تبلیغات

خودروی محبوب ایرانی‌ها از بازار خداحافظی کرد!

اقتصاد ایرانی: میتسوبیشی اکلیپس کراس با تحول بزرگ و بهره‌گیری از پلتفرم برقی رنو، نسل جدید خود را به نمایش گذاشته و به صورت انحصاری وارد بازار اروپا می‌شود؛ این تغییر شگرف آینده واردات این خودروی محبوب به ایران را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

خودروی محبوب ایرانی‌ها از بازار خداحافظی کرد!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

خداحافظی نسل اول میتسوبیشی اکلیپس کراس

میتسوبیشی اکلیپس کراس قدیمی، به پایان مسیر خود رسید! اکنون، مدل جدید با نام اکلیپس کراس EV وارد میدان می‌شود. نسل دوم این خودرو، یک تغییر اساسی نسبت به نسخه قبلی خود داشته و پلتفرم برقی رنو Scenic E-Tech را با عناصر طراحی خاص میتسوبیشی ادغام کرده است. این مدل به‌صورت اختصاصی در اروپا عرضه خواهد شد و توسط رنو در فرانسه تولید می‌شود.

نسل اول اکلیپس کراس به‌عنوان یکی از جدیدترین شاسی‌بلندهای وارداتی به ایران، به بازار کشورمان وارد شد. حال باید دید که واردکنندگان خودرو، نسل جدید این محصول را نیز به ایران خواهند آورد یا خیر.

همکاری رنو و میتسوبیشی در اروپا

نسل جدید اکلیپس کراس ای‌وی به گروه مدل‌های میتسوبیشی که بر پایه خودروهای رنو ساخته شده‌اند، می‌پیوندد. این خودرو پس از مدل‌هایی همچون کولت (بر پایه رنو کلیو)، ASX (بر پایه رنو کپچر) و گراندیس (بر پایه رنو سیمبیوز)، نمونه دیگری از استراتژی اشتراک‌گذاری برند است. این شاسی‌بلند که براساس رنو سنیک طراحی شده، در بین شاسی‌بلندهای کامپکت و پایین‌تر از اوتلندر PHEV قرار می‌گیرد. همچنین دومین مدل تمام‌برقی میتسوبیشی در اروپا پس از توقف تولید خودروی شهری i-MiEV خواهد بود.

شاسی1

تحولی در طراحی؛ از رنو تا میتسوبیشی

بزرگ‌ترین تغییرات در طراحی نسل جدید اکلیپس کراس در نمای جلوی خودرو دیده می‌شود. میتسوبیشی این بخش را با چراغ‌های LED دوتکه، جلوپنجره بازطراحی‌شده که به سبک اوتلندر شبیه است و ورودی‌های هوای بهبود‌یافته، تغییر داده است. در قسمت عقب خودرو، گرافیک جدید چراغ‌ها و جزئیات مشکی براق، تمایز بیشتری ایجاد کرده‌اند.

نمای جانبی با نوار کرومی جدید روی ستون‌های D و رینگ‌های زیبای ۱۹ یا ۲۰ اینچی ظاهری تازه به خودرو بخشیده است. این خودرو با سبک کوپه-شاسی‌بلند کلاسیک نسل اول فاصله گرفته و ابعاد آن کمی کوچک‌تر از نسخه قبلی شده است. به‌عنوان مثال، فاصله بین دو محور، به ۲,۷۸۵ میلی‌متر افزایش یافته است.

فضای داخلی و فناوری‌های پیشرفته

در بخش داخلی، اکلیپس کراس ای‌وی از تنظیمات دیجیتال رنو بهره می‌برد؛ شامل نمایشگر پشت آمپر ۱۲٫۳ اینچی و نمایشگر عمودی ۱۲ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی که از خدمات گوگل استفاده می‌کند. میتسوبیشی گزینه‌های جدیدی برای تریم داخلی و روکش صندلی‌ها ارائه کرده است.

ویژگی‌های برجسته دیگر شامل سقف شیشه‌ای الکتروکرومیک، نورپردازی LED محیطی و سیستم صوتی Harman & Kardon Premium می‌شود. همچنین مجموعه کاملی از فناوری‌های کمک راننده، امکان رانندگی نیمه‌خودران به‌ویژه در بزرگراه‌ها را فراهم کرده است.

فضای بار قابل تنظیم بین ۴۷۸ تا ۱,۶۷۰ لیتر، کاربردی بودن این خودرو را تضمین می‌کند و مناسب استفاده خانواده‌ها است.

شاسی2

فناوری ساخت و عملکرد برقی

این شاسی‌بلند برقی بر پایه پلتفرم CMF-EV ساخته شده که قبلاً در مدل‌های رنو مگان و سنیک E-Tech و همچنین نیسان لیف و آریا مورد استفاده قرار گرفته است.

موتور الکتریکی خودرو در قسمت جلو نصب شده و قدرت ۲۱۵ اسب بخار را ارائه می‌دهد. پک باتری ۸۷ کیلووات‌ساعتی این خودرو، بردی حدود ۶۰۰ کیلومتر را فراهم می‌آورد. این باتری با خنک‌کننده آبی و قابلیت شارژ سریع تا ۱۵۰ کیلووات‌ساعت طراحی شده است.

میتسوبیشی همچنین اعلام کرده که نسخه میان‌رده این خودرو در سال ۲۰۲۶ وارد بازار خواهد شد. این نسخه احتمالاً با مشخصات پایه سنیک E-Tech ساخته می‌شود و قدرت موتور آن ۱۶۸ اسب بخار و ظرفیت باتری ۶۰ کیلووات ساعت خواهد بود.

شاسی4

تولید و آینده بازار

این خودرو از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ در کارخانه دوایی واقع در فرانسه تولید خواهد شد. کارخانه مذکور همچنین وظیفه تولید خودروهایی مانند رنو مگان ای‌تک، سنیک ای‌تک، R۵ ای‌تک، آلپاین A۲۹۰ و نیسان میکرا ای‌وی را برعهده دارد.

در حالی که احتمال ورود این مدل به بازار آمریکا کم است، شرکت میتسوبیشی تأیید کرده که یک کراس‌اوور تمام‌برقی دیگر برای آمریکای شمالی در تابستان ۲۰۲۶ وارد بازار خواهد شد. این مدل کوچک‌تر بوده و از پلتفرم مشترک با نسل جدید نیسان لیف استفاده خواهد کرد.

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر