عراق از تجارت با ایران پول پارو میکند
اقتصاد ایرانی: فرودگاههای عراق با دریافت هزینههای سنگین از ایرلاینهای ایرانی برای پروازهای اربعین، درآمد قابلتوجهی کسب میکنند؛ رقمی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار بهازای هر پرواز، همراه با مبالغ اضافی تحت عنوان رویالتی برای انواع هواپیماها.

در شرایطی که تنها چند هفته به آغاز موج سفرهای اربعین باقی مانده است، سازمان هواپیمایی کشور شرط جدیدی برای انجام پروازهای زائران اعلام کرده است؛ شرطی که میتواند برنامههای سفر میلیونها زائر ایرانی به عراق را دچار چالش کند.
شرط تسویه بدهی ایرلاینها برای پرواز به عراق
با نزدیک شدن به ماه صفر و موسم اربعین، سازمان هواپیمایی کشوری طی بخشنامهای تاکید کرده که تنها شرکتهای هواپیمایی اجازه پرواز به عراق را خواهند داشت که بدهیهای مالی خود به فرودگاههای عراق را تسویه کرده باشند. این تصمیم اگرچه هدفش ایجاد نظم و شفافیت مالی است، اما نبود اطلاعات روشن درباره میزان بدهیها، ایجاد سردرگمی برای ایرلاینها و زائران را در پی داشته است.
مشکلات مالی ایرلاینها و هزینههای سنگین فرودگاههای عراق
شرکتهای هواپیمایی ایرانی قبلاً هم با چالشهای مالی متعددی مواجه بودهاند و هزینههای بالایی که فرودگاه نجف از ایرلاینها دریافت میکند، فشار بیشتری به این شرکتها وارد کرده است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، مقصود اسعدی سامانی، اعلام کرده که این فرودگاه برای هر پرواز، مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار دریافت میکند. همچنین مبالغ اضافی تحت عناوین مختلف نظیر رویالتی و ارائه خدمات اضافهتر از هواپیماهای بدنه باریک یا پهنپیکر اخذ میشود.
ممنوعیت فروش اجباری بلیت رفت و برگشت
از سوی دیگر، سازمان هواپیمایی کشوری در تصمیم جدید خود فروش اجباری بلیت رفت وبرگشت به زائران را ممنوع کرده و سقف قیمت بلیت یکطرفه از برخی استانهای کشور به شهرهای نجف یا بغداد را بین ۶.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان تعیین کرده است. این تغییرات میتوانند روی برنامهریزیهای سفر زائران تاثیر قابلتوجهی بگذارند.
پیامدهای عدم شفافیت بدهیها
نبود اطلاعرسانی دقیق از سوی نهادهای ایرانی درباره میزان بدهی ایرلاینها، بیاعتمادی و آشفتگی در برنامهریزیها را به همراه داشته است. این موضوع ممکن است به کاهش تعداد پروازها به عراق و افزایش هزینه سفر برای زائران منجر شود؛ مسئلهای که در آستانه اربعین، نگرانیهای بسیاری ایجاد کرده است.