خبر جنجالی/ پیشنهاد طراح یارانه‌ها برای بنزین 20 هزارتومانی!

اقتصاد ایرانی: علی عسگری، معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد، طبق این قانون قیمت بنزین باید طی ۵ سال آزادسازی می‌شد، اما عدم اجرای کامل آن، هدفمندی را به شکست کشاند.

خبر جنجالی/ پیشنهاد طراح یارانه‌ها برای بنزین 20 هزارتومانی!

بررسی سیاست‌های هدفمندی یارانه‌ها

علی عسگری، از طراحان قانون هدفمندی یارانه‌ها، به تحلیل روند اجرای این قانون پرداخت و بیان داشت که در زمان تدوین این قانون، تصمیم بر این بود که طی ۵ سال، نرخ بنزین به صورت مرحله‌ای آزادسازی شود. اجرای این قانون در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و تمامی تصمیمات مرتبط با آن در شورای اقتصاد اتخاذ می‌شد. اما مخالفت نمایندگان مجلس با این رویکرد و انتقال تصمیمات به مجلس موجب شد که شیوه اجرا تغییر کرده و قانون هدفمندی یارانه‌ها به شکلی نیمه‌کاره و ناکارآمد ادامه پیدا کند.

عسگری تاکید کرد که روش فعلی در پرداخت یارانه‌ها یکی از بدترین شیوه‌های ممکن است. به گفته او، این رویه تنها منجر به برداشتن پول از یک بخش و ارائه آن به مردم شده، بدون آنکه نظم و هدفی اقتصادی دنبال شود.

مشکلات در برنامه‌ریزی یارانه‌ها

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد که در سال‌های ابتدایی اجرای قانون هدفمندی، از مردم درخواست شده بود دارایی‌های خود را معرفی کنند که این نتایج به مرکز آمار ارسال شد. اما رئیس وقت مرکز آمار، نتایج این داده‌ها را پیش از برنامه‌ریزی منتشر کرد که باعث بی‌نظمی در برنامه‌ریزی شد. او افزود که ناچار شدیم به همه دهک‌ها یارانه بدهیم و هنوز نیز اقدامی جدی برای تفکیک دهک‌های مرفه صورت نگرفته است.

پیشنهاد افزایش نرخ بنزین

عسگری در ادامه بیان کرد که اگر او امروز در جایگاه ریاست جمهوری قرار داشت، به سیاست‌های سال ۱۳۸۹ بازمی‌گشت؛ سیاستی که بر اساس آن قرار بود نرخ حامل‌های انرژی هر سال ۲۰ درصد افزایش یابد. وی متذکر شد که با اجرای آن رویکرد، امروز نرخ بنزین باید به لیتری ۲۰ هزار تومان می‌رسید، نه ۱۵۰۰ تومان.

تحلیل کارشناسان اقتصادی

یکی از کارشناسان اقتصادی با تحلیل مسائل مربوط به هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد که در ایران، مدیرانی که بتوانند به سیاست‌های اشتباه گذشته بازگردند و آن‌ها را اصلاح کنند، وجود ندارند. بلکه عموماً دولت‌ها به اجرای همان سیاست‌های موجود ادامه می‌دهند. وی افزود که ادامه روند فعلی در پرداخت یارانه‌ها، سالانه بار سنگینی بر دوش دولت گذاشته و نتیجه آن نارضایتی دولت، مجلس و مردم است.

او پیشنهاد داد که نظام پرداخت یارانه‌ها به سمت تأمین اجتماعی حرکت کند و پس از شناسایی خانوارهای نیازمند، از آن‌ها حمایت مستقیم به عمل آید. همچنین تأمین‌های اجتماعی باید از طریق تجمیع دستگاه‌های پرداخت‌کننده یارانه مانند هدفمندی، کمیته امداد و بهزیستی ساماندهی شوند.

جدول مقایسه نرخ پیشنهادی بنزین

سال نرخ بنزین پیشنهادی (تومان) نرخ بنزین فعلی (تومان)
 
۱۳۸۹ ۱۰۰۰ ۱۰۰۰
۱۴۰۴ ۲۰۰۰۰ ۱۵۰۰

با توجه به سخنان علی عسگری و تحلیل کارشناسان، ناکارآمدی روش‌های کنونی پرداخت یارانه‌ها و عدم آزادسازی حامل‌های انرژی در طول زمان، هزینه‌های هنگفتی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است. حرکت به سوی نظام تأمین اجتماعی و اصلاح روند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند گامی موثر در مسیر بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نارضایتی عمومی باشد.

وبگردی
    ارسال نظر