رونمایی از وانت ساینا + عکس و ویژگیها
اقتصاد ایرانی: سایپا در ادامه روند توسعه محصولات خود، قصد دارد نسخه وانت ساینا را با احتمالا نام سایپا ۲۵۲ تولید و روانه بازار کند، این اقدام میتواند تغییری جدید در دسته وانتهای شهری ایجاد کند.

تاریخچه تولید وانت بر اساس خودروهای سدان در ایران
ایده تولید وانت بر روی پایه خودروهای سدان در ایران پدیده جدیدی نیست. پیش از این نیز تجربههایی همچون تبدیل پژو ۴۰۵ به آریسان و پراید به سایپا ۱۵۱ شاهد بودیم که همچنان نیز تولید این محصولات ادامه دارد. حالا، سایپا گامی تازه برداشته تا نسخه وانت خودرو ساینا را معرفی کند.
وانت ساینا که به احتمال زیاد با نام سایپا ۲۵۲ شناخته خواهد شد، در حال حاضر مراحل تحقیق و توسعه خود را طی میکند. بر اساس گزارشهای دریافتی، سایپا در آغاز برنامه داشت تا وانت خود را از روی طراحی سهند یا اطلس ایجاد کند، اما سرانجام به ساخت وانتی با طراحی بر پایه ساینا روی آورد. نیاز به بازار پر تقاضای وانتهای سبک در ایران، سایپا را به سمت تولید این محصول سوق داده است.
ویژگیهای فنی وانت ساینا
پیشبینی میشود که وانت ساینا از همان پیشرانه M 13 استفاده کند که در سایپا ۱۵۱ به کار رفته است. این موتور توانایی تولید ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتنمتر گشتاور را داراست و نیروی آن از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. احتمال میرود که سایپا از موتورهای جدیدتری در این پروژه بهره گیرد، اما اطلاعات دقیقی درباره این امر هنوز منتشر نشده است.
از لحاظ عملکرد نیز باید اشاره کرد که ظرفیت بار این وانت تا حدود ۶۵۰ کیلوگرم افزایش یافته و فضای داخلی آن نسبت به پراید وانت راحتتر و جادارتر طراحی شده است. بدین ترتیب کارایی ساینا وانت در مقایسه با پراید وانت بهمراتب بالاتر است.
امکانات و تجهیزات داخلی
اطلاعات دقیق از کابین و امکانات این خودرو هنوز منتشر نشده است. اما میتوان پیشبینی کرد که برخی از امکانات -->نظیر دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور، قابلیت تنظیم ارتفاع ستون فرمان، تنظیم ارتفاع چراغها، و ایموبلایزر در این خودرو تعبیه شوند، همانطور که این امکانات قبلاً در سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته و مورد استفاده قرار گرفتهاند.
چشمانداز وانتهای سبک در ایران
با توجه به شرایط اقتصادی و موقعیت خاص صنعت خودروسازی ایران در دوران تحریم، توسعه وانتهای سبک از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر شرایط بهتری در صنعت خودرو وجود داشت، به احتمال زیاد شاهد تولید پیکاپهای سبک و باکیفیتتری در بازار بودیم.
اما واقعیت موجود اقتصاد کشور ایجاب میکند که شرکتهای خودروسازی برای جبران نیاز بازار، محصولاتی بر پایه طراحیهای موجود ارائه دهند. به همین دلیل، کیفیت وانتهایی که اساساً بهعنوان وانت ساخته نمیشوند، مانند آریسان و ساینا وانت، قابل مقایسه با محصولات تخصصی نیست، اما نیاز بازار فعلی را پاسخ میدهد. حال باید دید پروژه بعدی سایپا در زمینه تبدیل خودروهای سواری به وانت چه خودرویی را در بر خواهد گرفت.