حملات هوایی، اقتصاد سوریه را فلج کرد
اقتصادایرانی: بازسازی اقتصاد سوریه در پی کاهش تحریمها و بازگشت ایرلاینهای خارجی به آسمان این کشور با چالشهایی همچون زیرساختهای ضعیف، درگیریهای منطقهای و حملات هوایی رژیم صهیونیستی مواجه شده است.

با کاهش تحریمها و تحولات جدید در سوریه، صنعت هوایی این کشور شاهد افزایش چشمگیری در تعداد پروازهای بینالمللی است. قرار است ماه جاری حداقل ۱۱ شرکت هواپیمایی خارجی به سوریه پرواز کنند، رقمی که تغییر قابل توجهی نسبت به تنها سه ایرلاین فعال در سال گذشته محسوب میشود.
افزایش تعداد ایرلاینها
شرکتهای هواپیمایی بزرگی همچون امارات دبی و ایرلاینهای اروپایی نظیر دن ایر رومانی و ایر مدیترانه یونان از سال ۲۰۱۱ به سوریه پرواز داشتهاند. اما شرکتهایی مانند رویال جردنیان، فلای دبی، ترکیش ایرلاینز و قطر ایرویز، در پی تنشهای اخیر منطقهای و بسته شدن حریم هوایی در خاورمیانه، مجبور به لغو پروازهای خود شدهاند.
چالشهای داخلی در سوریه
علاوه بر محدودیتهای بینالمللی، مسائل داخلی سوریه نیز برای رشد صنعت هوایی این کشور چالشهایی ایجاد کردهاند. حملات نظامی رژیم صهیونیستی و وضعیت آشفته زیرساختهای هوایی کشور، خطرات قابل توجهی برای شرکتهای هواپیمایی ایجاد کردهاند.
رژیم صهیونیستی به بهانه حمایت از اقلیت دروز، به طور مداوم حملاتی به جنوب غربی سوریه انجام داده است. در همین حال، شرکتهای هواپیمایی به دلیل نگرانی از وضعیت زیرساختهای هواپیمایی و استانداردهای ایمنی، تمایلی به فعالیت گسترده در سوریه ندارند.
نگرانیهای زیرساختی
طبق اعلام انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی (IATA)، پیشرفت در سرمایهگذاری زیرساختها و رعایت استانداردهای ایمنی برای توسعه صنعت هوایی سوریه ضروری است. در همین راستا، شرکتهایی مانند لوفتهانزا و ایرفرانس کیالام که پیش از جنگ به سوریه پرواز داشتند، برای ارزیابی زیرساختها بازدیدهایی انجام دادهاند، اما هنوز هیچ علاقهای به از سرگیری پروازهایشان نشان ندادهاند.
تحریمهای باقیمانده
با وجود بازگشایی کامل حریم هوایی سوریه در ۲۴ ژوئن، کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان هنوز به شرکتهای هواپیمایی خود توصیه میکنند که از پرواز بر فراز این کشور خودداری کنند. آژانس ناظر بر هواپیمایی اروپا (EASA) نیز نسبت به خطر شناسایی اشتباه یا هدف قرار دادن عمدی هواپیماهای غیرنظامی هشدار داده است.
تلاش برای بازسازی زیرساختها
دو باند فرودگاه دمشق که پیش از این در جریان جنگ داخلی تخریب شده بودند، اکنون بازسازی شدهاند. اما فرودگاهها همچنان نیازمند تعمیرات بیشتر و سرمایهگذاریهای کلان هستند، پروژههایی که برای سوریه جنگزده چالش بزرگی محسوب میشوند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سوریه همچنین برنامههایی برای ساخت فرودگاههای جدید در نقاط مختلف کشور اعلام کرده است.
ورود ایرلاینهای جدید
شرکتهای هواپیمایی ایرانی و عراقی که در طول جنگ به سوریه پرواز داشتند، فعالیت خود را تقریباً متوقف کردهاند. در مقابل ایرلاینهایی مانند قطر و ترکیه اولین شرکتهایی بودند که با تغییرات سیاسی اخیر سوریه، پروازهای خود را از سر گرفتند.
نقش امارات و ایرلاینهای عربستان
شرکت هواپیمایی امارات نیز برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ مسیر دبی-دمشق خود را فعال کرده است. این ایرلاین اعلام کرده که فعالیتهای جدید علاوه بر ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری، به بهبود روابط با سوریه کمک خواهد کرد. همچنین، ایرلاین ارزان قیمت سعودی فلایادیل به زودی پروازهای خود را به سوریه آغاز خواهد کرد.
چالشهای اقتصاد هوایی
با این حال، برخی از ایرلاینهای بینالمللی تمایل کمتری به ورود به بازار هوایی سوریه دارند. حتی پیش از جنگ، سوریه از نظر حجم پروازها و بازار، جذابیت زیادی برای ایرلاینهای خارج از منطقه خاورمیانه نداشت.