۱۲ سال انتظار برای شاه نقشی که عاشقان حسینی را مبهوت کرد!

اقتصادایرانی: بهراد محمدی با اشاره به ایفای نقش حضرت مسلم در سریال «مهمان‌کشی» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، از ۱۲ سال انتظار برای دستیابی به چنین نقشی و بازخوردهای متفاوت مخاطبان گفت.

۱۲ سال انتظار برای شاه نقشی که عاشقان حسینی را مبهوت کرد!

این بازیگر درباره چالش‌های ایفای نقش‌های تاریخی گفت: وقتی برای ایفای شخصیت حضرت مسلم انتخاب شدم، بلافاصله به منابع مختلف اینترنتی مراجعه کردم اما اطلاعات کافی و جامعی پیدا نکردم. حتی کتاب‌های مرتبط هم به راحتی در دسترس نبود. در نهایت، تصمیم گرفتم فیلمنامه را مرجع اصلی خودم قرار دهم زیرا نویسنده این فیلمنامه بررسی عمیقی روی منابع تاریخی انجام داده بود. با مطالعه متن، توانستم جنبه‌های گوناگون این شخصیت را بهتر بشناسم.

۱۲ سال انتظار برای نقش متفاوت

این هنرمند در توضیح اینکه آیا برای پذیرفتن این نقش مردد بوده است یا خیر گفت: پاسخ من کاملاً مثبت بود. چرا باید این نقش را قبول نمی‌کردم؟ از دوران کودکی در چندین سریال بازی کرده‌ام و سپس از دهه ۹۰ با تحصیلات دانشگاهی دوباره وارد مسیر بازیگری شدم. بیش از دوازده سال در عرصه تئاتر فعالیت داشتم و منتظر چنین فرصتی بودم که بتوانم در قالب یک شخصیت برجسته تاریخی ظاهر شوم. درست است که کمی استرس و هیجان هم داشتم، اما این حس‌ها به مرور کمرنگ شدند.

مشاهده دوباره «مختارنامه» برای درک نقش

وی با اشاره به بازبینی سریال «مختارنامه» برای بررسی نحوه نمایش شخصیت حضرت مسلم در آن گفت: بخشی یک ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای از سریال «مختارنامه» وجود دارد. بعد از پیشنهاد این نقش، این قسمت را مجدداً با دقت کامل بررسی کردم و نقش‌آفرینی امین زندگانی در نقش مسلم را تحلیل کردم تا ایده‌های بیشتری برای بازی خودم پیدا کنم.

تفاوتی با «مختارنامه»؟

محمدی درباره تفاوت نقش خود با حضرت مسلم در «مختارنامه» عنوان کرد: «مختارنامه» بیشتر بر ورود حضرت مسلم به کوفه و اقدامات جنگاورانه او تمرکز دارد. اما در سریال «مهمان‌کشی»، ما ابتدا با زندگی خانوادگی و روزمره او مواجه می‌شویم. هرچند او یک پهلوان است، اما صحنه‌هایی از زندگی آرام او به تصویر کشیده شده تا لحظات حساس فرا برسند.

در پاسخ به انتقادها از شخصیت مسلم در سریال که برخی او را منفعل توصیف کرده‌اند، او توضیح داد: یکی از ویژگی‌های بارز این شخصیت، ولایت‌مداری و ایمان بی‌چون و چرای اوست؛ برای مسلم، دستور امام حسین (ع) در اولویت قرار دارد. این رفتار ممکن است در برخی مواقع به عنوان انفعال تعبیر شود اما داستان در قسمت‌های آینده تغییر خواهد کرد. او به کوفه می‌رسد و صحنه‌هایی شامل جنگ و موقعیت‌های هیجان‌انگیز رخ خواهد داد.

چالش‌های فیزیکی در نقش‌آفرینی

این بازیگر با اشاره به صحنه‌های جنگی در سریال خاطرنشان کرد: در یکی از سکانس‌ها، دست من زخمی شد و نیاز به بخیه پیدا کرد. صحنه‌های اکشن بسیاری شامل شمشیرزنی و سوارکاری داشتیم که برای آن‌ها تمرین‌های زیادی انجام دادم. علاوه بر این، در صحنه‌های حساس جنگ تماماً خودم بازی کردم، حتی صحنه‌ای که در سرمای منفی ۱۰ درجه جنازه حضرت مسلم کشیده می‌شد نیز به دست خودم به تصویر کشیده شد.

وی درباره حادثه‌ای که منجر به مصدومیتش شد گفت: در یکی از صحنه‌های جنگی، یکی از بدلکاران محترم به جای اینکه شمشیرش را به شمشیر من بزند، به انگشت من زد و این باعث شد که پنج بخیه به انگشتم زده شود.

واکنش‌ها به زبان و لحن سریال

محمدی در ادامه درباره لحن گفتار عامیانه سریال که باعث واکنش‌های مختلفی شده است توضیح داد: به نظر من این روش گفتار باعث می‌شود که مخاطب دانش کم‌تری نیاز داشته باشد و سریال را راحت‌تر درک کند. بازخوردهای مثبت مخاطبان نیز گواهی بر این موضوع است؛ به طوری که طبق یک نظرسنجی در صفحه شخصی‌ام، ۹۴ درصد شرکت‌کنندگان از سریال رضایت داشتند.

وی اضافه کرد: ما تلاشی داشتیم تا زبان سریال را مدرن نکنیم اما از طرفی نیز نمی‌توان مطمئن بود که مردم در گذشته دقیقاً چگونه صحبت می‌کردند. برخی فعل‌ها مثل «آورده‌ام» را ساده کردیم به «آوردم» تا لحن گفتار راحت‌تر شود. با این حال تلاش کردیم که استفاده از واژگان امروزی به حداقل برسد و دقت‌مان را در این زمینه کاملاً به کار برده‌ایم.

محمدی به واکنش یکی از مخاطبان اشاره کرد و گفت: نظری خواندم که نوشته بود چرا امام حسین (ع) را به کف خیابان ولیعصر آورده‌اید! این انتقادها اگرچه بی‌اساس است اما نشان می‌دهد که حساسیت زیادی روی اینگونه آثار وجود دارد. ما هرگز حتی یک بار هم به جای «بله» از «آره» استفاده نکردیم و نهایت دقت را داشتیم.

مقایسه با سریال‌های بزرگ تاریخی

وی در بخش دیگری از توضیحاتش درباره مقایسه سریال با آثار بزرگی مانند «مختارنامه» گفت: فیلمبرداری «مختارنامه» نزدیک به ۸ تا ۹ سال طول کشید. وقتی سریال ما با چنین پروژه‌ای مقایسه می‌شود، خودش برای ما افتخار است. با این حال، پروژه ما نه در رده آثار ویژه الف بود و نه از بودجه‌ای مشابه برخوردار بود. با این وجود، تمامی عوامل این پروژه با جان و دل کار کردند و نمایش قابل قبولی ارائه دادند.

محمدی در پایان گفت: طی ۱۲ روز فیلمبرداری جنگی، با انگیزه‌ای کامل و حتی در شرایط دشوار ادامه دادیم. از بالای سرمان پهپاد و موشک عبور می‌کرد اما همچنان با رویکردی چریکی کار را به سرانجام رساندیم. معتقدم تمامی عوامل پروژه، چه از نظر هنری و چه فنی، عملکردی متعهدانه داشته‌اند.

وبگردی
    ارسال نظر