام بیضایی به یک اثر سینمایی تبدیل شد و بازیها بیشتر حال و هوای تئاتری داشت. بهرام بیضایی چهرهای اثرگذار و مهم در فرهنگ و هنر ایران است.»
مطالعه آثار کلاسیک برای پیشرفت
مهدی هاشمی همچنین بر اهمیت مطالعه تاکید کرد: «من توصیه میکنم که بازیگران آثار کلاسیک را مطالعه کنند. بهشخصه دوست دارم بار دیگر تمام آثار شکسپیر را از ابتدا بخوانم. از نظر من، چخوف در تئاتر یک استثنا است.»
نقش کمدی بهعنوان یک هنر اجتماعی
هاشمی کمدی را نوعی نقد اجتماعی دانست و افزود: «کمدی درواقع نوعی دست انداختن زور و تکبر است. چارلی چاپلین بهخوبی از پس این کار برآمد و حتی هیتلر را که یک شخصیت سیاسی بود به نقد کشید. چنین رویکردی اوج نبوغ یک کارگردان است.»
برگزاری کارگاه بازیگری
کارگاه بازیگری با حضور مهدی هاشمی به مدت چهار ساعت در موسسه فرهنگی هنری کاژه برگزار شد. در ابتدای کارگاه، همایون اسعدیان مدیر موسسه، خاطراتی از همکاریهای مشترکشان نقل کرد و در پایان، این هنرمند پیشکسوت به سوالات هنرجویان پاسخ داد و با آنان به تمرین عملی بازیگری پرداخت.