سرانجام ساخت و ساز در تهران مشخص شد
اقتصاد ایرانی: عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر غیرعملی بودن توقف دو ساله ساختوساز در تهران به دلیل کمبود آب، این پیشنهاد را در شهری با یک میلیون پارسل مسکونی غیرقابل اجرا دانست.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اینکه تصور کنیم ساخت و ساز در شهری وسیع مانند تهران با بیش از یک میلیون پارسل مسکونی باید برای مدتی متوقف شود، امری غیرممکن به نظر میرسد.
جعفر بندی شربیانی، در واکنش به طرح پیشنهادی وزیر نیرو مبنی بر توقف موقت ساختوساز به دلیل بحران کمبود آب، اشاره کرد که چنین تصمیماتی تنها به صورت نظری قابل بحث هستند و عملی کردن آن در واقعیت امکانپذیر نیست.
وی همچنین اضافه کرد که توقف کامل ساخت و ساز شاید یک راهحل مستقیم برای کنترل بارگذاری شهری باشد، اما این امر کاملاً غیرواقعبینانه به نظر میرسد و باید در بررسی ساخت و سازها به جزئیات بیشتری توجه کرد و طرحهای دقیقی اعمال نمود.
نگاهی به طرحهای جامع و تفصیلی در روند ساخت و ساز
شربیانی تاکید کرد که اگر طرحهای جامع و تفصیلی به درستی تدوین و پیادهسازی شوند و به کمک آنها کنترل بیشتری به عمل آید، مسئله ساخت و سازها به گونهای اصولیتر مدیریت خواهد شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد که در این طرحها مواردی نظیر زیرساختهای آب، برق و جمعیت به دقت بررسی شدهاند. اما در طول زمان، افزایش بارگذاری بیش از ظرفیت تراکم شهری، به یک چالش جدید در مدیریت شهری تبدیل شده است.
ضرورت توسعه حملونقل فوق سبک
مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک کشور، به مسئله تعامل میان حمل و نقل شهری و معابر کلانشهرها پرداخت و بر فقدان سیستمهای حملونقل فوق سبک نظیر اسکوترها و دوچرخههای برقی در کلانشهرها از جمله تهران تأکید کرد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان موتورسیکلت شهری از جمله آلایندگیهای بالا و فرسودگی، بیان کرد که شهرداری برنامههایی برای برقیسازی موتورسیکلتها دارد. اما چالشهای اجرایی این پروژه نظیر تأمین انرژی و ارائه تسهیلات برای موتورسواران، نیازمند یافتن راهحلهای قابل اجرای مناسب میباشد.
شفیعی همچنین به مدلهای مؤثر و پیشنهادی در این مسیر اشاره کرد که شامل تخصیص یارانه برای جابهجایی کالا توسط موتورسیکلتهای برقی است؛ چرا که روش فعلی شاید تأثیر لازم در افزایش استفاده از این نوع وسیله نقلیه ایفا نکند.
لزوم ارائه ابزارهای حملونقل پاک و اشتراکی
وی افزود که استفاده از حملونقل فوق سبک همچون اسکوترها و دوچرخههای برقی، میتواند با توجه به پاک بودن و طراحی ویژه مناسب برای مسافتهای کوتاه (کمتر از ۹ کیلومتر)، راهکاری موثر برای کاهش آلایندگی شهری و تسهیل رفت و آمد شهروندان باشد.
به گفته شفیعی، این ابزارها علاوه بر کم خطر و بدون آلایندگی بودن، خاصیت درمانی و روانشناختی دارند که میتواند در بهبود وضعیت شهری مؤثر باشد. او همچنین تأکید کرد، کلانشهرها نباید از دنیا عقب بمانند و توسعه این سیستمهای حملونقل با توجه به نیاز واقعی شهر و کمبود موانع اجرایی باید در اولویت قرار گیرد.