سودهای نجومی در صنعت خودرو؛ سایپا با قیمت نهایی کاربران را غافلگیر کرد!
اقتصادایرانی: شکاف قیمتی چشمگیر میان نرخ کارخانه و بازار خودروهای سایپا، در برخی مدلها به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ موضوعی که ناشی از تقاضای سرکوب شده و عرضه محدود در بازار خودرو است.
این دادهها که شامل محصولات تولیدی داخلی (مانند شاهین و سهند) و محصولات مونتاژی (مانند چانگانها) است، نشان میدهد که تقاضای سرکوب شده و عدم عرضه کافی، عامل اصلی این التهاب قیمتی در بازار بوده است.
| خودرو | دوم دی ماه ۱۴۰۴ | سوم دی ماه ۱۴۰۴ |
| ساینا S دندهای بنزینی مدل ۱۴۰۴ | 795 میلیون تومان | ۷۹۵ میلیون تومان |
| کوییک GX L دندهای مدل ۱۴۰۴ | 765 میلیون تومان | ۷۶۵ میلیون تومان |
| کوییک LGXR مدل ۱۴۰۴ | 785 میلیون تومان | ۷۸۵ میلیون تومان |
| اطلس G مدل ۱۴۰۴ | ۹۹۵ میلیون تومان | 795 میلیون تومان |
| اطلس اتوماتیک پلاس | یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان | یک میلیارد و 290 میلیون تومان |
| سهند S مدل ۱۴۰۴ | 900 میلیون تومان | 895 میلیون تومان |
| سهند پلاس اتوماتیک E | یک میلیارد و 190 میلیون تومان | یک میلیارد و 185 میلیون تومان |
| شاهین دندهای مدل ۱۴۰۴ | یک میلیارد و 390 میلیون تومان | یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان |
| شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۴ | یک میلیارد و 490 میلیون تومان | یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان |
| شاهین پلاس مدل ۱۴۰۴ | یک میلیارد و 710 میلیون تومان | یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان |
شکاف ۷۰۰ میلیونی در لوکسترین سدان سایپا
یکی از پرحاشیهترین موارد در این لیست، اختلاف قیمت شاهین اتوماتیک پلاس است؛ این خودرو با قیمت کارخانهای ۱,۲۲۲,۸۵۴,۰۰۰ تومان عرضه شده، اما در بازار آزاد قیمت آن به ۱,۶۸۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است. این بدان معناست که سود حاصل از فروش در بازار آزاد (یا پیشفروشهای طولانی مدت) برای این سدان لوکس، ۴۶۱ میلیون تومان برآورد میشود.
در سوی دیگر، سهند E اتوماتیک نیز با قیمت کارخانه حدود ۸۲۳ میلیون تومان، در بازار آزاد یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است که حاکی از سودی حدود ۳۸۷ میلیون تومانی است. این ارقام نشاندهنده اهمیت فراوان دریافت خودرو از مسیرهای رسمی است.
آینده محصولات جدید و توقف تولیدات پرتیراژ
همچنین، در این جدول، وضعیت محصولات جدید و متوقف شده حائز اهمیت است. خودروی اطلس S (کراساوور جدید) فعلاً در لیست نمایندگی «به زودی» خورده است، در حالی که قیمت آن در بازار آزاد ۹۱۲ میلیون تومان است، اما مدل اطلس G با قیمت کارخانه ۷۸۰ میلیون تومان، در بازار ۹۸۱ میلیون تومان معامله میشود.
از طرف دیگر، مدلهای پرتیراژ قدیمیتر مانند سایپا ۱۵۱ (وانت) در مرحله «توقف فروش» قرار دارند، که این امر میتواند عاملی برای افزایش قیمت نسخههای موجود در بازار باشد؛ به ویژه سایپا ۱۵۱ GX که در نمایندگی قیمتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان دارد، در بازار آزاد به ۶۰۳ میلیون تومان رسیده است. توقف تولید وانتهای زامیاد نیز زنگ خطر را برای بازار خودروهای کاربری به صدا درآورده است.