قیمت جدید بنزین مشخص شد؛ سومین نرخ بین ۵۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان
اقتصادایرانی: احتمال تعیین نرخ سوم بنزین قوت گرفت؛ با افزایش مصرف و رشد قاچاق بنزین، دولت به دنبال کنترل مصرف با استفاده از ابزار قیمت است. جزئیات جدیدی از نرخ ۵۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان مطرح شده است.
با افزایش چشمگیر مصرف روزانه بنزین که از مرز ۱۳۰ میلیون لیتر عبور کرده و شکست رکوردهای متعدد آن در مواقع خاص، نیاز به تعدیل مصرف احساس میشود. از طرف دیگر، تولید داخلی در این زمینه نمیتواند تأمینکننده این حجم از تقاضا باشد و این موضوع باعث وابستگی به واردات و ایجاد فشار ارزی بیشتری بر کشور شده است. قاچاق گسترده سوخت نیز مشکلات را دوچندان کرده است. این شرایط ظاهراً دولت را مجبور کرده تا به راهکاری چون قیمتگذاری جدید برای کنترل مصرف بنزین متوسل شود.
طرح نرخ سوم بنزین برای کنترل مصرفبراساس گزارشها، دولت درحال بررسی اضافه کردن نرخ سوم در قیمت بنزین است. این نرخ جدید علاوه بر نرخ ۱۵۰۰ تومانی برای سهمیه خودروها و قیمت ۳۰۰۰ تومانی برای مازاد سهمیه در نظر گرفته میشود. به این ترتیب، خودروها پس از استفاده از سهمیه تعیین شده، باید مقدار اضافی سوخت را با نرخ سوم تهیه کنند که مقدار دقیق آن هنوز مشخص نیست.
با این حال، دولت تاکنون توضیحات رسمی درباره این تصمیم ارائه نکرده است و حتی با ادبیات مبهم و استفاده از عبارات تعدیلکننده، موضوع نرخ سوم را رد هم نکرده است. بهطور مثال، محمد جعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیسجمهور، در اظهارات اخیر خود تأکید کرده که قیمت بنزین سهمیهای ۶۰ و ۱۰۰ لیتری هیچ تغییری نخواهد کرد اما نرخ تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت حدود ۳۴ هزار تومان است که با قیمت ۱۵۰۰ تومان به مردم فروخته میشود.
وی همچنین افزود: در صورتی که افزایشی در قیمت حاملهای انرژی رخ دهد، این امر ابتدا شامل خودروها و ساختمانهای دولتی خواهد شد.
اظهارات مسئولان و برنامهریزیهاوزیر نفت نیز در مجلس گفت که فعلاً تغییر در میزان سهمیه یا قیمت سوخت کارتهای شخصی در برنامه نیست، اما بررسی کارشناسی در این زمینه ادامه دارد. همچنین گروهی از متخصصان درحال جمعبندی نظرات برای ارائه راهکار مناسب هستند.
تعیین قیمت بین ۵۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومانرضا سپهوند، عضو کمیسیون انرژی مجلس، بیان داشت که دولت به دلیل فشار ناشی از یارانه انرژی و مبارزه با قاچاق سوخت، درحال تدوین نرخ سوم برای بنزین است. او توضیح داد که مصرف بالای بنزین و سوءاستفاده از کارتهای سوخت آزاد یا کارت جایگاهداران، دولت را به سمت این تصمیم سوق داده است. براساس محاسبات، هر لیتر بنزین (با احتساب هزینه پالایش، حملونقل و کارمزد) بین ۷ تا ۸ هزار تومان تمام میشود و با درنظر گرفتن هزینه نفت خام، این رقم به حدود ۳۴ هزار تومان میرسد.
سپهوند اظهار کرد که کسری روزانه حدود ۲۷ میلیون لیتر مصرفی، به واردات سالانه با هزینه ۷ میلیارد دلار منجر شده است. وی همچنین تأکید کرد که تنها ۴۰ درصد از مصرف بنزین از سمت کارتهای شخصی تأمین میشود و اکثر قاچاق از کارتهای آزاد صورت میگیرد. بنابراین، طرح نرخ سوم به منظور کاهش قاچاق و هدایت مصرفکنندگان به سمت استفاده از کارتهای سوخت شخصی در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود در این طرح، نرخ سوختگیری با کارت جایگاهداران بین ۵۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان مطرح شده که شامل سهمیه کارتهای شخصی نمیشود.
سپهوند همچنین هشدار داد که مجلس با این رویکرد مخالف است چرا که ممکن است افراد سهمیههای کارت شخصی خود را بفروشند و استفاده از کارتهای آزاد افزایش یابد. این امر نهتنها قاچاق را کاهش نخواهد داد بلکه ممکن است به افزایش مصرف هم منجر شود.
ابهامزایی دولت و رشد انتظارات تورمیکارشناسان اقتصادی معتقدند که ابهام در اطلاعرسانی دولت درباره نرخ سوم بنزین، میتواند باعث ایجاد انتظارات تورمی بیشتر در جامعه شود. سید حمید حسینی، کارشناس انرژی، تأکید کرد که ارائه اطلاعات قطعی و شفاف در این زمینه ضروری است. وی اظهار کرد که شایعات درباره قیمت انرژی باعث تصاعد انتظارات تورمی میشود و بهتر است دولت بهطور صادقانه مشکلات را به مردم اعلام کند تا از برجسته کردن تبعات احتمالی جلوگیری شود.