بازار خودرو در التهاب تصمیمات ترامپ!
اقتصاد ایرانی: افزایش تعرفههای واردات قطعات و مواد اولیه خودرو توسط دولت ترامپ، صنعت خودرو را با چالشهای جدی مواجه کرده و پیشبینی میشود مدلهای ۲۰۲۶ با افزایش قیمت قابل توجه روانه بازار شوند، که مصرفکنندگان سراسر جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

تعرفههای وضعشده توسط واشنگتن بر صنعت خودرو، باعث افزایش هزینههای قابل توجهی شده است. با اعمال ۲۵ درصد تعرفه بر قطعات وارداتی و خودروهای خارجی از ابتدای سال میلادی، قیمت موادی مثل آلومینیوم و فولاد که در ساخت خودروها استفاده میشوند، افزایش چشمگیری داشته است.
تاثیر تعرفهها بر واردات ژاپن و اتحادیه اروپا
تعرفههای واردات از ژاپن و اتحادیه اروپا، حتی با وجود توافقات اخیر، همچنان در سطح ۱۵ درصد باقی مانده و نسبت به سالهای گذشته بسیار بالا است. با این حال، این هزینهها تاکنون به صورت مستقیم به مصرفکنندگان منتقل نشدهاند.
افزایش قیمت خودروهای صفر
بر اساس دادههای شرکت آمریکایی ارزیابی خودرو «کتاب آبی کلی» (Kelley Blue Book)، قیمت معاملات خودروهای صفر در ژوئن سال 2025 نسبت به ژوئن سال پیشین، ۱.۲ درصد افزایش یافته است. این میزان، کمتر از میانگین افزایش قیمت ۱۰ سال گذشته بوده و نشاندهنده این است که خودروهای جدید با وجود تعرفهها، افزایش قیمت کمی داشتهاند.
تحلیلهای کارشناسان در خصوص تعرفهها
ارین کیتینگ، تحلیلگر شرکت «کاکس اتوموتیو»، در این باره اظهار کرد که این وضعیت تا حدودی تعجبآور بوده اما به نفع مصرفکنندگان تمام شده است. یکی از دلایل این موضوع، موجودیت خودرو بدون تعرفه در پارکینگهای نمایندگیها بوده است.
وی افزود: عواملی مثل ترغیب مردم به خرید در بازه قبل از اعمال تعرفهها و استفاده شرکتها از این وضعیت برای جذب خریداران جدید، باعث شده است که فشار افزایش قیمتها به تعویق بیفتد. او همچنین تصریح کرد که افزایش ناگهانی قیمتها ممکن بود موجب توقف خرید توسط مصرفکنندگان شود.
زیان خودروسازان بزرگ
خودروسازان بزرگ تاکنون هزینههای زیادی را به دلیل اعمال تعرفهها متحمل شدهاند. به عنوان مثال، صورتحساب تعرفهای سهماهه برای جنرال موتورز به ۱.۱ میلیارد دلار، برای هیوندای ۶۰۰ میلیون دلار، برای کیا بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، برای فولکس واگن ۱.۵ میلیارد دلار و برای استلانتیس ۱.۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.
چالشها و مقاومت در برابر تعرفهها
کیتینگ در این باره گفت که اکثر خودروسازان علیرغم فشارهای موجود، این هزینهها را تحمل کردهاند. وی افزود که تامینکنندگان نیز تحت تأثیر شدید تعرفهها قرار گرفتهاند. با این حال، شرکتهایی همچون جنرال موتورز، هیوندای، کیا و فولکس واگن همچنان سودآور باقی ماندهاند، اما استلانتیس به دلیل مشکلات پیشین همچنان با زیان مواجه است. این شرکتها اکنون تحت فشار سرمایهگذاران قرار گرفتهاند تا این هزینهها را برای مدت طولانی تحمل نکنند.