تبلیغات
تبلیغات

بنزین ۷۵۰۰ تومانی، شوک جدید دولت به مردم

اقتصادایرانی: دولت به دنبال اجرای طرح جدیدی برای مدیریت مصرف انرژی است که شامل تعیین بازه مصرف برای حامل‌های انرژی مانند برق، گاز و بنزین می‌شود؛ مصرف مازاد بر این بازه با نرخ آزاد محاسبه خواهد شد.

بنزین ۷۵۰۰ تومانی، شوک جدید دولت به مردم
تبلیغات
اقتصادایرانی:

در گزارش جدید، نگرانی‌ها درباره مصرف بی‌رویه بنزین و واردات روزافزون آن مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین هزینه‌های بالای یارانه‌هایی که دولت برای عرضه ارزان قیمت بنزین پرداخت می‌کند به عنوان یکی از چالش‌های اقتصادی کشور مطرح شده است.

افزایش قیمت بنزین؛ راهکاری برای کنترل مصرف

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، افزایش قیمت بنزین می‌تواند موجب کاهش مصرف شود، اما دولتمردان به دلیل نگرانی‌های سیاسی، از انجام این کار خودداری می‌کنند که این مسئله باعث افزایش کسری بودجه شده است.

جزئیات بیشتر درباره برنامه‌های دولت برای مدیریت مصرف بنزین را در میزگرد خبری با حضور رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و حامد صاحب‌هنر، کارشناس انرژی بررسی خواهیم کرد.

یارانه‌های عظیم انرژی و برنامه‌های احتمالی دولت

رضا سپهوند با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که ایران سالانه تقریباً ۱۶۳ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند که بخش عمده‌ای از آن به صورت یارانه پنهان، از جمله هزینه‌های ناشی از آلودگی محیط‌زیست و مراقبت‌های درمانی است. در حال حاضر، ۵۲ میلیارد دلار از این مقدار به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

طبق گفته‌های او، دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده ندارد، اما ممکن است در سال‌های بعد با معرفی نرخ جدیدی که حدود ۷۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، تغییراتی اعمال شود. این تصمیم‌ها باید در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه شوند یا توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی تأیید شوند.

رونمایی دولت از بنزین ۷۵۰۰ تومانی / مردم آماده باشندسه مرحله‌ای شدن قیمت حامل‌های انرژی

بر اساس طرح جدید دولت، احتمال تعیین بازه‌ای برای مصرف حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز و بنزین به منظور کاهش مصرف وجود دارد، به طوری که اگر مصرف از این بازه تعیین شده بیشتر شود، افراد باید هزینه آن را مطابق قیمت بازار پرداخت کنند.

ضرورت تمرکز بر خودروهای کم‌مصرف و قاچاق سوخت

از دیگر پیشنهادهای مطرح شده می‌توان به تولید و واردات خودروهای کم‌مصرف و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در طراحی موتورهای خودرو اشاره کرد. متوسط مصرف خودروهای ایران تقریباً ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، در حالی که این رقم در ترکیه حدود ۸ لیتر است.

موضوع قاچاق سوخت نیز از دیگر چالش‌های مطرح شده می‌باشد. طرح‌هایی نظیر رزاق که فروش سوخت در مناطق مرزی را به مرزنشینان امکان‌پذیر می‌سازد، انتقادهایی را به دنبال داشته است، زیرا از یک سو دولت میلیون‌ها دلار صرف واردات سوخت می‌کند و از سوی دیگر، بخشی از سوخت مصرفی از مرزها قاچاق می‌شود.

ال‌پی‌جی، راهی به سوی سوخت پاک

رضا سپهوند به ضرورت گسترش استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها اشاره کرد. وی گفت: این سوخت پاک به قیمت پایین صادر می‌شود در حالی که برای واردات بنزین هزینه‌های بسیاری صرف می کنیم.


رونمایی دولت از بنزین ۷۵۰۰ تومانی / مردم آماده باشند

چالش‌های بخش حمل‌ونقل و انرژی

حامد صاحب‌هنر، کارشناس انرژی نیز در میزگرد مطرح کرد که اختلاف قیمت‌های انرژی داخلی و خارجی، مشکلاتی نظیر قاچاق سوخت و مصرف بی‌رویه را تشدید کرده است. وی همچنین اشاره کرد که تنها راه‌حل پایدار معضل قیمت بنزین، کاهش وابستگی به دخالت دولت است. برای کاهش مصرف بنزین، لازم است حمل‌ونقل عمومی تقویت شود و مردم برای استفاده از روش‌های جایگزین مانند سی‌ان‌جی ترغیب شوند.

او تاکید کرد که سیاست‌های کوتاه‌مدت مثل توسعه سی‌ان‌جی، کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و افزایش حمل‌ونقل عمومی می‌تواند کمک مؤثری به کاهش مصرف بنزین کند.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر