تبلیغات

مانی حقیقی: رازهای پشت پرده فیلم‌هایش را فاش کرد!

اقتصاد ایرانی: نخستین برنامه «فیلم‌پژوهی» با تحلیل فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی، پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور چهره‌های فرهنگی و سینمایی برگزار شد.

مانی حقیقی: رازهای پشت پرده فیلم‌هایش را فاش کرد!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

برگزاری نشست فیلم‌پژوهی با بررسی فیلم «اژد‌ها وارد می‌شود»

نخستین برنامه «فیلم‌پژوهی» با تحلیل و بررسی فیلم «اژد‌ها وارد می‌شود» ساخته‌ی مانی حقیقی، ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴، توسط انجمن مدرسان سینما و با همکاری خانه هنرمندان ایران، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این نشست با حضور مانی حقیقی، علی مصفا، امیرحسین قدسی و جمعی از چهره‌های فرهنگی برگزار شد. اجرای این برنامه بر عهده امیرحسین بابایی بود.

هدف انجمن مدرسان سینما از برگزاری نشست

بهنام حسینی، رئیس انجمن مدرسان، در ابتدای نشست گفت: «برنامه‌ای که انجمن مدرسان سینمای ایران طراحی کرده و با همکاری خانه هنرمندان برگزار می‌شود، با هدف ترویج نگاه تحلیلی و پژوهشی به سینما شکل گرفته است. امیدوارم این نشست بتواند رویکرد تحلیل‌محور و آکادمیک را در میان مخاطبان سینمایی‌مان تعمیق بخشیده و توجه آنها را به این شیوه نگاه به فیلم‌ها جلب کند.»

امیرحسین بابایی درباره اهمیت پژوهش در سینما

امیر حسین بابایی، دبیری این رویداد را برعهده داشت و در این برنامه گفت: «سینمای ایران پر از فراز و نشیب است. در زمان‌هایی که سینمای ما شکوفا بوده، علاوه بر همراهی و همگامی سینماگران برجسته، حضور جدی پژوهشگران و منتقدان کاربلد نیز نقش مهمی در موفقیت‌ها داشته است. در مقابل، یکی از دلایل افت سینمای ایران، ظهور نقدهای سطحی، شتاب‌زده و بدون تحلیل است که این روزها رایج شده‌اند.»

وی همچنین افزود: «فیلم‌پژوهی بزرگداشت یک فیلم یا فیلم‌ساز خاص نیست؛ بلکه احترام به سینما، مخاطبان و احساسی است که خانواده‌ی سینما به آن نیاز دارد.»

دیدگاه‌های پژوهشی پیرامون فیلم

در بخش ابتدایی نشست، دیدگاه‌های پژوهشی مختلفی پیرامون فیلم «اژد‌ها وارد می‌شود» ارائه شد. پانته‌آ منصوری، رامتین شهبازی، مجتبی ارحام‌صدر، حسین حیدری و پرویز جاهد (به صورت ویدیویی) بررسی‌های خود درباره‌ی این فیلم را مطرح کردند. موضوعات مورد بحث شامل «درهم‌تنیدگی ژانری و حقیقت واژگون»، «تخیل ژیلبر دوران و بازنمایی تصویری فرهنگ عامه»، «تاریخ جنون از منظر روانکاوی»، و «وضعیت پست‌مدرن در اژد‌ها وارد می‌شود» بود.

پنل گفت‌وگوی ویژه با حضور مانی حقیقی

در ادامه برنامه، پنل گفت‌وگوی ویژه‌ای با حضور مانی حقیقی، به دبیری امیرحسین بابایی و همراهی مسیح نوروزی برگزار شد. در این بخش علاوه بر پرسش‌‌های مجریان، برخی مخاطبان نیز سوالات خود را مطرح کردند.

نسبت سینمای شخصی و جریان اصلی

مانی حقیقی در پاسخ به نخستین پرسش گفت: «اگر سینمای شخصی به معنای داشتن امضای مشخص و وفاداری به یک جهان‌بینی باشد، بله، همین تلاش همیشه مد نظر من بوده. اما در عین حال برایم مهم است که هر فیلم تجربه‌ای متفاوت باشد و در تکرار نیفتم.»

واقعیت و تخیل در سینمای مانی حقیقی

وی افزود: «تخیل و واقعیت در سینما نه رقیب‌اند و نه دوگانه. فیلم من نه دروغ می‌گوید، نه راست؛ فقط روایت می‌کند، آن‌هم با زبانی چندلایه.»

نقش فضا و لوکیشن در فیلم

وی درباره اهمیت لوکیشن‌ها اظهار داشت: «جزیره‌ی قشم، گورستان، کشتی به گل نشسته و سایر عناصر فقط عناصر صحنه نیستند، بلکه هر کدام برایم شخصیت‌اند. انتخاب فضا و رنگ و بافت در فیلم‌برداری، همگی در خدمت شخصیت‌پردازی محیط هستند.»

پایان نشست و نگاه مانی حقیقی به تحلیل‌های مخاطبان

در بخش پایانی، برخی حاضرین نظرات خود را درباره جنبه‌های مختلف فیلم، از جمله روایت استعاری و تأثیرپذیری از ادبیات پست‌مدرن، مطرح کردند. حقیقی با روی خوش به این سوالات پاسخ داد و گفت: «بخش زیبای سینما برای من، همین امکان تحلیل‌های متنوع است. اگر فیلم فقط یک معنا داشته باشد، دیگر نیازی به تحلیل نیست. من فیلم نمی‌سازم که جواب بدهم؛ فیلم می‌سازم که سؤال بسازم.»

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر