تبلیغات

باز هم پژمان جمشیدی/حضور تکراری که سینما را خسته کرده!

اقتصاد ایرانی: حضور پرتکرار پژمان جمشیدی در سینما و همکاری همزمان او با چند پروژه، انتقاداتی را از سوی برخی سینماگران برانگیخته و این روند را یکی از عجایب سینمای ایران قلمداد کرده‌اند.

باز هم پژمان جمشیدی/حضور تکراری که سینما را خسته کرده!
تبلیغات
اقتصادایرانی:
حمزه صالحی، نویسنده بسیاری از فیلمنامه‌های پرفروش برای شرکت عامریان فیلم، اخیراً اظهار نظری درباره پژمان جمشیدی و حضور او در فیلم «ناجورها» ارائه داده که با واکنش حسین فرحبخش، کارگردان این فیلم، روبرو شده است.

اظهار نظر جنجالی حمزه صالحی

حمزه صالحی در یک ویدئو گفته است: «پژمان جمشیدی بازیگر فوق‌العاده‌ای است، اما زمانی که امکانات لازم مانند یک متن قوی در اختیار داشته باشد. در فیلم «ناجورها» اصلاً متنی وجود نداشت و ظرفیت‌های ممکن برای یک اثر تک‌لوکیشنی کاملاً نادیده گرفته شده بود.

یکی از مشکلات من با کارگردان همین مسئله بود. به او پرسیدم چرا کل فیلم «ناجورها» در شب اتفاق می‌افتد؟ جواب داد که «چون پژمان مشغول کار دیگری بود و ما فقط شب‌ها او را در اختیار داشتیم.» به نظرم این فقط یک توجیه بود و باعث شد که فضای بیرونی کاملاً حذف شود.»

واکنش حسین فرحبخش

حسین فرحبخش با انتشار یک ویدئو در جواب این اظهارات صالحی گفته است: «بچه جان، من با افرادی مثل سعید مطلبی، علیرضا داوودنژاد، سیروس الوند، فریدون جیرانی، پرویز نوری، تهمینه میلانی و بسیاری دیگر کار کرده‌ام و این افراد برای من سناریو نوشته‌اند. اصلاً تو توانایی نوشتن برای من را نداری.

فیلم‌نامه از ابتدا بر اساس داستان دراماتیک و شب طراحی شده بود و این موضوع کاملاً در چارچوب فیلمنامه جای داشت. هم‌چنین فیلم‌هایی که تو نوشته‌ای، فقط به تهیه‌کننده‌ای خاص محدود شده‌اند و اگر بازیگر مشهوری در آن‌ها حضور نداشت، به هیچ وجه موفق نمی‌شدند.»

حضور پرتکرار: نقطه قوت یا ضعف؟

صرف نظر از این جدال لفظی، واقعیتی وجود دارد که نمی‌توان آن را انکار کرد؛ سینمای ایران وقتی به یک بازیگر توجه می‌کند، گاه حضور او را آنقدر پرتکرار می‌سازد که مخاطبان ممکن است احساس خستگی کنند. پژمان جمشیدی نمونه بارز این رویه است؛ بازیگری که نامش در بسیاری از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی دیده می‌شود.

تصویر مربوط به پژمان جمشیدی

رکوردهای بی‌سابقه در سینمای ایران

روزنامه فرهیختگان به این نکته اشاره کرده که از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۱۵۰ فیلم در سینماهای ایران اکران شده است و بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ بازیگر در نقش‌های اصلی دیده شده‌اند. اما نام پژمان جمشیدی با ۱۴ حضور پرتکرار در صدر این لیست قرار دارد.

جمشیدی در ۳۰ ماه اخیر نه تنها در ۱۴ فیلم، بلکه در سه سریال پلتفرمی بازی کرده است؛ آماری که نشان از حضور در هر دو ماه یک پروژه دارد. این در حالی است که عموماً هر پروژه سینمایی به یک الی سه ماه زمان برای پیش‌تولید و تولید نیاز دارد.

پنج فیلم همزمان در اکران

در حال حاضر پنج فیلم با بازی جمشیدی به طور همزمان روی پرده سینما قرار دارند. این آثار شامل فیلم‌های «دایناسور»، «ناجورها»، «خانه ارواح»، «جزایر قناری» و «قسطنطنیه» هستند.

تصویری مربوط به حضور پژمان جمشیدی

انتقاد از تکرار بازی در سبک‌های مشابه

اگرچه بازی در تعداد زیادی از فیلم‌ها نشان‌دهنده موفقیت حرفه‌ای است، اما تکرار این روند در فیلم‌های کمدی مشابه باعث خستگی مخاطبان شده است. حتی آثار جمشیدی مانند «خانه ارواح» و «جزایر قناری» نیز از فروشی که انتظار می‌رفت، بازمانده‌اند.

چالشی برای تهیه‌کنندگان و فیلمسازان

حضور پرتکرار بازیگران، به خصوص شخصی مانند پژمان جمشیدی، گاه به مشکلاتی برای تهیه‌کنندگان و فیلمسازان تبدیل می‌شود. اگر نگاه صرفاً بر پایه حضور ستارگان باشد و توجه چندانی به کیفیت فیلمنامه و عناصر دیگر نداشته باشد، مسلماً آسیب‌هایی به فیلم وارد خواهد شد.

به نظر می‌رسد فیلمسازانی که حاضرند فقط شب‌ها از یک بازیگر استفاده کنند تا با شرایط شخصی وی سازگار شوند، در بلندمدت به مخاطبان و حتی خود آن بازیگر آسیب خواهند زد.

امید به بهبود روند

امیدواریم نکاتی که حمزه صالحی مطرح کرده است صرفاً شایعه باشد، اما قطعاً نیاز به بازنگری در نحوه حضور بازیگران و مدیریت پروژه‌های سینمایی احساس می‌شود.

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر