تبلیغات

حمله ایران به بازارهای همسایه؛ رقبا در خطر!

اقتصادایرانی: ایران با تاکید بر تجارت منطقه‌ای، طی هفت‌ماهه نخست سال جاری حجم تجارت خود با ۱۵ کشور همسایه را به ۶۴.۸ میلیون تن و ارزش آن را به ۳۸.۱ میلیارد دلار رساند، نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک همسایگان در تجارت خارجی کشور است.

حمله ایران به بازارهای همسایه؛ رقبا در خطر!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

مطالعه و تحلیل بازارهای همسایه، به دلیل مزایای جغرافیایی ، تشابهات فرهنگی و رابطه‌های لجستیکی ، همواره برای صادرات ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. از کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل گرفته تا تسهیل تبادلات و بهره‌مندی از پیوندهای تاریخی، این کشورها به عنوان اولویت استراتژیک تجاری ایران شناخته می‌شوند. بر اساس آماری که گمرک منتشر کرده است، حجم مبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در هفت‌ماهه نخست سال جاری به ۶۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسیده است که از نظر ارزش مالی تقریباً معادل سال گذشته و برابر با ۳۸ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار بوده است.

افزایش روابط تجاری با اوراسیا و افق‌های پیش‌رو

رویکرد ایران به سمت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز نشانه روند رو به رشد در تجارت بین‌المللی است. آمارها حاکی از آن است که در همین مدت، چیزی حدود ۴.۹ میلیون تن کالا به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار میان ایران و کشورهای عضو این اتحادیه مبادله شده است. همچنین عضویت ایران در موافقت‌نامه تجارت آزاد، که از اردیبهشت‌ماه آغاز شده، تأثیری مثبت در تقویت همکاری‌های اقتصادی دوطرفه داشته و چشم‌اندازهای تازه‌ای برای متنوع‌سازی صادرات ایران ایجاد کرده است.

راهکار و موانع پیشروی توسعه تجارت منطقه‌ای

هرچند ثبات تجارت با کشورهای همسایه نکته‌ای حائز اهمیت است، اما برای افزایش سهم ایران در بازارهای منطقه‌ای ، چالش‌های فراوانی باید برطرف شود. بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل در هر سه بخش زمینی، دریایی و ریلی، مدرن‌سازی گمرکات و سیستم‌های لجستیکی پیشرفته ، و همچنین رفع موانع مربوط به نقل‌وانتقال مالی می‌توانند در این مسیر تأثیر بسزایی داشته باشند. اجرای سیاست‌های مناسب حمایت‌کننده و اتخاذ استراتژی‌های نوین در این حوزه‌ها، نه تنها پتانسیل رشد صادرات غیرنفتی را تقویت می‌کند، بلکه موجب ارتقای جایگاه تجاری ایران در منطقه می‌شود.

<تجارت

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر