قیمت پراید سر به فلک کشید؛ بازار خودرو در شوک!
اقتصادایرانی: قیمت پراید در پاییز با افزایش عجیب همراه شد؛ مدل SE151 سال ۱۴۰۴ طی یک هفته ۲۰ میلیون تومان گرانتر شد و اکنون به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است و مدلهای قدیمیتر نیز رکوردهای جدیدی ثبت کردهاند.
بررسیهای بازار خودرو نشان میدهد که قیمت پراید SE۱۵۱ مدل ۱۴۰۴ در طی فصل پاییز ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته و هماکنون به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین، مدل ۱۴۰۳ این خودرو نیز با همین مقدار رشد، به قیمت ۵۲۰ میلیون تومان عرضه میشود.
طبق ارزیابیها، پراید SE۱۵۱ مدل ۱۴۰۴ تنها طی هفته گذشته شاهد افزایش ۲۰ میلیون تومانی بوده است. علاوه بر این، پراید ۱۳۱ مدل ۱۳۹۵ با کارکرد ۲۲۰ هزار کیلومتر، اکنون در بازار با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.

آغاز تاریخچه: همکاری مزدا و فورد تا ظهور کیا پراید (دهه ۱۹۸۰ میلادی)
پیش از آنکه پراید به ایران وارد شود، این خودرو بهعنوان یک محصول کرهای شناخته نمیشد. این خودرو در ابتدا حاصل همکاری دو شرکت فورد (آمریکا) و مزدا (ژاپن) بود.
در دهه ۱۹۸۰ میلادی، خودرویی سبک و ارزانقیمت به نام Mazda 121 یا Ford Festiva تولید شد. بعدها شرکت Kia Motors کره جنوبی حق تولید این خودرو را خریداری کرد و آن را با برند Kia Pride و در نسخههای سدان (صندوقدار) و هاچبک روانه بازار کرد؛ مدلی که بعدها در ایران به عنوان پراید شناخته شد.
ورود پراید به ایران (اوایل دهه ۱۳۷۰)
در دهه ۷۰ خورشیدی، ورود پراید به ایران یکی از مهمترین تحولات صنعت خودروسازی کشور محسوب میشد. در سال ۱۳۷۲، شرکت سایپا حق تولید و مونتاژ پراید را از کمپانی کیا خریداری کرد.
مدلهای اولیه آن با نامهای GLS و GLX و با موتور ۱.۳ لیتری وارد بازار شدند. پیش از آغاز تولید داخلی، تعداد محدودی از این خودروها به کشور وارد شدند که با نشان کیا بر روی جلو پنجره، قابل شناسایی بودند.
داخلیسازی و افزایش تولید (دهه ۱۳۸۰)
در دهه ۱۳۸۰، برای کاهش وابستگی به واردات قطعات، میزان داخلیسازی پراید به حدود ۸۵٪ افزایش یافت. طی این فرایند، تأمینکنندگان قطعات کرهای به تدریج جای خود را به تولیدکنندگان داخلی دادند.
همچنین، تولید مدلهای مختلفی از پراید آغاز شد که مهمترین آنها عبارتاند از:
| پراید ۱۳۱ | حدود سال ۱۳۸۷ | مدل صندوقدار ساده |
| پراید ۱۳۲ | ۱۳۸۸ | طراحی چراغهای جلو و عقب بهبود یافته |
| پراید ۱۱۱ | ۱۳۸۸ | نسخه هاچبک با طراحی جدید |
| پراید ۱۴۱ | ۱۳۸۵ | مدل صندوقدار با فضای بار بیشتر |
| پراید وانت (۱۵۱) | حدود ۱۳۹۲ | نسخهای برای مصارف باری که تولید آن ادامهدار بود |
در این دوران، پراید توسط سایپا به کشورهایی نظیر سوریه، عراق، ونزوئلا و آذربایجان نیز صادر شد. این خودرو با برندهای مختلفی از جمله سایپا Pride، SAIPA 141 و SAIPA 132 در بازارهای بینالمللی عرضه شد.
انتقادها و بحثهای ایمنی
از اواخر دهه ۱۳۸۰ تا اوایل ۱۳۹۰، علیرغم استقبال از پراید بابت قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین، این خودرو با انتقادات گستردهای روبهرو گردید. برخی از این موارد شامل:
نمره پایین در تستهای ایمنی تصادف، بهویژه در مدلهای قدیمیتر.
عدم وجود سیستمهایی چون کیسه هوا و ترمز ABS و استفاده از بدنهای با مقاومت پایین.
افزایش آمار تصادفات و تلفات جادهای مرتبط با این خودرو.
با این حال، پراید به دلیل سهولت در تعمیرات، هزینه پایین قطعات و صرفه اقتصادی در مصرف سوخت، همچنان پرطرفدارترین خودروی کشور باقی ماند.
پایان تولید و معرفی جایگزینها (۱۳۹۹)
پس از سالها انتقاد عمومی، در سال ۱۳۹۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کردند که تولید پراید به دلیل عدم تطبیق با استانداردهای ایمنی متوقف خواهد شد.
در تیرماه ۱۳۹۹، سایپا بهطور رسمی از پایان تولید پراید خبر داد. آخرین خودروی تولیدی، یک مدل سفیدرنگ از پراید ۱۱۱ بود که در این ماه از خطوط تولید خارج شد.
تنها مدلی که پس از آن نیز تا مدتی تولیدش ادامه یافت، نسخه وانت پراید (۱۵۱) بود.