از وعده ارزانی تا نگرانی گرانی؛ سرنوشت قیمت گوشت تنظیم بازار
اقتصادایرانی: تلاش سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در حذف واسطهها و عرضه گوشت و مرغ با نرخ دولتی، امید به کاهش قیمتها و مقابله با سودجویی را افزایش داد.
در روزهایی که برخی به دنبال سوءاستفاده از شرایط موجود بودند و کالاهای اساسی را با قیمتی چند برابر و کیفیت پایین روانه بازار کردند، تلاش داشتند جیب مردم را خالی کرده و سود کلانی به جیب بزنند.
اقدامات شهرداری تهران در توزیع مایحتاج عمومی
در چنین شرایطی، سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران نقش مهمی ایفا کرد. این سازمان با حذف واسطهها و دلالان سودجو، گوشت و مرغ موردنیاز مردم را با قیمت دولتی مستقیم در اختیار مصرفکنندگان واقعی قرار داد.
استقبال گسترده مردم از میادین میوه و ترهبار، خود گواهی است بر موفقیت این برنامه. اما در این بین، مسعود رسولی، دبیر انجمن تولید و بستهبندی گوشت، ادعاهایی درباره تخلفات در توزیع گوشت تنظیم بازاری مطرح کرده که بررسیها نشان داده ادعاهای او واقعیت ندارد. در واکنش به این موضوع، سازمان میادین بیانیهای رسمی صادر کرده است.
تلاش برای تخریب عملکرد میادین
به نظر میرسد عملکرد سازمان میادین میوه و ترهبار، منافع برخی سودجویان را به خطر انداخته و آنها به دنبال تخریب این نهاد هستند. در این مورد، اتفاقهایی مانند سوءاستفاده و تخلف در بستهبندی گوشتهای تنظیم بازاری توسط شرکتهای مرتبط پیش آمده است.
مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان میادین، اعلام کرده است که رانت خواهان در حوزه بستهبندی گوشت، باعث شدند گوشتهای تنظیم بازاری نتواند به طور مناسب به دست مردم برسد و ارز دولتی برای اهداف دیگری استفاده شود.
مشکلات بستهبندی و کیفیت گوشت
بختیاریزاده توضیح میدهد که در اواخر سال ۱۴۰۳، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت شرکتهایی خاص را برای بستهبندی گوشت وارداتی انتخاب کند. اما این فرآیند مشکلاتی به دنبال داشت. وی گفت: «آنچه روی بستهبندیها در خصوص نوع گوشت درج شده بود، با محتویات داخل آنها کاملاً متفاوت بود. اگر به دنبال راسته یا ران گوساله و گوسفندی تنظیم بازاری بودید، نمیتوانستید آن را در بستهبندیها پیدا کنید.»
این موضوع باعث اعتراض و نارضایتی مردم شد؛ بهطوریکه برخی این محصولات را بازگرداندند و تصاویری از کیفیت پایین این گوشتها در فضای مجازی منتشر کردند. بختیاریزاده با هشدار نسبت به تکرار این اتفاقها میافزاید: «این روند تنها به یک رانت برای عدهای خاص تبدیل شد و ارز دولتی به جای اینکه برای تأمین مایحتاج مردم استفاده شود، به جای دیگری رفت.»
شفافیت در اجاره غرفههای میادین
بعد از بحث تخلف در بستهبندی، موضوع دیگری مطرح شد؛ اجاره ۳ میلیارد تومانی غرفههای توزیع گوشت در میادین. در این خصوص، محمدرضا پاداش، مدیر روابط عمومی سازمان میادین، توضیح داد: «تمام غرفهها براساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و نظریه کارشناسان واجد صلاحیت دادگستری واگذار میشوند. چنین موضوعی که دبیر انجمن تولید و بستهبندی گوشت مطرح کرده است، صحت ندارد.»
وی افزود: «شبکه نظارتی سازمان میادین یکی از پایدارترین و مطمئنترین شبکهها برای توزیع کالای اساسی بوده و همواره مورد تحسین دستگاههای نظارتی قرار گرفته است. طی ۲ سال اخیر هیچ گزارشی مبنی بر تخلف یا مغایرت در توزیع گوشت تنظیم بازاری اعلام نشده است.»
سؤالی درباره منافع پشت این ماجرا
وی با اشاره به تأثیر مثبت عرضه گوشت توسط سازمان میادین به کاهش قیمت آن در بازار، تأکید کرد: «تخریب چهره سازمان میادین در شرایطی که قیمت گوشت در حال کاهش است، این سؤال را ایجاد میکند: چه کسی از این تخریب نفع میبرد؟ »