ورق برنگشت / وضعیت 2 خودروساز بزرگ بحرانی تر می شود !
اقتصاد ایرانی: صورتهای مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور که در سامانه کدال منتشر شده، از زیانی بیسابقه پرده برداشته است؛ زیان انباشته خودروسازان از مرز ۳۰۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

صورتهای مالی جدید سه غول خودروسازی ایران نشان از بحرانی عمیق و رو به گسترش دارد. طبق اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال، زیان انباشته ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل، رشد ۲۲ درصدی را نشان میدهد.
این در حالی است که زیان انباشته این سه شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰.۳ هزار میلیارد تومان بوده و تنها در یک سال ۵۵.۲ هزار میلیارد تومان به این رقم افزوده شده است.
با وجود کاهش جزئی زیان عملیاتی صنعت خودرو (از ۲۷.۷ به ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان)، این کاهش عمدتاً مدیون عملکرد ایرانخودرو است که پس از سالها توانست ۴.۶ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی ثبت کند.
جزئیات زیان انباشته شرکتها:
ایرانخودرو: افزایش زیان انباشته از ۱۲۲.۸ به ۱۳۰.۴ هزار میلیارد تومان (رشد ۶٪)
سایپا: افزایش زیان انباشته از ۱۰۲.۷ به ۱۳۸.۷ هزار میلیارد تومان (رشد ۳۵٪)
پارسخودرو: افزایش زیان انباشته از ۲۴.۸ به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان (رشد ۴۶.۸٪)
زیان عملیاتی:
ایرانخودرو: ۴.۶ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی
سایپا: زیان عملیاتی از ۸.۴ به ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان (رشد ۱۱۵٪)
پارسخودرو: زیان عملیاتی از ۷.۸ به ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان (رشد ۲۹.۵٪)
تحلیل کارشناسان:
کارشناسان رشد شدید زیانها در سایپا و پارسخودرو را نتیجه تغییرات مدیریتی مکرر، بلاتکلیفی در واگذاریها و کاهش انسجام سازمانی میدانند. این عوامل نهتنها مانع از پیشرفت برنامههای اصلاحی شده، بلکه موجب افزایش نااطمینانی در بدنه مدیریتی شرکتها نیز شده است.
در مقابل، هرچند ایرانخودرو گامی در جهت سوددهی عملیاتی برداشته، اما هنوز از سایه سنگین زیان انباشته خارج نشده و صنعت خودرو همچنان در وضعیت بحرانی باقی مانده است.