تبلیغات

لیست تحریم‌های شورای امنیت/ غیبت خودروسازان ایرانی در لیست

اقتصاد ایرانی: بررسی منابع رسمی نشان می‌دهد خبر تحریم شرکت‌های خودروسازی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل صحت ندارد و اسناد موجود، خالی از هرگونه اشاره به سایپا و ایران‌خودرو در فهرست تحریم‌ها هستند.

لیست تحریم‌های شورای امنیت/ غیبت خودروسازان ایرانی در لیست
تبلیغات
اقتصادایرانی:

در ساعات اخیر، شایعات گوناگونی درباره تاثیر مکانیسم ماشه و اعمال تحریم‌های تازه بر صنایع ایران، به ویژه صنعت خودروسازی، مطرح شده است. برخی کانال‌های تلگرامی ادعا کرده‌اند که با بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، شرکت‌های ایرانی مانند سایپا و ایران‌خودرو در لیست جدید تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. اما بررسی دقیق اسناد و گزارش‌های رسمی شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که این ادعا کاملاً فاقد اعتبار است.

مروری بر قطعنامه‌های شورای امنیت

بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، شورای امنیت سازمان ملل، شش قطعنامه مهم علیه ایران صادر کرد که شامل قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ می‌شوند. بررسی مفاد این قطعنامه‌ها حاکی از آن است که تمرکز اصلی آن‌ها بر موارد زیر بوده است:

 جلوگیری از اشاعه سلاح هسته‌ای

محدودسازی برنامه‌های موشکی و تسلیحاتینظارت بر اقلام دوگانه حساس

این قطعنامه‌ها اساساً صنایع خودروسازی ایران یا فعالیت‌های اقتصادی عمومی را هدف قرار نداده‌اند.

ویژگی‌های اصلی قطعنامه‌های تحریمی

برای درک بهتر ساختار و دامنه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، جدول زیر خلاصه‌ای از نکات مهم و محدودیت‌های مشخص شده در این قطعنامه‌ها را ارائه می‌دهد:

ویژگی توضیحات

 
محدودیت‌های هدفمند تحریم‌ها فقط اشخاص و نهادهای خاص در پیوست‌های قطعنامه را شامل می‌شوند و دامنه محدودی دارند.
تمرکز بر عدم اشاعه هدف قطعنامه‌ها ایجاد اختلال در تولید و انتقال سلاح هسته‌ای و اقلام حساس بوده است.
بازرسی محدود و مشروط بازرسی‌ها تنها با دلایل منطقی و با رضایت کشور مربوطه انجام می‌شوند.
حق وتوی اعضا هر اقدام تنبیهی نیازمند تأیید اعضای شورای امنیت است.
اختیار تشخیص اقلام دوگانه کشورها اجازه دارند خود نوع اقلام حساس را مشخص کنند.

تحلیل وضعیت: آیا مکانیسم ماشه تحریم جدیدی اعمال می‌کند؟

یک اشتباه رایج وجود دارد که گمان می‌برد مکانیسم ماشه به معنای آغاز تحریم‌های جدید اقتصادی است. در حالی که طبق گزارش‌های منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه مطالعات انرژی کلمبیا، ساختار اصلی تحریم‌ها علیه ایران از سال ۲۰۱۲ به واسطه قوانین آمریکا مانند NDAA و Iran Threat Reduction Act فعال بوده است. این قوانین حوزه‌هایی مانند صادرات نفت و مبادلات بانکی را محدود کرده‌اند و تاثیری عمیقتر از مکانیسم ماشه دارند.

از این رو، فعال شدن مکانیسم ماشه بیشتر جنبه رسانه‌ای و روانی دارد و بر بازار تاثیر ملموسی نخواهد گذاشت. شایعات درباره تحریم شرکت‌های خودروسازی ایران، نظیر سایپا و ایران‌خودرو، کاملاً بی‌اساس است و مستندی برای اثبات آن وجود ندارد.

نتیجه‌گیری: موج رسانه‌ای یا واقعیت؟

ادعای درج خودروسازان ایرانی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل بارها توسط منابع معتبر رد شده است. صنعت خودروسازی ایران هیچ‌گاه در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار نگرفته و ادعاهای اخیر، بیشتر ناشی از فضاسازی‌های رسانه‌ای است. بررسی اسناد و تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد که این موضوع هیچ تاثیری بر وضعیت فعلی اقتصاد ایران نخواهد داشت.

لیست تحریم‌های شورای امنیت خالی از نام خودروسازان ایرانی

لیست تحریم‌های شورای امنیت خالی از نام خودروسازان ایرانی

لیست تحریم‌های شورای امنیت خالی از نام خودروسازان ایرانی

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر