فیلمبرداری فیلم جدید اصغر فرهادی در قلب اروپا آغاز شد!
اقتصاد ایرانی: با آغاز فیلمبرداری جدیدترین فیلم اصغر فرهادی در پاریس، مروری بر آثار بینالمللی این کارگردان مطرح ایرانی و موفقیتهای او خالی از لطف نیست.

با بررسی کارنامه این کارگردان برجسته، میتوان دریافت که آثار او در ایران، تا به امروز موفقتر بودهاند. با این حال نمیتوان از کیفیت فیلمهای خارجی او نیز چشمپوشی کرد. اکنون همه منتظر هستند تا نتیجه اثر جدید او را مشاهده کنند.
آغاز تولید «داستانهای موازی» در پاریس
نام دهمین فیلم اصغر فرهادی، که به نظر میرسد «داستانهای موازی» باشد، فیلمبرداری خود را از 17 شهریور در پاریس آغاز کرده است. در این اثر نیز نامهای بزرگی چون ایزابل هوپر، ونسان کسل، ویرجینی افیرا، پیر نَینه و کاترین دونو به چشم میخورد. همچنین فرهادی، همچون بسیاری از آثار دیگرش، برای تدوین از همکاری هایده صفییاری بهره برده است.
این فیلم که یک محصول مشترک از فرانسه، آمریکا، ایتالیا و بلژیک است، توسط کمپانیهای ممنتو و آنانیموس کانتنت تهیه میشود و یکی از آثار پرسروصدای سال پیشرو خواهد بود.
نگاهی به آثار خارجی اصغر فرهادی
فیلم گذشته
اولین فیلم خارجی اصغر فرهادی با نام گذشته در سال 2013 در فرانسه ساخته شد. در این فیلم، علی مصفا و بابک کریمی، به عنوان دو بازیگر ایرانی، ایفای نقش میکنند و داستان آن حول محور مرد ایرانیای میچرخد که به فرانسه میرود تا از همسر فرانسوی خود جدا شود.
گرچه این فیلم نمیتواند در کنار شاهکارهایی مثل «جدایی نادر از سیمین» قرار گیرد، اما از نظر منتقدین اثری قابل توجه به شمار میرود. «گذشته» نه تنها نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن شد، بلکه بازیگر زن اصلی آن موفق به دریافت این جایزه گرانبها نیز شد. همچنین این اثر به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال 2013 رفت و با وجود آن که جایزهای کسب نکرد، نقدهای بسیار مثبتی دریافت نمود و جوایزی مختلف از جمله جایزه ویژه هیئت بازبینی فیلم و جایزه کلیسای جهانی جشنواره کن را به دست آورد.
فیلم همه میدانند
«همه میدانند» هشتمین اثر بلند اصغر فرهادی، در کشور اسپانیا ساخته شد و فرهادی با بازیگران بزرگی چون خاویر باردم، پنهلوپه کروز و ریکاردو دارین در این پروژه همکاری کرد. این فیلم محصول سال 2018 است و در همان سال در جشنواره کن به نمایش درآمد.
با اکران این اثر، بار دیگر شاهد استقبال افراد و منتقدان سینمایی بودیم. اگرچه برخی آن را گامی رو به عقب برای فرهادی تلقی کردند، اما جوایزی نیز به تیم سازنده تعلق گرفت. وبگاه روتن تومیتوز، اگرچه امتیازی پایین به این فیلم نداد، اما آن را در حد دیگر شاهکارهای فرهادی ندانست.