بازار خودرو در حیرت/ قیمت خودروها از کارخانه کمتر شد!
اقتصاد ایرانی: قیمت برخی خودروها در بازار آزاد پایینتر از قیمت کارخانه شده است. کارشناسان معتقدند مهمترین دلیل این پدیده، «اصلاح بازار» و کاهش جذابیت سفتهبازی در خرید و فروش خودرو است که نقطه عطفی در بازار خودرو به شمار میآید.

قیمت خودرو در بازار پایینتر از کارخانه؛ دلالیها به خاموشی رفتهاند
کاهش جذابیت خرید خودرو از کارخانه
بررسی قیمتها نشان میدهد که قیمت برخی خودروها در بازار آزاد اکنون کمتر از قیمت کارخانه است. به عنوان مثال:
نام خودرو قیمت کارخانه (میلیارد تومان) قیمت بازار (میلیارد تومان) اختلاف قیمت (میلیارد تومان)بستیون T77 | ۲.۱۵۲ | ۱.۸۰۰ | -۰.۳۵۲ |
بستیون NAT | ۱.۲۳۵ | ۱.۲۰۰ | -۰.۰۳۵ |
هیوندای کونا | ۴.۵۹۲ | ۴.۰۰۰ | -۰.۵۹۲ |
جیلی آزکارا | ۲.۳۵۰ | ۲.۲۵۰ | -۰.۱۰۰ |
نیسان کیکس | ۳.۴۵۰ | ۳.۱۰۰ | -۰.۳۵۰ |
همانطور که مشاهده میشود، قیمت خودروهای وارداتی مانند هیوندای کونا و نیسان کیکس در بازار آزاد به مراتب ارزانتر از قیمت کارخانه است. این تفاوت به ویژه در خودروهای خارجی بیشتر مشهود است.
دلایل افزایش اختلاف قیمت بازار و کارخانه
یکی از عوامل اصلی این پدیده، افزایش قیمتهای مصوب کارخانهها است. با توجه به افزایش هزینههای تولید، گرانتر شدن قطعات وارداتی به دلیل نرخ بالای ارز و نیاز شرکتهای خودروسازی به سودآوری، سازندگان مجبور به افزایش قیمتها شدهاند. اما از سوی دیگر، خریداران نهایی قادر به پرداخت این مبالغ نیستند. به همین دلیل، خودروها در بازار آزاد با قیمتهایی کمتر از نرخ رسمی معامله میشوند.
تغییر انتظارات مصرفکنندگان
رفتار خریداران نیز دستخوش تغییر شده است. تا مدتی پیش، ترس از افزایش قیمتها باعث میشد افراد برای خرید عجله کنند. اما اکنون انتظارات تغییر کرده و مردم امیدوارند که قیمت خودرو یا ثابت بماند یا کاهش یابد. این موضوع منجر به کاهش قابل توجه تعداد معاملات و ایجاد رکود در بازار شده است.
آینده بازار خودرو؛ رکود یا بازگشت رونق؟
برخی کارشناسان معتقدند که قیمتهای اعلامشده از سوی کارخانه، دیگر بازتابدهنده واقعیتهای بازار نیست. این موضوع در مواردی باعث شده که اعتماد مشتریان نسبت به قیمتهای مصوب کاهش یابد. در صورتی که این روند ادامه یابد، خودروسازان ممکن است مجبور به تغییر استراتژیهای فروش شوند: از جمله ارائه تخفیفها، فروش اقساطی و مشوقهای مختلف برای جذب مشتریان.
به طور کلی، فاصله قابل توجه میان قیمتهای کارخانه و بازار فعلاً بیشتر از آنکه نشانه «ارزان شدن خودرو» باشد، حاکی از رکود و کاهش معاملات است. برای خروج از این وضعیت، سیاستهای جدیدی در حوزه تولید و قیمتگذاری باید اتخاذ شود تا بازار به رونق سابق بازگردد.