خودروهای جدید با سهمیه بنزین ارزان معرفی شدند + لیست اسامی
اقتصادایرانی: سهمیه بنزین خودروهای نوشماره در آستانه تغییر؛ خودروهای زیر یک میلیارد تومان همچنان سهمیه ارزان بنزین دارند، اما افزایش قیمتها ممکن است شرایط را برای مالکان این خودروها پیچیدهتر کند.
هیئت وزیران اخیراً تصمیم جدیدی را درباره نحوه سهمیهبندی سوخت تصویب کرده است. هدف این طرح، بهرهبرداری حداکثری از کارتهای سوخت شخصی و کاهش وابستگی به واردات بنزین بوده است. این مصوبه قرار بود از ۱۵ آذرماه اجرایی شود اما با توجه به برخی اصلاحات مورد نیاز، اجرای آن به تاریخ ۲۲ آذرماه منتقل شد.
بر اساس این برنامه که قبل از اصلاحات اخیر به تصویب رسید، خودروها و وسایل نقلیه بر اساس میزان مصرف، به سه نوع نرخ سوخت دسترسی خواهند داشت. برای مصرف ماهانه ۶۰ لیتر، قیمت هر لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومان، و تا ۱۰۰ لیتر، نرخ دوم یعنی هر لیتر ۳۰۰۰ تومان اعمال میشود. مصرف بیش از این مقدار با نرخ سوم یعنی ۵۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.
این نرخ ۵۰۰۰ تومانی مختص خودروهای نوشماره داخلی، خودروی دوم مالکان، خودروهای خارجی وارداتی و وسایل نقلیه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. همچنین، خودروهایی که از طریق کارت سوخت جایگاه اقدام به سوختگیری کنند نیز مشمول این نرخ خواهند شد. در ضمن، تنها یک خودرو در مالکیت هر فرد حق استفاده از سهمیههای اولیه و ثانویه را دارد و خودروهای دیگر با نرخ سوم حساب میشوند. از طرفی خودروهای دوگانهسوز نیز از ابتدای بهمنماه ۱۴۰۴ سهمیه نوع دوم آنها به نصف کاهش مییابد.
تغییر در سهمیه خودروهای نوشماره با قیمت زیر یک میلیارد تومان
با توجه به شنیدن انتقادات نسبت به نحوه اعمال سهمیه بنزین خودروهای نوشماره، دولت روز گذشته اصلاحیهای به مصوبه اولیه اضافه کرد. بر این اساس، خودروهای صفر داخلی با قیمت کارخانهای کمتر از یک میلیارد تومان، از تاریخ اجرای طرح یعنی ۲۲ آذرماه، میتوانند از سهمیههای اول و دوم بنزین بهرهمند شوند.
پیش از این، نگرانیهایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه چرا باید افرادی که تازه موفق به خرید خودروهای داخلی شدهاند، از سهمیههای بنزین محروم شوند. به همین دلیل، این اصلاحیه وضع شد تا خودروهای صفر و نوشماره داخلی که قیمت کارخانهای آنها زیر یک میلیارد تومان است از این سهمیهها بهرهمند شوند.
تعریف خودروهای نوشماره به صورت خودروهایی است که برای اولین بار سند آنها صادر شده و کشور سازنده در سند، ایران ذکر شود.
بررسی تاثیر اصلاحیه جدید
بر اساس شرایط اصلاحیه اخیر، خودروهای نوشماره داخلی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان از سهمیههای اولیه بنزین محروم نمیشوند. اما با توجه به افزایش مداوم قیمت خودروها، بسیاری از تولیدات جدید خودروسازان داخلی در آستانه عبور از این سقف قیمتی قرار گرفتهاند.
به عنوان نمونه، خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ و محصولات گروه تارا، همگی در محدوده نزدیک به یک میلیارد تومان قرار دارند و نوع گیربکس و امکانات (آپشن) این خودروها میتوانند تعیینکننده وضعیت سهمیه بنزین آنها باشند. طبق آمار، خودروسازان داخلی در سال جاری تولیدات قابل توجهی داشتهاند. گروه سایپا بیش از ۸۹ هزار دستگاه در گروه X200 شامل تیبا، کوئیک و ساینا، ۲۱ هزار دستگاه شاهین و ۹ هزار دستگاه گروه سهند تولید کردهاند. این تولید نسبت به سال گذشته کاهشی معادل ۳۰ درصد داشته است.
ایران خودرو نیز از ابتدای سال تا پایان آبان ماه تولیداتی شامل گروه پژو (۱۱۳ هزار دستگاه)، گروه سورن (۹۹ هزار دستگاه)، گروه دنا (۶۱ هزار دستگاه)، گروه رانا (۱۱ هزار دستگاه) و گروه تارا (۵۸ هزار دستگاه) ثبت کرده است.
با این حال، اصلاحیه جدید سبب میشود خودروهایی با قیمت کارخانهای پایینتر از یک میلیارد تومان مشمول سهمیههای بنزین باشند. اما به محض افزایش قیمت خودروها، و عبور قیمت آنها از این مرز، سهمیههای اولیه و ثانویه لغو خواهد شد. این موضوع میتواند به دوقطبی در بازار خودرو منجر شود.
نگاهی به قیمت کارخانهای خودروها مانند تارا، پژو ۲۰۷ و محصولات گروه دنا نشان میدهد که همگی در بازه قیمتی نزدیک به یک میلیارد تومان هستند. به عنوان مثال، برخی مدلهای خودروهای ۲۰۷ با قیمت کارخانهای بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عرضه میشوند. بسیاری از خودروهای این گروه با هر گونه افزایش قیمت، سهمیههای بنزین اولیه و ثانویه را از دست خواهند داد.
در نهایت، افزایش مداوم قیمت توسط خودروسازان و عبور محصولات از مرز یک میلیارد تومان، منجر به حذف سهمیههای اولیه خواهد شد. این موضوع همچنین ممکن است شورای رقابت را وادار به مخالفت با افزایش قیمت کند، که در نتیجه آن تولید خودروسازان کاهش یافته و عرضه کمتر منجر به افزایش قیمتها در بازار آزاد شود.