تبلیغات

تحول تازه در کالابرگ/ شیوه جدید از این تاریخ عملیاتی می‌شود

اقتصاد ایرانی: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد شیوه جدید تخصیص کالابرگ الکترونیکی با انتخاب مردم از آذرماه اجرایی خواهد شد و گامی موثر در حمایت از معیشت خانوارها خواهد بود.

تحول تازه در کالابرگ/ شیوه جدید از این تاریخ عملیاتی می‌شود
تبلیغات
اقتصادایرانی:

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ارائه گزارشی در مورد روند اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال‌های اخیر، به بررسی شیوه‌های استفاده شده در این زمینه پرداخت و گفت: «کالابرگ در طول تاریخ جمهوری اسلامی به اشکال مختلفی در اختیار مردم قرار گرفته است. یکی از این روش‌ها به دوران جنگ تحمیلی بازمی‌گردد، زمانی که دولت اقدام به تعریف یک سبد کالایی می‌کرد، کوپن‌های کالا به مردم ارائه می‌شد و افراد می‌توانستند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت‌های پایین از مراکز مشخص تهیه کنند.»

تاریخچه انتقال طرح کالابرگ به وزارت تعاونوی در ادامه اظهار داشت: «از سال ۱۳۹۳ مدیریت طرح کوپن کالا یا کالابرگ از وزارت صمت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شد. در دولت آقای روحانی این طرح در چند مرحله اجرا شد، اما جامعه هدف محدود بود. در دولت شهید رئیسی، تغییراتی در شیوه اجرا ایجاد شد تا قیمت کالاها برای مصرف‌کنندگان ثابت مانده و مابه‌التفاوت آن توسط دولت پرداخت شود. این روش در چند نوبت اجرا شد.»

اجرای مدل‌های جدید کالابرگ الکترونیکیمیدری افزود: «در دولت چهاردهم تاکنون حدود ۴ مرحله توزیع کالابرگ الکترونیکی انجام شده است. در این روش، منابعی به مردم تخصیص داده می‌شد تا بتوانند کالاهای مورد نظر خود را از ۱۱ قلم کالای تعریف‌شده خریداری کنند. اکنون، برای مرحله پنجم کالابرگ نیز تأمین مالی انجام شده و جلسات مفصلی با حضور دولت و مجلس برگزار شده است.»

شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شودوزیر تعاون اعلام کرد: «این شیوه جدید به مردم دو گزینه برای انتخاب ارائه می‌دهد. بر اساس این طرح، افراد می‌توانند مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اعتبار به ازای هر نفر دریافت کرده و از میان ۱۱ قلم کالای مصوب کالاهای مورد نظر خود را خریداری کنند. همچنین امکان خرید کالاها با تخفیف حداقل ۲۰ درصد از ۱۲ هزار فروشگاه فراهم می‌شود. پیشنهاد وزارت تعاون به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده و جلسات مشترکی با حضور نمایندگان مجلس برگزار خواهد شد تا طرح نهایی شود. این برنامه از آذرماه آغاز می‌شود.»

برنامه‌هایی برای افزایش قدرت خرید دهک‌های کم‌درآمداحد رستمی، رئیس مرکز اطلاعات و رفاه ایرانیان، نیز با اشاره به دغدغه وزارت رفاه در ارتقای رضایت‌مندی از طرح‌های حمایتی، گفت: «از سال ۱۳۹۳ تاکنون تجربه‌های متعددی در اجرای طرح کالابرگ وجود داشته است. در دولت شهید رئیسی از سال ۱۴۰۲ روش‌هایی برای افزایش مشارکت مردمی به کار گرفته شد. در مرحله اول، پیشنهاد جایگزینی یارانه نقدی با یارانه کالایی مطرح شد که ۴۰۹ هزار خانوار از آن استقبال کردند.»

پیشرفت‌های طرح‌های کالابرگ در دولت‌های پیشینرستمی افزود: «در مراحل بعد، بسته‌های حمایتی برای دهک‌های درآمدی مشخص طراحی شد. این برنامه‌ها شامل پرداخت یارانه مازاد و افزایش سقف یارانه کالایی بود که باعث رشد مشارکت خانوارها شد. در سال‌های اخیر، طرح‌هایی مانند فجرانه و یَسنا اجرایی شده‌اند که هدف اصلی آنها حفظ و افزایش قدرت خرید مردم بوده است.»

عملکرد طرح کالابرگ در سال‌های اخیرطبق اظهارات وی، یکی از طرح‌های پیشین یعنی «فجرانه»، شامل ارائه ۱۱ قلم کالای اساسی با قیمت مصوب بود. این طرح در سه مرحله انجام شد و به‌طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون خانوار مشارکت داشتند. رستمی ادامه داد: «طرح جدیدی که اخیراً از اسفند ۱۴۰۳ آغاز شده است، برای سه دهک اول ۵۰۰ هزار تومان و برای چهار دهک بعدی ۳۵۰ هزار تومان اعتبار کالایی در نظر گرفته است و نتایج اولیه نشان‌دهنده افزایش میزان رضایت‌مندی به بیش از ۹۵ درصد بوده است.»

برنامه رفع سوءتغذیه کودکان و گروه‌های آسیب‌پذیرزهرا قیومی، مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت رفاه، اعلام کرد: «از ابتدای آذرماه، ماهانه مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سبد کالایی برای رفع سوءتغذیه به ۲۶۰ هزار کودک تخصیص داده خواهد شد. این برنامه با همکاری وزارت بهداشت اجرا می‌شود و کودکان نیازمند بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از خانه‌های بهداشت مورد حمایت قرار می‌گیرند.»

طرح یَسنا و حمایت از مادران و کودکانوی افزود: «طرح ویژه‌ای نیز با عنوان یَسنا از آذرماه آغاز می‌شود که شامل کودکان شیرخوار و مادران باردار است. این افراد می‌توانند از مزایای کالابرگ الکترونیکی بهره‌مند شوند و اقلام غذایی اساسی خود را از فروشگاه‌های مشخص‌شده تأمین کنند.»

تلاش‌ها برای ارتقای رضایت مردمقیومی در پایان اضافه کرد: «این طرح‌ها ضمن افزایش سطح پوشش در بین گروه‌های نیازمند، با هدف بهبود قدرت خرید و رفع سوءتغذیه خانواده‌های آسیب‌پذیر تدوین شده‌اند. در سال‌های آینده نیز سعی می‌شود با افزایش حمایت‌های مالی، اهداف تعیین‌شده در این زمینه محقق شوند.»

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر