سهام سایپا در آستانه واگذاری/ آماده تغییرات بزرگ باشید!
اقتصاد ایرانی: روند واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی پس از توقفی کوتاه، با وعده تعیین قیمت پایه و شرایط واگذاری تا دو هفته آینده، بار دیگر در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته است.

روند واگذاری سهام سایپا زیر ذرهبین!
روند واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، پیش از وقوع جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل، مسیر نسبی خود را طی میکرد، اما پس از جنگ، به طور چشمگیری کند شد و در حال حاضر نیز عملاً متوقف شده است. این توقف، شائبههایی را در خصوص منتفی شدن واگذاری سایپا و حتی پشیمانی دولت از تصمیم واگذاری سهام مدیریتی ایرانخودرو برانگیخته است. با این همه، رئیس سازمان خصوصیسازی اطمینان داده که پس از رفع موانع، واگذاری انجام خواهد شد.
برنامههایی در انتظار اجرای واگذاری
رئیس سازمان خصوصیسازی در واکنش به توقف غیر رسمی واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی، چنین عنوان کرده است: "به محض ابلاغ رسمی مصوبات، فرایند آزادسازی سهام سایپا و برنامهریزی برای واگذاری آغاز میشود".
خانم زهره عالیپور با اشاره به اینکه تصمیمات لازم در دولت برای آزادسازی اتخاذ شده اما هنوز منتظر ابلاغ رسمی این تصمیمات هستند، اظهار داشته است: "امیدواریم به زودی بتوانیم چالشهای حقوقی مرتبط را حل کنیم تا براساس مصوبات دولت، مراحل اجرایی آزادسازی سهام سایپا آغاز شود".
پیشبینی زمان واگذاری
وی در پاسخ به اینکه چه زمانی میتوان انتظار داشت واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی انجام شود، تاکید کرده است: "اگر مسائل حقوقی حل شوند و اسناد مربوطه به تصویب مراجع مسئول برسند، قیمت پایه و شرایط واگذاری در اولین جلسه هیئت واگذاری مشخص خواهد شد. در صورت رفع موانع، این مراحل احتمالاً ظرف دو هفته آینده به اجرا میرسند".
فرایند واگذاری؛ درگیر مشکلات کاغذبازی!
آنچه از بیانات رئیس سازمان خصوصیسازی برداشت میشود، این است که واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی لغو نشده، بلکه در مسیر پیچیدهای از مسائل اداری و کاغذبازیهای مرسوم گرفتار شده است. وی از لزوم حل موارد حقوقی، تعیین قیمت سهام و شرایط واگذاری سخن میگوید؛ مواردی که به نظر میرسد قبلاً تکلیفشان روشن شده بود، زیرا اگر چنین نبود، مراحل واگذاری از ماهها پیش آغاز نمیشد.
تعلیق ناگهانی واگذاری مدیریت سایپا
بعد از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، روند واگذاری سهام مدیریتی سایپا نیز آغاز شد و حتی متقاضیان اصلی آن نیز تعیین شدند. رویهای که موجب شکلگیری رقابت میان متقاضیان برای تصاحب سهام مدیریتی سایپا شده بود. با این حال، وقوع جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل، موجب شد واگذاری سهام سایپا به حالت تعلیق درآید. البته به نظر میرسد دلیل اصلی این تعلیق جنگ نبوده، بلکه جنگ بهانهای را برای منتقدان واگذاری سایپا در اختیار قرار داده است.
اختلاف نظر وزارت صمت و وزارت اقتصاد
براساس شنیدههای خبرنگار اکوایران، وزارت صمت تمایل دارد واگذاری سهام مدیریتی سایپا به بخش خصوصی را طبق مدل خاص خود پیش ببرد و با روش واگذاری ایرانخودرو، موافق نیست. این در حالی است که تنشهای اخیر میان وزارت صمت و ایرانخودروی خصوصی، نشاندهنده نارضایتی این وزارتخانه از واگذاری بزرگترین خودروساز کشور به بخش خصوصی است. وزارت صمت سعی داشته تا به شیوههای مختلفی این واگذاری را با چالش مواجه کند.
قانون برنامه هفتم توسعه و الزام واگذاری
در نهایت، طبق قانون برنامه هفتم توسعه، سایپا الزاماً باید تحت مدیریت خصوصی اداره شود. باوجود اینکه واگذاری سهام مدیریتی ایرانخودرو با پشتیبانی مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا انجام شده و سازمان بورس نیز آن را تایید کرده، همچنان برخی چالشها و مخالفتها در مسیر واگذاری سایپا وجود دارد که باید رفع شوند.