مدیرعامل تأمین اجتماعی راز بزرگی را فاش کرد/ بازنشستگان شوکه شدند!
اقتصاد ایرانی: افشای راز بزرگ توسط مدیرعامل تأمین اجتماعی درباره تغییر بیسروصدای مدیریت بانک رفاه در دولت قبل، بازنشستگان را غافلگیر کرد؛ اقدامی که از دو سال پیش سازمان تأمین اجتماعی را از مدیریت این بانک محروم کرده است!

مدیرعامل تأمین اجتماعی در جریان نشست اخیر، اطلاعاتی مهم و کمتر دیده شده را مطرح کرد که موجب حیرت بازنشستگان شد. این سخنان جنجالی، پرسشهایی اساسی در میان ذینفعان و شرکای اجتماعی ایجاد کرده و بار دیگر ماهیت و آینده سازمان تأمین اجتماعی را در کانون توجه قرار داده است.
افشای تغییرات مدیریتی در تأمین اجتماعی
بهمن ماه سال گذشته بود که مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، برای اولین بار از تغییر مدیریت بیصدای بانک رفاه در دولت گذشته خبر داد. این خبر که به بهانه خصوصیسازی بانک رفاه مطرح شد، موجی از واکنشهای شدید میان بازنشستگان را به دنبال داشت.
در نشست اخیر، سالاری با حضور اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی سازمان تأمین اجتماعی، مسائل مهمی را در چارچوب جلسات «هماندیشی برای تحولآفرینی» مورد بحث قرار داد. وی تأکید کرد که اصلاح ساختار همکاری با کارگزاریهای تأمین اجتماعی باید متناسب با تحولات جدید سازمان صورت پذیرد.
تحول دیجیتال؛ نگاهی به آینده
به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، هدف از اجرای طرحهای تحول دیجیتال و هوشمندسازی، حذف مراجعات حضوری است. به این ترتیب، قرار نیست تنها وظایف شعبهها به کارگزاریها منتقل شود، بلکه شیوه ارائه خدمات نیز تغییر خواهد کرد. وی پیشنهاد داد که با تشکیل کمیتهای، راهبردهای جدیدی برای اصلاح نحوه همکاری با کارگزاریها طراحی شود.
مشکلات و سازوکارهای اجرایی خدمات
انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی سازمان تأمین اجتماعی خواستار ارائه طرحهای پیشنهادی خود در حوزه خدمات مشاوره و تخصیص بازرسی شد. در این زمینه، تأکید بر سرعت رسیدگی و شفافیت سازوکارهای اجرایی از دیدگاه سالاری ضروری است. وی همچنین پیشنهاد داد که پروندهها به سطوح مختلف تقسیمبندی شده و ارزیابی کیفی اقدامات بر مبنای قانون صورت گیرد.
طرح مدیریت تعهدات بیمهای
یکی از موضوعات مهم مطرح شده در نشست اخیر، اجرای طرح مدیریت تعهدات بیمهای سازمان تأمین اجتماعی بود. این طرح به عنوان بخشی از پروژههای بیستگانه تحولآفرین، هدف ایجاد توازن و تعادل در منابع و مصارف سازمان را دنبال میکند. در جدول زیر جزئیات این تعهدات ارائه شده است:
نوع تعهدات موارد تحت پوشش
تعهدات بلندمدت | مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، بیمه بیکاری |
تعهدات کوتاهمدت | کمک هزینه ازدواج، هزینههای پروتز و اروتز، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، کمک هزینه مراسم ترحیم |
تحلیل و بررسی: چرا بازنشستگان شوکه شدند؟
بیتردید، تغییرات مدیریتی و افشای اطلاعات کمتر مطرح شده در سازمان تأمین اجتماعی، بسیاری از بازنشستگان و سایر شرکای اجتماعی را نگران کرده است. این نگرانیها بیش از هر چیز به ماهیت طرحهای تحولی بیستگانه و پیامدهای اجرای این طرحها برای منابع و مصارف سازمان مربوط میشود. ایجاد تعادل مالی و حذف هزینههای اضافی از اهداف اعلام شده این طرحها است، اما پرسش اصلی اینجاست که آیا اجرای این برنامهها بدون آسیب به حقوق بازنشستگان امکانپذیر خواهد بود؟
سرانجام، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی وعده داده است که اصلاح ساختار خدمات و نحوه مدیریت منابع به گونهای صورت میگیرد که بازنشستگان و مشمولان تأمین اجتماعی بیشترین منفعت را از این تغییرات داشته باشند. سازمان تأمین اجتماعی باید به اعتماد جامعه پاسخگو باشد و اقدامات خود را به شیوهای شفاف و عادلانه پیش ببرد.