هشدار مهم به خریداران کالابرگ/ از این تخلف بزرگ خبر دارید؟
اقتصاد ایرانی: با استفاده از اپلیکیشن «شما»، تخلفات فروشگاهی در طرح کالابرگ الکترونیکی را بهسادگی ثبت و پیگیری کنید. آموزش مراحل ثبت شکایت و روش برخورد با تخلفات را در این خبر بخوانید.

مراحل ثبت گزارش تخلف در اپلیکیشن «شما»
برای گزارش تخلف، سرپرستان خانوار باید مراحل زیر را انجام دهند:
نصب اپلیکیشن «شما»
ورود به بخش پذیرندگان
جستوجو یا انتخاب فروشگاه موردنظر از روی نقشه
کلیک بر گزینه «گزارش تخلف»
ارسال شکایت جهت بررسی مستقیم توسط مسئولان طرح
چه نوع تخلفاتی را میتوان گزارش کرد؟
در صورتی که فروشگاههای طرف قرارداد با طرح کالابرگ مرتکب یکی از تخلفات زیر شوند، شهروندان میتوانند گزارش دهند:
افزایش عمدی وزن کالا برای دریافت اعتبار بیشتر
کمفروشی یا تحویل کالای مخدوش
اجبار به استفاده از کل اعتبار کالابرگ
تحویل پول نقد بهجای کالا
جایگزینی اقلام متفرقه بهجای کالاهای اساسی
تحمیل برند خاص یا نشان تجاری
فروش کالاهای تاریخگذشته یا آسیبدیده
ثبت خریدهای غیرواقعی و صوری
فروشگاههای متخلف حذف میشوند؟
به گفته مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی، در مرحله سوم این طرح، برخی فروشگاهها بهدلیل دریافت گزارش تخلف از چرخه فروش حذف شدند.
البته این حذف در موارد اولیه موقتی است و پس از اصلاح و تذکر، فروشگاه میتواند دوباره به طرح بازگردد. اما در صورت تکرار تخلف، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
ماجرای کسر بیش از حد از اعتبار کالابرگ
طبق اعلام بانک مرکزی، هنگام استفاده از کالابرگ، فروشگاه مجاز است ۵ هزار تومان کارمزد از حساب سرپرست خانوار برداشت کند. اما برخی فروشگاهها مبالغ بیشتری (تا ۲ برابر) برداشت میکنند که تخلف محسوب میشود و باید گزارش شود.
نظارت مردمی، راهی برای سلامت اجرای طرح کالابرگ
با افزایش مشارکت شهروندان در گزارش تخلفات، امکان پایش دقیقتر و شفافتر طرح کالابرگ فراهم میشود. اگر تخلفی دیدید، از طریق اپلیکیشن «شما» گزارش دهید تا از هدررفت یارانه کالاهای اساسی جلوگیری شود.