بحران تکاندهندهای که سایپا و ایران خودرو را لرزاند!
اقتصاد ایرانی: بحران تولید و فروش خودروسازان کشور؛ سایپا و ایران خودرو از هدفگذاری تولید در چهار ماه نخست سال عقب ماندند و با کاهش ۱۷.۵ درصدی تولید، وضعیت صنعت خودرو را بیش از پیش در معرض چالش قرار دادند.

کاهش تولید و فروش صنعت و معدن
براساس تازهترین دادههای منتشر شده از سوی پژوهشکده مجلس شورای اسلامی در تیر ماه سال جاری، شاخص تولید و فروش در بخش صنعت و معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۰.۸ و ۳.۳ درصدی را تجربه کرده است. همچنین، نسبت به ماه قبل، کاهش ۳.۲ درصدی در شاخص تولید و افزایش ۴.۷ درصدی در شاخص فروش ثبت شده است.
افت شدید در صنعت خودرو و قطعات
براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، در تیر ماه امسال، شاخص تولید و فروش در رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب کاهش ۱۵.۸ و ۲۴ درصدی داشتهاند. این در حالی است که نسبت به ماه قبل، شاخص تولید این بخش افزایش ۶.۸ درصدی و شاخص فروش کاهش ۴.۴ درصدی را نشان میدهد.
رکود در خودروسازان بزرگ
در گزارشهای ارائه شده توسط سه خودروساز بزرگ کشور به سازمان بورس، مشخص شده که تولید خودروی سواری در تیرماه نسبت به خرداد افزایش محدودی داشته است. این رشد ۶.۵ درصدی، ناشی از رکودی بود که در خردادماه ثبت شد و نه بهبود وضعیت تولید. تولید چهار ماهه اول سال نیز نشاندهنده کاهش ۱۷.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
تاثیر عوامل خارجی بر کاهش تولید
دلایل متعددی در کاهش تولید و فروش خودروسازان نقش داشتهاند. کارشناسان برجسته معتقدند که بلاتکلیفی در قیمتگذاری خودرو، قطعیهای مکرر برق و مشکلات ارزی از مهمترین عوامل مؤثر در این بحران هستند. این مسائل باعث تنش بین سیاستگذار حوزه خودرو و تولیدکنندگان خودرو شده است.
جدول مقایسه شاخصها
شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل نسبت به ماه قبلتولید کل صنعت و معدن | -۱۰.۸% | -۳.۲% |
فروش کل صنعت و معدن | -۳.۳% | +۴.۷% |
تولید خودرو و قطعات | -۱۵.۸% | +۶.۸% |
فروش خودرو و قطعات | -۲۴% | -۴.۴% |
دلایل و پیامدهای بحران
علت اصلی کاهش تولید خودروی سواری در خرداد و رکود این بخش به عوامل متعدد برمیگردد. از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بلاتکلیفی در قیمتگذاری خودرو: این موضوع باعث ایجاد تنش میان سیاستگذاران و تولیدکنندگان شده است.
قطعیهای مکرر برق: اختلالات ناشی از کمبود انرژی یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید است.
مشکلات ارزی: نوسانات ارزی و عدم دسترسی به مواد اولیه باعث کاهش تولید شده است.
این وضعیت نه تنها صنعت خودرو، بلکه سایر صنایع وابسته به آن مانند قطعهسازی را تحت تأثیر قرار داده و موجب کاهش اشتغال و آسیب به اقتصاد کشور شده است.
تحلیل و بررسی گزارشها نشان میدهد که بحران در صنعت خودرو و قطعات ناشی از مشکلات ساختاری، مدیریتی و عوامل خارجی است. برای خروج از این بحران، اصلاح سیاستهای داخلی و مدیریت بهتر منابع انرژی و ارزی ضروری است.