تبلیغات

اشتباهات سریال سووشون که باعث یک افتضاح شد!

اقتصاد ایرانی: سریال «تاسیان» با عبور از کلیشه‌های مرسوم درباره‌ی کارآفرینان، تصویری واقعی و انسانی از زندگی آن‌ها ارائه می‌دهد؛ این در حالی است که سریال «سووشون» در شخصیت‌پردازی چهره‌ی فعالان اقتصادی، از عمق و نگاه جزئی‌نگر بی‌نصیب مانده است.

اشتباهات سریال سووشون که باعث یک افتضاح شد!
تبلیغات
اقتصادایرانی:
دنیای سینما و تلویزیون ایران غالباً تصویری منفی از چهره‌های کارآفرین و فعالان اقتصادی ارائه کرده است. این قشر افراد در دوگانه‌ای ساده‌لوحانه گیر کرده‌اند: یا به شکل اشخاصی فرصت‌طلب و غرق در فساد ظاهر می‌شوند که حقوق دیگران را پایمال کرده‌اند، یا به عنوان شخصیت‌های مذهبی و اخلاقی که تجارتشان به حجره‌های سنتی محدود است. این نوع بازنمایی غیرمنصفانه، پیچیدگی‌های دنیای واقعی کسب‌وکار را نادیده می‌گیرد.

شکستن کلیشه «سرمایه‌دار زالوصفت»

براساس گزارش‌ها، این نگاه قالبی و دوگانه نه تنها تصویر اشتباهی از موتورهای محرکه توسعه اقتصادی ارائه می‌دهد، بلکه در زیست‌بوم فرهنگی، فضای مناسبی برای نوآوری، ریسک‌پذیری و خلق ارزش ایجاد نمی‌کند. اما سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان، توانسته از این چارچوب‌های نادرست فاصله گرفته و تصویری منصفانه و انسانی از کارآفرینی ارائه دهد که از کلیشه‌ها فراتر رفته است.

یکی از نقاط قوت این سریال، ایجاد پیوند میان موفقیت کسب‌وکار و توسعه اجتماعی است؛ موضوعی که تصورات سنتی درباره کارآفرین منزوی را کاملاً به چالش می‌کشد. «تاسیان» این مفهوم را بازتعریف کرده و نشان می‌دهد که یک کارآفرین می‌تواند هم‌زمان سازنده و ایجاد‌کننده فرصت برای جامعه باشد.

در این سریال، کارآفرینی نه فقط یک تجارت بلکه یک مسئولیت اجتماعی قلمداد می‌شود. نگرش این مجموعه به خلق ارزش مشترک و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، تحسین‌برانگیز است. این طرز تفکر به مخاطب یادآوری می‌کند که موفقیت پایدار یک کسب‌وکار ارتباط مستقیم با رشد و پیشرفت جامعه دارد.

تصویر واقعی کارآفرین به عنوان انسان

«تاسیان» با پرداخت واقع‌گرایانه شخصیت‌های اصلی، چهره انسانی‌تری از کارآفرینان ارائه می‌دهد. این شخصیت‌ها الزاماً افراد بی‌نقصی نیستند و اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که گاهی نتیجه‌های غیرمنتظره‌ای را به همراه دارند. این انعکاس واقعیت، تصویری باورپذیر و به دور از ایدئولوژی‌گرایی ارائه می‌دهد و مخاطب را به تحلیل دقیق‌تر انگیزه‌ها و چالش‌های این افراد هدایت می‌کند.

در نتیجه، «تاسیان» موفق شده است که فراتر از کلیشه‌ها، تصویر پیچیده و واقعی‌تری از فرآیندهای کسب‌وکار و ارزش‌آفرینی برای مخاطب ارائه دهد. این ویژگی‌ها، در کنار قصه عاشقانه سریال، آن را به اثری قابل توجه برای بینندگان تبدیل کرده‌اند.

«سووشون» و بازگشت به کلیشه‌های سنتی

برخلاف «تاسیان»، سریال «سووشون» که با اقتباس از رمان سیمین دانشور ساخته شده، نتوانسته مخاطبان زیادی جذب کند. مشکل اصلی این سریال، وابستگی به کلیشه‌ها و چارچوب ایدئولوژیک رمان است که دیدگاه‌هایی افراطی و ضد توسعه را بازتولید می‌کند.

رمان «سووشون» تصویری از مقاومت در برابر بیگانگان و ساختار قدرت ارائه می‌دهد، اما از زاویه‌ای اقتصادی، مخالفت با تبادلات تجاری و بین‌المللی به زیان مردم است. گرچه نویسنده مجاز به استفاده از تخیل است، اما تقویت گفتمان‌های بیگانه‌ستیز و خودکفایی افراطی در لایه‌های جامعه ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند.

نقدی بر نگاه زنانه در «سووشون»

سیمین دانشور، با خلق زری به عنوان یک زن تحصیل‌کرده، روایت زنانه‌ای را شکل داده، اما شخصیت او در چارچوب‌های سنتی محدود باقی مانده است. زری، به جای تلاش برای تغییر، صرفاً تصویری قربانی و اثیری از خود ارائه می‌دهد. این نوع بازنمایی برای مخاطب امروزی که به دنبال مشارکت واقعی زنان در جامعه است، کمتر جذابیت دارد.

نگاه بیگانه‌ستیز دانشور نیز در تضاد با واقعیت‌های توسعه‌ای جهان امروز قرار دارد. کشورهای موفق حتی در دوران سلطه خارجی از فرصت‌ها بهره برده‌اند، اما «سووشون» دیدگاهی بسته و ضد توسعه را ترویج می‌دهد.

فرصتی برای بازنگری

ارزیابی ارزش ادبی رمان «سووشون» جدا از صلاحیت این متن است، اما از نظر فکری این اثر به بازتولید گفتمان‌های غیرمنطقی و ضددانش می‌پردازد. بازخوانی آن فرصتی است برای بررسی باورهایی که هنوز در لایه‌های جامعه جریان دارند و نیازمند تحلیل دقیق‌تر هستند.

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر