هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی/ جزئیات جدید اعلام شد

اقتصاد ایرانی: جزئیات تبدیل خودروهای پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی اعلام شد؛ مالکان با پرداخت تعرفه گمرکی ۹۰ درصدی می‌توانند خودروهای مدل ۲۰۱۷ به بعد خود را وارد سرزمین اصلی کنند.

هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی/ جزئیات جدید اعلام شد

مالکان خودرو‌هایی که پلاک منطقه آزاد دارند، می‌توانند با پرداخت عوارض ۹۰ درصدی، پلاک ملی دریافت کنند.

اسفندیار شاه‌منصوری درباره فرآیند تبدیل پلاک خودرو‌ها از مناطق آزاد به پلاک ملی گفت: خودرو‌هایی که مدل آن متعلق به سال ۲۰۱۷ و یا بعد از آن است و در مناطق آزاد تردد می‌کنند، می‌توانند با پرداخت عوارض و حقوق گمرکی به سرزمین اصلی وارد شوند.

تعرفه گمرکی ۹۰ درصدی برای تبدیل پلاک

وی افزود: در حال حاضر مجوز تبدیل پلاک صادر شده و وزارت صمت در حال ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی آن به گمرک است. ارزش‌گذاری این خودرو‌ها کمتر از خودرو‌های نو خواهد بود، اما عوارض تبدیل پلاک در نظر گرفته شده، ۹۰ درصد است.

معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه بیان کرد که هدف از سیاست‌گذاری در این مناطق، تشویق صادرات و ایجاد درآمد ارزی بوده و برای شرکت‌هایی که در این حوزه پیشرو هستند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

دسته‌بندی شرکت‌های مشمول زمین و تسهیلات در مناطق آزاد

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در صورتی که تولیداتشان به مقصد صادرات باشد یا در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناورانه فعالیت کنند، از حمایت‌های ویژه‌ای مانند تخصیص زمین و ارائه تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد

شاه‌منصوری با اشاره به تأثیر این مشوق‌ها اظهار داشت: این اقدامات منجر به افزایش صادرات و مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد شده‌اند.

واردات به مناطق آزاد: روش خاص خود را دارد

وی درباره واردات کالا به مناطق آزاد جدید اظهار کرد: واردات به این مناطق همچنان مجاز است و برای کالای مصرفی مورد نیاز منطقه مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین شرکت‌ها می‌توانند ماشین‌آلات تولیدی، مواد اولیه و کالا‌های مصرفی لازم خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کنند؛ البته برای فعالیت در سرزمین اصلی، لازم است حقوق ورودی گمرکی به طور کامل پرداخت شود.

وی همچنین تأکید کرد که تنها عوارض ۸ درصدی برای واردات کالا به مناطق آزاد در نظر گرفته شده که به عنوان منبع درآمدی سازمان‌های منطقه آزاد محسوب می‌شود.

وضعیت واردات خودرو به مناطق آزاد جدید

معاون شورای عالی مناطق آزاد درباره واردات خودرو به مناطق آزاد جدید مانند سرخس، مهران، بانه-مریوان و... بیان کرد: واردات خودرو به این مناطق فعلاً امکان‌پذیر نیست و تنها ۷ منطقه آزاد قدیمی مجاز به واردات خودرو هستند؛ همچنین در مناطق آزاد جدید، در صورت داشتن محدوده مشخص و محصور، شرایط خاصی وجود دارد.

وی افزود: در مناطق آزاد جدید، افراد فقط مجاز به واردات خودرو به شخصی‌سازی محدود هستند و امکان خرید و فروش برای ساکنان ارائه نشده است. در مقابل، مناطق آزاد قدیمی با داشتن مجوز‌های تردد استانی، این امکان را داشتند که خودرو وارد کنند و در سطح استان به فروش برسانند.

حمایت از فعالان اقتصادی مناطق جنگ‌زده

شاه‌منصوری درباره حمایت از فعالان اقتصادی در مناطق آزاد متاثر از جنگ ۱۲ روزه گفت: جلسات متعددی برای رسیدگی به مشکلات این فعالان برگزار شد. به ویژه در منطقه کیش، که درآمد اصلی آن وابسته به گردشگری است، به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکلات مسافران و جذب گردشگران بودیم.

اسکان رایگان برای مسافران گرفتار در کیش

وی افزود: طی زمان جنگ، هتل‌های کیش موظف شدند اسکان رایگان یا با حداقل هزینه به مسافران ارائه دهند تا شرایط خروج مهمانان از جزیره فراهم شود.

به گفته معاون دبیر مناطق آزاد، حمایت‌های مشابهی برای سایر کسب‌وکار‌های مناطق آزاد در طول جنگ ارائه شده است تا فشار کمتری به آنها وارد شود.

واگذاری کیش‌ایر: چالش‌ها و تغییرات

شاه‌منصوری درباره واگذاری هواپیمایی کیش‌ایر و مشکلات پیش آمده توضیح داد: واگذاری این ایرلاین اشتباه بوده و تلاش ما بر این است که روند واگذاری متوقف شود تا کیش‌ایر به سازمان منطقه آزاد کیش بازگردد. این اقدام به تلاش فراوان نیاز دارد چرا که مصوبات مهمی در این زمینه وجود دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، هواپیمایی کیش‌ایر تحت نظارت سازمان خصوصی‌سازی است و هرگونه تصمیم‌گیری درباره این ایرلاین بستگی به تصمیمات سایر بخش‌های دولتی دارد.

وبگردی
    ارسال نظر