پشت پرده واریز ۳۰ میلیون دلار به حساب دولت
اقتصادایرانی: واریز ۳۰ میلیون دلار به حساب دولت برای توسعه زیرساختهای بندر چابهار؛ تنها بندر اقیانوسی ایران که بهعنوان شاهراه ترانزیتی منطقهای، نقش کلیدی در کاهش هزینههای حملونقل و افزایش رقابتپذیری صادرات غیرنفتی کشور دارد.
با رونق فعالیتهای بندری در چابهار، ایران خواهد توانست وابستگی خود را به بنادر برخی کشورها همچون هند و پاکستان کاهش دهد. فراهم کردن مسیرهای امنتر، کوتاهتر و کمهزینهتر از طریق این بندر، هزینههای حمل و نقل را پایین آورده و سرعـت جابهجایی کالاها را بهطور چشمگیر بالا میبرد. این مسئله برای صادرات غیـر نفـتی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا صادرکنندگان میتوانند با کاهش هزینهها، توان رقابتی خود را در سطح بازارهای جهانی تقویت نمایند.
یکی از عوامل تأثیرگذار در تقویت موقعیت بندر چابهار، توسعه زیرساختها نظیر ابزارهای بندری و اتصال ریلی این محل به شبکه سراسری حمل و نقل دریایی کشور است. اجرای پروژههای متعدد در حوزه جادهای و ریلی، امکان ارسال سریعتر کالا از این بندر به داخل کشور و دیگر مناطق مرزی را فراهم ساخته است. این ارتباط باعث میشود که چابهار توانایی تبدیل شدن به یک مرکز لجستیکی بزرگ و تأثیرگذار را داشته باشد.
گسترش فعالیتهای بندر چابهار، مستقیم بر اشتغالزایی منطقه جنوب و رشد اقتصاد این بخش تأثیرگذار است؛ ضمن ایجاد فرصتهای شغلی تازه در مناطق ویژه اقتصادی و برنامههای صنعتی جانبی این بندر، رشد اقتصادی و توسعه متوازن منطقهای هم تسهیل خواهد شد. چنین تغییراتی، از مهاجرت معکوس نیروی کار حمایت کرده و سطح رفاه اجتماعی را ارتقا خواهد داد.
چابهار بهعنوان گذرگاه ویژه تجارت آسیای میانه
چابهار قابلیت تبدیل شدن به مسیر اصلی ترانزیتی کشور برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان را دارد. این بندر میتواند با مسیرهای کوتاهتر و ایـمنتر نسبت به مسیرهای سنتی، تجرت منطقهای ایران را گسترش داده و هزینههای حمل و نقل کالاها را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. از سویی دیگر، بهبود جریان تجارت بین بخشهای مختلف را نیز رقم خواهد زد.
در حوزهی ژئوپلیتیک ، این بندر به ایران فرصتی مناسب برای افزایش تأثیرگذاری استراتژیک خود در منطقه داده است. نزدیکی مسیرهای بینالمللی و دسترسی اقیانوس هند این کشور را در مذاکرات منطقهای و بینالمللی از دیدگاه اقتصادی و انرژی در موقعیتی برجسته قرار میدهد. همچنین، بندر چابهار یکی از گامهای اساسی برای حفاظت از جریان تجارت ایران در مقابل فشارهای خارجی به شمار میرود.
با تکمیل طرحهای توسعه و سرمایهگذاریهای نوین، چابهار میتواند یکی از مهمترین مراکز لجستیکی و ترانزیتی منطقهای محسوب شود. نقش این محل در افزایش صادرات غیرنفتی کشور، کاهش هزینهها و پیشرفت اقتصادی، بیش از پیش آشکار خواهد شد و جایگاه ایران را در مسیر توسعه حملونقل پایدار تثبیت خواهد کرد.
<
سرمایهگذاری مالی هند در چابهار؛ تحقق ۳۰ میلیون دلار
در شرایطی که بیش از یک سال و نیم از امضای توافق سرمـایهگذاری ۱۲۰ میلیون دلاری هند در بندر چابهار سپری شده است، مدیر مسئول مناطق آزاد اعلام کرد که تا کنون مبلغ ۳۰ میلیون دلار از این سرمایهگذاری محقق شده است.
در مراسمی که در اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی و وزیر بنادر، کشتیرانی هند برگزار شد، قراردادی بین دو کشور جهت انجام سرمایهگذاری مالی در بندر چابهار به امضا رسید.
براساس این توافق، شرکت هندی IPGL موظف شد که به مدت ۱۰ سال تجهیزات و بهرهبرداری پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار را با مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار تأمین کند.
پس از گذشت نزدیک به ۱۸ ماه، مدیر حوزه منطقه آزاد چابهار اعلام کرد که ثبت قرارداد ۱۲۰ میلیون دلاری بهصورت نهایی انجام گرفته و تا کنون قریب به ۳۰ میلیون دلار از این سرمایهگذاری تحقق یافته است.
با این حال، در اوایل پاییز امسال وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیهای جدید لغو معافیت تحریمی بندر چابهار را اعلام کرد.
این بیانیه در حالی صادر شد که چندین روز پیش، وبسایت هندی "اکونومیک تایمز" در خبری اعلام کرد؛ معافیت تمدید شده آمریکا برای این بندر تا اوایل سال آینده اعمال خواهد شد. هند همچنان بر اهمیت بهرهبرداری این بندر بهعنوان بخشی از برنامه اتصال منطقهای تأکید دارد و همچنان موفق به تمدید این معافیت شده است.
بر اساس اطلاعات موجود، مذاکرات گستردهای با موضوع عملیاتی بودن چابهار در دستور کار مقامات هند و آمریکا قرار گرفت و تمدید معافیت تا اواخر سال آینده خلق شد. پیشتر نیز هند توانسته بود تا تخفیفات تحریمی آمریکا برای این بندر را به تاریخ ۲۸ اکتبر همزمان اجرایی کند.