کاهش کارت سوخت آزاد در پمپبنزینها/ علت چیست؟
اقتصاد ایرانی: کاهش تعداد کارتهای سوخت آزاد در پمپبنزینها باعث محدودیت در شارژ و استفاده شده است؛ سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور توصیه میکند مردم از کارت سوخت شخصی خود برای سوختگیری استفاده کنند.
کاهش استفاده از کارت سوخت آزاد و پیامدهای آن
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاههای سوخت کشور، به بررسی علت محدودیت در تعداد کارت سوخت آزاد در جایگاههای عرضه سوخت پرداخت و اظهار داشت که شارژ و تعداد کارتهای آزاد موجود در جایگاهها محدود است. وی توضیح داد: هر کارت جایگاه روزانه ظرفیت ۶۰۰۰ لیتر سوخت و ۲۵۵ بار استفاده را داراست، اما با توجه به اقبال عمومی برای استفاده از این کارتها، اغلب تا پیش از ظهر موجودی آنها به اتمام میرسد.
چالش عدم استفاده از کارت سوخت شخصی
رضا نواز عنوان کرد: کارتهای سوخت آزاد به افرادی اختصاص دارد که یا کارت سوخت شخصی ندارند یا مصرف بیشتری نسبت به سهمیه خود دارند. اما مشکل اصلی از آنجا نشأت میگیرد که برخی افراد، علیرغم داشتن کارت سوخت، از سهمیه آزاد کارتهای خود استفاده نمیکنند و بعد از پایان سهمیه اصلی، به کارتهای جایگاه روی میآورند. این رفتار مشکلاتی را در توزیع بنزین ایجاد کرده است.
وی افزود: در شهرها و استانهای مختلف، تعداد کارتهای آزاد موجود در جایگاهها با توجه به عوامل مختلفی همچون تعداد سکو، میزان فروش و موقعیت جغرافیایی، متفاوت است. استانهای مرزی کمترین تعداد کارتهای آزاد را دارند، در حالی که تهران از بیشترین تعداد این کارتها بهرهمند است.
مشکلات مدیریت کارت آزاد در جایگاهها
نواز تاکید کرد که هدف این است که حداقل هر جایگاه یک کارت آزاد داشته باشد، اما تقاضای بالای مردم استفاده از این کارتها باعث سختی مدیریت و افزایش فشار بر کارکنان جایگاهها شده است.
لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی
وی اظهار داشت که طی دو سال اخیر پیگیریهایی برای اجرای مشوقهای مختلف جهت افزایش تمایل مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی صورت گرفته است، اما تاکنون نتیجهای حاصل نشده است و شرایط فعلی جایگاهها همچنان مطلوب نیست.
وی درباره محدودیتهای ایجاد شده برای کارتهای آزاد توضیح داد: این محدودیتها با هدف مدیریت بهتر توزیع سوخت، جلوگیری از قاچاق و ثبت دقیق دادههای آماری مصرف اجرا شدهاند. این دادهها به ویژه در زمانهایی که مصرف بنزین افزایش مییابد، برای برنامهریزی موثر مورد استفاده قرار میگیرند.
راهکار کاهش صفهای بنزین
رضا نواز پیشنهاد کرد که در شرایط فعلی، مردم از کارت سوخت شخصی خود برای هر دو بخش سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند. این اقدام میتواند به کنترل تقاضا برای کارتهای آزاد و کاهش مشکلاتی نظیر صفهای طولانی و معطلی در جایگاهها منجر شود.
وی اشاره کرد که تقاضای بالا برای کارتهای آزاد، منجر به اتمام سریع شارژ این کارتها میشود و مردم هنگام مراجعه به جایگاهها با این پاسخ مواجه میشوند که "کارت آزاد نداریم".
مقایسه محدودیت کارتهای آزاد در استانها
نام استانمیزان کارتهای آزاد
| استان تهران | بیشترین تعداد کارت |
| استانهای مرزی | کمترین تعداد کارت |