گرانی بیسابقه در بازار؛ روغن دیگر در سبد غذایی مردم نیست!
اقتصادایرانی: دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به چالشهای ارزی و مالیاتی، رفع ابهامات در وضعیت ارزی روغن خام تا پایان سال جاری را مهمترین وظیفه دولت دانست و از عملکرد جزیرهای سازمانهای مرتبط به عنوان یکی از دلایل اصلی نوسانات بازار روغن یاد کرد.

مشکل ناشی از عملکرد جزیرهای دستگاههای اجرایی
شریفی به فقدان رویکرد سیستمی در بین دستگاههای مرتبط مانند معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و دیگر سازمانها اشاره کرد و اذعان داشت که عملکرد جزیرهای این نهادها، چالشهایی را برای تولیدکنندگان روغن نباتی ایجاد کرده است.
تغییر ناگهانی قوانین مالیاتی؛ ضربهای به تولیدکنندگان
از ابتدای سال جاری، تولیدکنندگان روغن نباتی با تعهد پرداخت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده روغن خام وارداتی، محصولاتشان را به بازار عرضه کردهاند. اما اعلام ناگهانی عدم پذیرش لایحه کاهش مالیات بر کالاهای اساسی در پایان خرداد، موجب شده تا تولیدکنندگان موظف شوند تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند. این تصمیم غیرمنتظره، مشکلات زیادی برای آنان به وجود آورده است.
شریفی همچنین به ابلاغیه اخیر سازمان امور مالیاتی اشاره کرد که اعلام کرد روغن خام از سال ۱۴۰۰ دیگر معاف از مالیات نیست. او این استدلال را ناصحیح دانست و توضیح داد که روغن خام علیرغم غیرقابل مصرف بودن پیش از پالایش، همچنان مواد خوراکی محسوب میشود.
چالشهای ارز ترکیبی؛ تزلزل بازار
موضوع ارز ترکیبی نیز از دیگر مشکلاتی است که این صنعت با آن مواجه شده است. هرچند وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که تخصیص ارز ترجیحی تا پایان سال ادامه خواهد داشت، اما بارگذاری ارز ترکیبی در سامانه بانکی "درنا"، موجب شد که بازار روغن دچار نوسان شود. شریفی تاکید کرد که انتشار اطلاعیههای رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی برای رفع این نگرانیها ضروری است.
رشد تولید روغن؛ چرا همچنان کمبود وجود دارد؟
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اشاره کرد که تولیدکنندگان روغن نباتی طی چهار ماه گذشته حدود ۷۰۵,۰۰۰ تن روغن تولید کردهاند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است. همچنین تولید ماه گذشته با بیش از ۲۳۰,۰۰۰ تن، افزایشی ۵۰ درصدی را نشان میدهد. با این وجود، هنوز کمبودهای جزئی در بازار مشاهده میشود، که باید مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت هماهنگی بین دستگاهها
شریفی در پایان تاکید کرد که وجود یک سازمان یا فرد مسئول برای ایجاد هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت مصرفکنندگان، سازمان امور مالیاتی و دیگر نهادهای مرتبط، برای مدیریت مناسب بازار کالاهای اساسی بسیار اهمیت دارد.