چگونه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی مغایرت اطلاعات خود را اعلام کنند؟

اقتصاد ایرانی: سازمان تأمین‌اجتماعی از بیمه‌شدگان درخواست کرد تا در صورت مشاهده مغایرت در پیامک‌های اطلاعات بیمه‌ای مربوط به دستمزد، تعداد روزهای کارکرد و سایر جزئیات، موارد را به این سازمان اعلام کنند؛ این اقدام در راستای شفافیت و حفظ حقوق بیمه‌ای کارگران انجام می‌شود.

چگونه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی مغایرت اطلاعات خود را اعلام کنند؟
اقتصادایرانی:

روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و از خدمات این سازمان در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی بهره‌مند می‌شوند. سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور افزایش شفافیت و آگاهی از حقوق بیمه‌شدگان، طرح ارسال پیامک اطلاعات بیمه‌ای به شاغلان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی را اجرا کرده است. این پیامک‌ها به‌صورت ماهیانه ارسال می‌شوند و سه موضوع مهم از جمله دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد در ماه و عناوین شغلی را به اطلاع بیمه‌شدگان می‌رسانند.

اهمیت صحت اطلاعات بیمه‌ای

خدمات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه‌هایی مثل بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها، تابع اطلاعاتی نظیر دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد ماهانه و عناوین شغلی بیمه‌شدگان است. اگر اطلاعاتی نظیر عنوان شغلی، دستمزد و روزهای کارکرد به‌درستی اعلام نشود، بیمه‌شدگان در زمان درخواست خدمات دچار مشکل خواهند شد و احتمالاً متضرر می‌شوند.

اهداف طرح ارسال پیامک

این طرح با هدف پیشگیری از مشکلات در آینده اجرا شده است تا بیمه‌شدگان در زمان نیاز به خدمات دچار چالش نشوند. پیامک ماهیانه اطلاعات بیمه‌ای به بیمه‌شدگان ارسال می‌شود تا در صورت بروز مغایرت، ابتدا موضوع بین بیمه‌شده و کارفرما حل شود. اگر چالش میان بیمه‌شده و کارفرما برطرف نشود، سازمان تأمین اجتماعی اقدامات قانونی لازم را جهت رفع اختلاف‌ها به‌عمل خواهد آورد.

چگونگی اعلام مغایرت اطلاعات

چنانچه بیمه‌شدگان مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهده کنند، می‌توانند از دو راه زیر اقدام به ثبت اعتراض خود کنند:

با مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین شعبه سازمان، امکان ثبت اعتراض و بررسی موضوع فراهم خواهد بود. راه اقدام توضیحات
 
مراجعه به شعب سازمان تأمین اجتماعی
استفاده از سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir در بخش بیمه‌شدگان/ خوداظهاری/ اعتراض به سابقه، امکان ثبت اعتراض به‌صورت آنلاین فراهم است.

ضرورت ثبت‌نام در سامانه غیرحضوری

با توجه به اینکه پیامک‌های اطلاعات بیمه‌ای به شماره تلفن همراه ثبت‌شده در سامانه خدمات غیرحضوری ارسال می‌شوند، از بیمه‌شدگان درخواست می‌شود در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام و ثبت شماره تماس خود در سامانه es.tamin.ir اقدام نمایند. همچنین بیمه‌شدگانی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند، اما اطلاعات آنها تغییر کرده است، باید اطلاعات خود را به‌روز کنند.

 توصیه به بیمه‌شدگان

سازمان تأمین اجتماعی با اجرای این طرح در صدد است کیفیت خدمات خود را ارتقا داده و از حقوق قانونی بیمه‌شدگان حفاظت کند. بهره‌مندی از خدماتی نظیر مستمری بازنشستگی، غرامت ایام بیماری و سایر مزایا، وابسته به اطلاعات ثبت‌شده کاربران است. بنابراین از بیمه‌شدگان دعوت می‌شود برای دریافت درست و به‌موقع خدمات، نسبت به ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه غیرحضوری یا اپلیکیشن «تأمین من» اقدام نمایند.

وبگردی
    ارسال نظر