تبلیغات

بازنشستگان دیگر نگران نباشید! با راننده تاکسی اینترنتی شدن درآمدتان قطع نمی‌شود

اقتصادایرانی: بازنشستگان بدون نگرانی از قطع مستمری می‌توانند به عنوان راننده تاکسی اینترنتی فعالیت کنند؛ طرح جدید دولت برای بیمه‌پذیری رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در مجلس بررسی می‌شود تا امنیت شغلی و حمایت‌های اجتماعی این قشر تأمین شود.

بازنشستگان دیگر نگران نباشید! با راننده تاکسی اینترنتی شدن درآمدتان قطع نمی‌شود
تبلیغات
اقتصادایرانی:

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، اظهار داشت که «بیش از ۱۵ میلیون نفر به عنوان راننده در بسترهای مختلف تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند»، که بخشی از آنها این شغل را حرفه اصلی خود می‌دانند و در کنار آن از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار نیستند. با توجه به افزایش تقاضای عمومی برای استفاده از خدمات تاکسی‌های اینترنتی، انتظار می‌رود که تعداد رانندگان این حوزه در آینده افزایش یابد.

یکی از چالش‌های مهم این رانندگان نداشتن پوشش بیمه‌ای است که سبب می‌شود از حمایت‌های اجتماعی و خدمات بازنشستگی محروم بمانند. این مساله به دلیل آن است که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به‌طور معمول در قالب شغلی خوداشتغال فعالیت می‌کنند و برخلاف کارمندان رسمی، تحت پوشش قوانین تأمین اجتماعی و بازنشستگی قرار نمی‌گیرند. فقدان این حمایت‌ها، آنان را در برابر حوادث کاری یا از دست دادن توانایی کار، بی‌پشتوانه می‌گذارد. فراهم کردن بیمه برای این قشر می‌تواند فشار اقتصادی و رفاهی برای آنان و خانواده‌هایشان را کاهش دهد و هزینه‌های نهادهای حمایتی را نیز در آینده کمتر کند.

<بیمه

بیمه اجتماعی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

در جریان توسعه اقتصاد دیجیتال و رشد پلتفرم‌های حمل‌ونقل اینترنتی، تغییرات زیادی در فضای کاری ایجاد شده است که توجه به بازطراحی سازوکارهای بیمه و تأمین اجتماعی را ضروری می‌کند.

بر این اساس، در بند چ ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم به کاربران خدمات حمل‌ونقل بار و مسافر که از طریق پلتفرم‌های مجازی فعالیت کرده و تحت بیمه بازنشستگی نیستند، اجازه داده شده تا خود را در سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند. بهمن‌ماه سال گذشته، احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تدوین آیین‌نامه‌ای برای تسهیل ورود شاغلین فضای مجازی به شبکه بیمه‌های اجتماعی خبر داد. این خبر، واکنش‌های مثبتی از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی به همراه داشت.

در ادامه، اواخر شهریور امسال، وزیر تأمین اجتماعی اعلام کرد که لایحه‌ای با مضمون بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به مجلس ارائه شده است. تدوین این لایحه برای حمایت از این قشر اهمیت بسیاری دارد و در حال حاضر، نمایندگان مجلس مشغول بررسی آن هستند. جلسه‌هایی نیز در همین راستا برگزار شده است.

بررسی وضعیت بازنشستگان در این طرح

یکی از ویژگی‌های مثبت این طرح، توجه آن به اشتغال بازنشستگان است. تعداد زیادی از بازنشستگان به دلیل ناکافی بودن مستمری خود مجبور به جستجوی اشتغال‌های دیگر شده‌اند، از جمله رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی. علی دهقان‌کیا، رئیس کانون کارگران بازنشسته استان تهران، اظهار داشت که تاکنون کار بازنشستگان در این زمینه با مشکلات بیمه‌ای همراه بود. سازمان تأمین اجتماعی معمولاً مزایای این بازنشستگان را با شغل دوم‌شان کنار نمی‌گذاشت یا قانونی نبود.

او تأکید کرد که با تصویب این طرح، بازنشستگان قادر خواهند بود با پرداخت حق بیمه، به‌صورت قانونی و رسمی در این حوزه فعالیت کنند. این تغییر نه‌تنها به نفع بازنشستگان است، بلکه کارفرمایان نیز با پرداخت سهم بیمه، می‌توانند از این افراد بهره‌مند شوند. وی به دو پیشنهاد ارائه شده اشاره کرد: اول، امکان دریافت حقوق سی و پنج روزه توسط بازنشستگان برای پوشش بیمه‌ای؛ دوم، پرداخت سهم بیمه توسط کارفرما بدون نیاز به پرداخت بیمه بیکاری.

به گزارش ایسنا، پیش‌ازاین، فعالیت بازنشستگان در چنین مشاغلی با خطر قطع مستمری روبه‌رو بود. جواهری، معاون حقوقی سازمان تأمین اجتماعی، توضیح داد که در صورت تصویب این طرح، بازنشستگان می‌توانند بدون نگرانی از قطع مستمری در شغل‌هایی چون رانندگی تاکسی‌های اینترنتی فعالیت کنند. این امکان برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان بسیار حیاتی است.

<تاکسی

نظارت دقیق مجلس

جواهری با اشاره به اینکه در این طرح امکان اشتغال همزمان در چند کارگاه برای افراد در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس ماده ۳۴ قانون تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان می‌توانند از مزایای چند کارگاه بهره‌مند شوند. این طرح به‌طور کارشناسی این موضوع را لحاظ کرده است تا حق بیمه رانندگان به عنوان کارگاه دوم در نظر گرفته شود.

وی همچنین با انتقاد از برخی فضای‌سازی‌ها علیه طرح بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی گفت که تعداد زیادی از این رانندگان بیمه ندارند یا مجبورند هزینه‌های بالای بیمه را پرداخت کنند. طرح مذکور به وضعیت آنان توجه کرده و سازمان تأمین اجتماعی باید درآمدهای مرتبط را صرف حق بیمه این رانندگان کند. هر سه ماه یک بار گزارش درآمدهای مرتبط به کمیسیون‌های مجلس ارائه خواهد شد و هرگونه استفاده نادرست از درآمدها جرم‌انگاری شده است. با این روش، همه پرداخت‌های این حوزه شفاف خواهند بود.

جواهری همچنین اعلام کرد که با روی کار آمدن این طرح، برای مشاغل دارای معافیت‌های بیمه‌ای نظیر رانندگی منابع پایداری مشخص شده تا نیمی از حق بیمه توسط این منابع تأمین شود و فشار مستقیم بر رانندگان کاهش یابد.

در نتیجه، اگر برنامه‌های بیمه‌ای برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به‌درستی عملیاتی شوند، این اقدام می‌تواند هم حمایت وسیع‌تری از نیروی کار جوان فراهم کند و هم بازنشستگان را به مشارکت در اقتصاد دیجیتال با اطمینان بیشتری از امنیت معیشتی جلب نماید.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر