تبلیغات

سورپرایز اقتصادی دولت برای کم‌درآمدها؛ کالابرگ جدید در راه است!

اقتصادایرانی: دولت با اجرای طرح کالابرگی جدید و ارائه یارانه کالایی به دهک‌های کم‌درآمد، به دنبال تثبیت قدرت خرید خانوارها و مقابله با افزایش قیمت‌ها است؛ این طرح با استقبال مردم و تجربه‌های موفق گذشته در دست اجرا می‌باشد.

سورپرایز اقتصادی دولت برای کم‌درآمدها؛ کالابرگ جدید در راه است!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

رستمی، سخنگوی دولت در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که تمرکز اصلی وزارت رفاه بر روی اجرای طرح کالابرگی است که هدف آن ایجاد رضایت‌مندی میان مردم است. این وزارتخانه از سال ۱۳۹۳ به اجرای طرح‌های مشابه پرداخته و از آغاز دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۲، روش‌های متعددی در این زمینه ارائه شده است. در مرحله نخست، طرح جایگزینی یارانه نقدی با یارانه کالایی پیشنهاد شد که حدود ۴۰۹ هزار خانوار از آن استقبال کردند.

مروری بر طرح‌های پیشین؛ از یارانه مازاد تا طرح فجرانهدر اقدام بعدی، برای سه دهک اول درآمدی، یارانه مازاد ۸۰ هزار تومانی تعیین شد که در ازای تبدیل یارانه نقدی به یارانه کالایی، خانوارها را از اعتبار بیشتری بهره‌مند می‌کرد. این طرح باعث شد تعداد مشارکت‌کنندگان به ۵۷۵ هزار خانوار افزایش یابد. سپس دامنه طرح به پنج و هفت دهک گسترش پیدا کرد، مبلغ یارانه به ۱۲۰ هزار تومان رسید و میزان مشارکت به حدود یک میلیون خانوار رسید. با این حال، دولت این طرح را کنار گذاشت و به جای آن طرح فجرانه را اجرا کرد.

 

در طرح فجرانه، ۱۱ کالای اساسی با ارزش تقریبی ۷۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شد. دولت ۲۲۰ هزار تومان اعتبار اختصاص داد و بخش باقی‌مانده توسط خانوارها (۵۵۰ هزار تومان) تأمین می‌شد. این طرح در سه مرحله اجرا شد: مرحله اول با همراهی ۱۷ میلیون خانوار، مرحله دوم با مشارکت ۱۵ میلیون خانوار و مرحله سوم با ۱۲ میلیون خانوار به پایان رسید.

 

کالابرگ2

 

طرح نوین دولت چهاردهم و هدف حفظ قدرت خریدپس از ارزیابی این تجربیات، وزارت رفاه از اسفند ۱۴۰۳ اجرای طرح جدید خود را آغاز نمود. در این طرح، اعتباری مستقیم به خانوارها تخصیص یافت؛ به‌گونه‌ای که سه دهک اول معادل ۵۰۰ هزار تومان و چهار دهک بعدی ۳۵۰ هزار تومان دریافت کردند، بدون اینکه خانوارها نیازی به آورده مالی داشته باشند. نظرسنجی‌های صورت‌گرفته توسط ایسوا نشان داد که میزان رضایت مردم افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به طوری که مشارکت مردمی از ۸۸ درصد در مرحله اول به ۹۶ درصد در مرحله دوم رسید و در مراحل سوم و چهارم نیز نزدیک به ۹۵ درصد ثبت شد.

 

رستمی اشاره کرد: دغدغه اساسی مسئولان از جمله رئیس مجلس و رئیس‌جمهور این است که در شرایط افزایش قیمت کالاها، اعتبار خانوارها به نحوی تنظیم شود که قدرت خرید کاهش نیابد. در همین راستا، روش‌های مختلفی در دست بررسی است و با همکاری وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، طرح نهایی در هفته جاری تدوین و به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر