پش پرده کاهش شدید تولید خودرو در 4 ماه اول سال!
اقتصاد ایرانی: افت ۱۷.۵ درصدی تولید خودرو در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۲؛ اختلافات ایرانخودرو و سیاستگذار، قطعی برق و چالشهای ارزی، عوامل اصلی کاهش تولید در صنعت خودرو شناخته شدند.

کاهش تولید خودرو در چهار ماه ابتدایی سال، یکی از چالشهای بزرگ صنعت خودروسازی کشور بوده است. طبق گزارش سامانه کدال، سه خودروساز بزرگ کشور در این مدت با کاهش ۱۷.۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شدهاند. باوجود افزایش ۶.۵ درصدی تولید خودروی سواری در تیرماه نسبت به خرداد، علت این رشد نه بهبود شرایط، بلکه به رکود چشمگیر خردادماه وابسته است.
تأثیر رکود و قیمتگذاری
ماههای خرداد و فروردین به دلایل مختلف بهعنوان ماههای رکودی معرفی شدهاند. در خردادماه تولید خودروی سواری به پایینترین سطح یکساله خود رسید. از سوی دیگر، موضوع بلاتکلیفی در قیمتگذاری خودرو از ابتدای سال، تأثیر منفی زیادی بر تولید خودرو گذاشته است. وزارت صمت در تیرماه رشد ۱۵ درصدی قیمت رسمی خودرو را به سه خودروساز بزرگ کشور ابلاغ کرد که این خود باعث درگیریهای قانونی و افت تولید شد.
مشکلات انرژی و تأمین قطعات
قطعیهای مکرر برق و مشکلات تأمین انرژی نیز از دلایل مهم کاهش تولید خودرو در این مدت بوده است. هرچند ایرانخودرو توانسته بخشی از انرژی موردنیاز خود را از نیروگاه اختصاصیاش تأمین کند، اما سایپا و پارسخودرو تحت تأثیر این قطعیها با کاهش تولید بیشتری مواجه شدهاند. همچنین چالشهای مرتبط با تأمین قطعه تولید این دو شرکت را مختل کرده است.
مشکلات ارزی و تعطیلات تابستانی
تأخیر در تخصیص ارز و تغییرات نرخ ارز در چهار ماه گذشته، هزینههای تولید خودروسازان را افزایش داده و تأمین ارز را دشوارتر کرده است. تعطیلات تابستانی خودروسازان نیز یکی دیگر از دلایل کاهش تولید در تیرماه بوده و تأثیر منفی بر آمار تولید خودرو گذاشته است.
کاهش تولید خودروسازان
سه خودروساز بزرگ کشور مجموعاً ۲۳۵ هزار و ۴۷ دستگاه خودرو سواری در چهار ماهه ابتدایی سال تولید کردهاند که نسبت به ۲۸۴ هزار و ۸۴۷ دستگاه تولیدی سال گذشته، کاهشی ۱۷.۵ درصدی را نشان میدهد. ایرانخودرو با تولید ۱۵۶ هزار و ۶۱۹ دستگاه، کاهش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و بیشترین سهم تولید مربوط به گروه پژو است.
سایپا نیز تنها ۵۶ هزار و ۲۱۸ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به سال گذشته کاهش ۳۷.۵ درصدی را نشان میدهد. پارسخودرو نیز با تولید ۲۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه، نسبت به سال قبل کاهش ۳۳.۴ درصدی داشته است.
تولید ماهانه خودرو
در تیرماه نسبت به خرداد تولید خودروسازان افزایش کمی داشته است. ایرانخودرو با تولید ۳۸ هزار و ۶۶۵ دستگاه، رشد ۹.۴ درصدی نسبت به ماه قبل تجربه کرده است. سایپا نیز با تولید ۱۲ هزار و ۱۰۵ دستگاه، رشد ۲.۷ درصدی داشته و تنها پارسخودرو در این بازه با کاهش ۵.۴ درصدی تولید مواجه بوده است.