راز ناشناخته مادرانی که زندگیشان را زیرورو میکنند: از «خانه سبز» تا «بامداد خمار»!
اقتصاد ایرانی : مادران تاثیرگذار سینما و تلویزیون با نقشآفرینیهای ماندگار به شخصیتهایی جاودانه بدل شدهاند؛ از «خانه سبز» و شخصیت عاطفه تا «بامداد خمار» با بازی درخشان لاله اسکندری در نقش مادر محبوبه.
مهرانه مهینترابی | مهین | خانه سبز | بیژن بیرنگ | 1374
مجموعه «خانه سبز» که در اواسط دهه هفتاد تولید شد، با محتوای متفاوت و جلوتر از زمان خود شناخته میشود. مهرانه مهینترابی در این سریال، به نقش عاطفه، زنی با استقلال فردی، شجاعت و موقعیت اجتماعی برجسته ظاهر میشود. او علاوه بر ایفای نقش مادری مهربان و همسری صمیمی، توانست نقش مدیریتی خود را در خانواده نیز بهخوبی ایفا کند، تصمیمات درست بگیرد و محیط خانواده را مانند نخ تسبیح به هم مرتبط نگه دارد.
هدیه تهرانی | رویا رویایی | کاغذ بیخط | ناصر تقوایی | 1380

هدیه تهرانی و هانیه مردای در نمایی از فیلم «کاغذ بیخط»
در این فیلم، هدیه تهرانی در نقش مادری متفاوت ظاهر میشود که بهجای نقشههای سنتی مادری، با داستانگویی و ایجاد فضایی خیالی، کودکانش را با چالشهای زندگی آشنا میکند. او به نوشتن و داستانپردازی علاقهمند است و درگیریهایی میان اهدافش و نقش مادری به تصویر کشیده میشود. این نقش از جنبههای متعددی، پیچیدگی زن معاصر را نشان میدهد و در عین متفاوت بودن، نقطهای برجسته در کارنامه تهرانی محسوب میشود.
لیلا حاتمی | نرگس | ارتفاع پست | ابراهیم حاتمیکیا | 1380

لیلا حاتمی و گوهر خیراندیش در نمایی از فیلم «ارتفاع پست»
لیلا حاتمی در «ارتفاع پست» نقش مادری به نام نرگس را بازی میکند که تلاش دارد فرزندش را از عواقب تصمیمات نادرست پدرش در شرایط هواپیماربایی نجات دهد. او در کنار ایفای نقش حمایتی برای فرزندش، همچنان به همسرش در طول بحران متکی باقی میماند و تلاش میکند تا روحیه خانواده را حفظ کند.
مهتاب کرامتی | لیالی | خاک سرخ | ابراهیم حاتمیکیا | 1380

مهتاب کرامتی در نمایی از سریال «خاک سرخ»
کرامتی در اوج دوران جوانی خود، با پذیرش نقشی چالشبرانگیز در سریال «خاک سرخ»، به نقش مادری ایثارگر و آماده برای مقابله با بحرانهای خانوادگی و جنگی پرداخت. او با لهجه جنوبی و گریم ویژه، شخصیت متفاوتی خلق کرد که دغدغهاش حفظ خانواده و بازگشت دختر گمشدهاش بود.
گلشیفته فراهانی | سپیده | میم مثل مادر | رسول ملاقلیپور | 1385

گلشیفته فراهانی و علی شادمان در نمایی از فیلم «میم مثل مادر»
در این فیلم، سپیده که در جریان جنگ شیمیایی شده، تلاش دارد تا همچنان به فرزند معلولش امید و عشق ببخشد. او با نواختن موسیقی، زندگی پرشور خود را پیگیری میکند و نمیگذارد مشکلات جسمانی پسرش مانع رشد اعتمادبهنفس و توانمندیهای او شود.
مریلا زارعی | الفت | شیار 143| نرگس آبیار | 1392

مریلا زارعی در نمایی از فیلم «شیار 143»
زارعی در این فیلم، داستان انتظار و دلتنگی مادری روستایی برای فرزند جنگرفتهاش را به زیبایی به تصویر میکشد. او، علیرغم همه سختیها، دست از امید و جستجو نمیکشد و یکی از خاصترین نقشآفرینیهای مادرانه را در سینمای ایران به ثبت میرساند.
هانیه توسلی | شیوا | دهلیز | بهروز شعیبی | 1392

هانیه توسلی و محمدرضا شیرخانلو در نمایی از فیلم «دهلیز»
در «دهلیز»، توسلی نقش مادری فداکار را پذیرفته که تلاش دارد زندگی فرزندش را بهبود بخشد و از اجرای حکم اعدام همسرش جلوگیری کند. بازی احساسی توسلی، عمق استیصال و امید او را همزمان به تصویر میکشد و این نقش برای او جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان آورد.
پانتهآ بهرام | لیلا | پوست شیر| جمشید محمودی | 1401

پانتهآ بهرام در نمایی از سریال «پوست شیر»
بهرام در این سریال بهعنوان مادری پرتلاش برای یافتن دختر گمشدهاش حضوری تاثیرگذار داشت. بازی احساسی او در صحنه خبر مرگ ساحل، نقطه اوج نقشآفرینی او بود و احساسات مخاطبان را بهشدت تحت تاثیر قرار داد.
هدی زینالعابدین | ماهی | در انتهای شب | آیدا پناهنده | 1403

هدی زینالعابدین و رایان سرلک در نمایی از سریال «در انتهای شب»
زینالعابدین در نقش ماهی، زنی پیچیده و درگیر تضادهای درونی، مشکلات زندگی زناشویی و مسئولیتهای مادری، بازی متفاوتی ارائه میدهد. او نشاندهنده زنی است که باوجود جدایی، همچنان میان عشق به همسر، نگرانی برای فرزند و زندگی مستقل سرگردان است.
لاله اسکندری | نازنین | بامداد خمار | نرگس آبیار | 1404

لاله اسکندری در نمایی از سریال «بامداد خمار»
لاله اسکندری با نقش نازنین، زنی از طبقه اشراف، شخصیتی جذاب خلق کرده است. او که مدام در تلاش برای حفظ کمال زندگی خود و دخترهایش است، با چالشهای متفاوتی مواجه میشود. تصویری که اسکندری از نازنین ارائه میدهد، ترکیبی از محبت، جدیت و احساسات واقعی است.