تبلیغات

کدام کشورها تأمین‌کننده بنزین سوپر ایران هستند؟

اقتصاد ایرانی: ورود نخستین محموله بنزین سوپر وارداتی به کشور؛ به گزارش سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با مجوز چند شرکت خصوصی، عرضه این سوخت با قیمت تعیین‌شده بر اساس هزینه‌های واقعی واردات و توافق با شرکت پالایش و پخش انجام خواهد شد.

کدام کشورها تأمین‌کننده بنزین سوپر ایران هستند؟
تبلیغات
اقتصادایرانی:

با آغاز واردات بنزین سوپر به ایران، کارشناسان و فعالان حوزه انرژی پرسش‌های مهمی را درباره منابع تأمین این سوخت، قیمت آن و آینده بازار سوخت در کشور مطرح کرده‌اند. بر اساس گفته‌های سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، چند شرکت خصوصی به‌طور رسمی مجوز واردات گرفته‌اند و نخستین محموله از این محصول به‌زودی وارد کشور می‌شود.

منابع تأمین‌کننده بنزین سوپر ایران

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، نخستین محموله بنزین سوپر وارداتی، از کشور هند تأمین خواهد شد و از طریق امارات، وارد ایران خواهد گردید. کشور هند پیش‌تر نیز به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان سوخت باکیفیت برای ایران شناخته شده بود. نقش امارات در این میان بیشتر به‌عنوان یک هاب تجاری و واسطه در ارسال محموله‌های سوختی به ایران تعریف می‌شود.

شرایط واردات توسط شرکت‌های خصوصی

واردات بنزین سوپر به ایران تنها از طریق پنج شرکت خصوصی که مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند، صورت می‌پذیرد. این شرکت‌ها باید دارای سیستم توزیع مستقل، مخازن مجزا و توانایی خرید خارجی باشند. علاوه بر این، توافق با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای قیمت‌گذاری نیز از الزامات ورود به این حوزه است.

قیمت بنزین سوپر وارداتی

قیمت بنزین سوپر وارداتی بر اساس هزینه‌های واقعی واردات و توافق با شرکت پالایش و پخش تعیین خواهد شد. به گفته مسئولان، قیمت جهانی این محصول کمتر از ۵۰ سنت به ازای هر لیتر نیست و با توجه به نرخ ارز آزاد، هزینه آن به‌طور متوسط بیش از ۵۰ هزار تومان برای هر لیتر برآورد می‌شود. همچنین هزینه‌های جانبی مانند حمل‌ونقل و سود واردکنندگان به این مبلغ افزوده خواهد شد.

مقایسه هزینه‌های واردات بنزین سوپر هزینه موردنظر مقدار (تومان)
 
قیمت جهانی به ازای هر لیتر بیش از ۵۰ هزار
هزینه حمل‌ونقل متغیر
هزینه تخلیه و جابه‌جایی متغیر
سود واردکننده متغیر

آیا تولید داخلی بنزین سوپر ممکن است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که امکان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های داخلی وجود دارد؛ اما این فرآیند به کاهش ظرفیت تولید کلی بنزین منجر می‌شود. با توجه به اینکه حفظ میزان تولید برای شرکت ملی پالایش و پخش حیاتی است، تولید داخلی بنزین سوپر در اولویت قرار ندارد. به همین دلیل، تمرکز بیشتر بر واردات این محصول با کیفیت استاندارد یورو۳ و یورو۴ است.

بازار سوخت ایران در مسیر تحول

واردات بنزین سوپر با قیمتی متفاوت از نرخ‌های یارانه‌ای، تحولی جدید در بازار سوخت ایران محسوب می‌شود. سوال اصلی اینجاست که دولت چه سیاست‌هایی را برای کنترل قیمت و تخصیص ارز ترجیحی یا مبادله‌ای اتخاذ خواهد کرد. این موضوعات می‌تواند تعیین‌کننده موفقیت سیاست‌های جدید در حوزه انرژی باشد.

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر