130 واگن جدید وارد ریل می شود
اقتصادایرانی: تفاهمنامهای به ارزش ۸,۸۲۰ میلیارد تومان میان راهآهن و بخش خصوصی به امضا رسید که با تأمین ۷۰ واگن ۵ ستاره و بازسازی ۳۷ واگن مسافری، گامی مهم در نوسازی ناوگان ریلی و دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه برداشته شد.

این توافق - که تنها سه ماه پس از جذب سرمایه گذاری 64 هزار میلیارد تومانی در صنعت ریلی منعقد شد- گامی کلیدی برای تحقق اهداف کمی برنامه توسعه از جمله تامین 500 لکوموتیو و ورود 900 واگن مسافری به شبکه حمل ونقل کشور است.
بر اساس این گزارش، قرارداد سرمایه گذاری جدید در ناوگان ریلی میان شرکت راه آهن با شرکت حمل ونقل ریلی رجا و شرکت ریل ترابر سبا به امضا رسید. تفاهمنامه با شرکت ریل ترابر سبا شامل دو پروژه تامین و خرید 70 دستگاه واگن مسافری 5 ستاره رویال و بازسازی 37 دستگاه واگن مسافری به سطح 5 ستاره است. تفاهمنامه با شرکت حمل ونقل ریلی رجا نیز شامل دو پروژه خرید 60 دستگاه واگن مسافری 5 ستاره و بازسازی 100 دستگاه واگن مسافربری است.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری بخش خصوصی در ناوگان ریلی مسافری گفت:«یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی کشورها، میزان ریل و صنعت ریلی آن و همچنین ریل پایه شدن شهرسازی آنهاست.»
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نقش راه آهن در ترانزیت و جابه جایی مسافر و کالا افزود:«در تمامی کمیسیون های مشترک با کشورهای همسایه، موضوع ریل از جمله با کشورهای ترکمنستان، روسیه، افغانستان و پاکستان مورد توجه قرار گرفته و تلاش ما این است تا زنجیره ریل برای سرمایه گذاری های پایدار مستمرا ادامه پیدا کند.»
وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار و اعتماد بخش خصوصی نقش موثری در توسعه ریلی دارد، خاطرنشان کرد:«اعتمادبخشی به کشورهای همسایه برای حمل بار و مسافر و گردشگران شان از خطوط ریلی ایران، علاوه بر توسعه روابط فی مابین، به توسعه بیشتر کشور نیز خواهد انجامید. تمام کشورها به موقعیت ایران در تسهیل سفرها و ایمن و ارزان بودن آن اذعان دارند که با استفاده از این ظرفیت به نتایج خوبی خواهیم رسید.»
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:«تا رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه در تامین 500 لکوموتیو و رسیدن به 900 واگن مسافری فاصله زیادی داریم اما با همکاری و تقویت توان بخش خصوصی، می توانیم شاهد رونق در این بخش باشیم.»
صادق، در خصوص کیفیت خدمات مسافری ریلی گفت:«کیفیت بخشی به واگن های مسافری یکی از اولویت های ماست. ارتقای کیفیت خدمات رسانی به همه اقشار مردم در دستور کار شرکت راه آهن قرار دارد و تا پایان شهریورماه ایستگاه های قطار و واگن های راه آهن باید امکان خدمت رسانی به افراد کم توان و معلول را داشته باشند.»
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:«اگر دستمان را به سمت بخش خصوصی دراز کردیم، فقط به دلیل کمبود اعتبارات نیست، بلکه معتقدیم زمانی که بخش خصوصی وارد عرصه سرمایه گذاری می شود، با کاهش نقض تصدی گری دولت، توسعه پایدار رقم خواهد خورد.»
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز در این مراسم از ورود 300 دستگاه واگن مسافری به شبکه ریلی کشور در سال جاری و راه اندازی قطارهای بین المللی تهران-آنکارا و تهران-هرات خبر داد.معاون وزیر راه و شهرسازی حمایت از حمل و نقل ریلی را از راهبردهای کلیدی این وزارتخانه در دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت:«بخشی از قرارداد پیشین (سرمایه گذاری 64 هزار میلیارد تومانی) برای ورود 600 دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی به ثمر رسیده و هم اکنون 100 دستگاه از آن 600 دستگاه وارد شبکه ریلی شده است.»وی اظهار امیدواری کرد با وارد شدن ماهانه 40 تا 50 واگن باری، این ظرفیت تکمیل و به ورود 600 دستگاه واگن باری به ناوگان حمل ونقل ریلی منجر شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد:«اقتصاد این بخش را باید برای بقا و تضمین آینده آن جذاب کنیم.» وی در همین رابطه از قرارداد ایران با چین در خصوص تامین واگن مسافری سخن گفت که بزودی وارد مرحله تولید خواهد شد.
ذاکری یکی از مشکلات را عدم تناسب توسعه خطوط ریلی با توسعه ناوگان در این عرصه، عنوان کرد و گفت: «با اعتبارات دولتی هر سال شاهد توسعه خطوط ریلی به میزان 150 تا 300 کیلومتر در اقصی نقاط کشور هستیم. اما برای توسعه ناوگان ریلی، به همین نسبت سرمایه گذاری نمی شود و به دلیل کمبود ناوگان موجود، نیازمند جابه جایی واگنها در خطوط مختلف هستیم.»
وی افزود: «مدل مالی برای حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش در تولید واگن در حال تدوین است.»
ذاکری از حمایت مجموعه وزارت راه و شهرسازی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه ناوگان مسافری خبر داد و افزود:«امسال مصوبه گرفتیم که 300 دستگاه واگن مسافری را در قالب حمایت های دولتی، از تولیدکنندگان داخلی و خارجی به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه کنیم.»
مدیرعامل راه آهن افزود:«راه اندازی مجدد قطارهای بین المللی را نیز در برنامه داریم، کما اینکه پس از 5 سال بار دیگر قطار تهران-وان به حرکت درآمد. در دو ماه آینده نیز قطار تهران-آنکارا و قطار تهران - هرات راه اندازی خواهد شد.»
وی همچنین از فراهم شدن مقدمات صدور ویزاهای عبوری برای شهر مرو (ترکمنستان) و دوشنبه (تاجیکستان) خبر داد و گفت که این کار با هدف ارتباط بین ملت ها در حال پیگیری است.
حسین حسین زاده، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در مراسم سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تامین واگن مسافری گفت:«با نوسازی ناوگان سنگین برون شهری شاهد حدود 13 میلیارد دلار صرفه جویی خواهیم بود.»
او یاد آورشد:«وزارت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تمام تلاش خود را خواهند کرد تا پروژه های ریلی در صنعت حمل و نقل بار و مسافر هر چه سریع تر به انجام برسد و از ظرفیت های ماده 12 بهره برداری شود.»
افزایش 15 درصدی ظرفیت ریلی برای سفرهای اربعین 1404
مدیرعامل راه آهن، در حاشیه آیین سرمایه گذاری در ناوگان ریلی درباره تمهیدات ایام اربعین گفت:«15 درصد ظرفیت شبکه ریلی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و قطارهای فوق العاده در مسیرهای منتهی به کرمانشاه، اهواز و خرمشهر اضافه شده اند.»وی همچنین از راه اندازی مسیر شبانه روزی خرمشهر به شلمچه برای اولین بار خبر داد و تاکید کرد:«دو خط و یک سکوی جدید ایستگاه مرزی شلمچه تا هفتم مرداد ماه آماده بهره برداری خواهد بود تا زائران بدون تراکم در خرمشهر، مستقیما به مرز منتقل شوند.»ذاکری درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن شلمچه-بصره توضیح داد:«مین روبی مسیر تکمیل شده و پیمانکار اسپانیایی با توافق راه آهن عراق، عرض مسیر را از 60 به 200 متر افزایش داده است.»وی افزود:«اگر مشکلات مالی حل شود، تعهدات ایران تا پایان سال محقق می شود، اما تکمیل کل پروژه توسط عراق حداقل سه سال زمان خواهد برد.» ذاکری از برنامه ریزی برای راه اندازی روزانه دو قطار در مسیر مشهد-کربلا خبر داد و گفت:«این خط بویژه برای زائران ایرانی و عراقی طراحی شده و در ایام پیک مانند اربعین ظرفیت بیشتری خواهد داشت.»
منبع: روزنامه ایران