سریال محکوم: گول زدن حرفهای مخاطبان تا آخرین ثانیه!
اقتصاد ایرانی: پیام آزادی، آهنگساز خلاق سریال «محکوم»، با استفاده از موسیقی توانست مخاطبان را تا آخرین لحظه در فضایی پر از تعلیق و راز نگه دارد؛ تجربهای مشابه با سریال «بازنده» که موسیقی هوشمندانهاش شکها را به سمت شخصیتهای مختلف هدایت میکرد.

آغاز همکاری با سریال محکوم
اخیراً سریال «محکوم» با آهنگسازی او، از نمایش خانگی منتشر شده است. آزادی در گفتوگویی از چگونگی استفاده از سازها در سکانسهای مختلف این مجموعه و همکاری با سایر اعضای گروه تولید صحبت کرده است.
شروع آشنایی با پروژه
تقریباً قبل از شروع پروژه «محکوم»، سیامک مردانه با آزادی تماس گرفت. او معتقد بود موسیقی سریال «بازنده» تأثیر زیادی داشته است. پس از اجرای چند ملودی و ارتباط با محمدرضا منصوری، تهیهکننده و محمدحسین مهدویان، ملودی ابتدایی انتخاب و سپس کار آغاز شد.
نقش آهنگساز در روایت سریال
آزادی بر اساس فیلمنامه و سکانسهای طراحی شده، چند تم اولیه را با پیانو ساخت؛ سپس برای تطبیق بهتر، از سازهای دیگر استفاده شد. سیامک مردانه تاکید داشت که فضای موسیقی تم هیجانی داشته باشد و سازهایی خشن برای ایجاد مفهوم انتخاب شوند. بنابراین از ساز بلز که به موزیک باکس نیز معروف است استفاده کردند و با آن، شخصیت مهیار را موسیقایی شکل دادند.
شخصیتپردازی موسیقی برای کاراکترها
تقریباً بیشتر شخصیتهای اصلی یک تم موسیقیایی جداگانه دارند. موسیقی نه تنها داستان را تقویت میکند، بلکه مخاطب را گاه گمراه کرده و حس تعلیق را تا آخرین لحظات سریال زنده نگه میدارد.
اثرگذاری موسیقی در ژانر جنایی
موسیقی در ژانرهای خاص مثل جنایی و ترسناک به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی نقشآفرینی میکند. آزادی معتقد است که در این ژانر، موسیقی باید مخاطب را با حس ترس و تعلیق عمیقتر درگیر کند.
تطبیق موسیقی با صحنههای خاص
آهنگساز با توجه به دیدگاههای کارگردان سازهای مناسبی انتخاب کرده است؛ برای مثال در سکانس مهیار یا مواجهه به جنازه تابان، فضای گیج و درونگرای مهیار با موسیقی الکترونیک نمایش داده شد. انتخاب سازها نشاندهنده خشونت و التهاب در داستان است.
نقش سکوت و موسیقی پرحجم
استفاده از سکوت در روایت سریال به تعمق مخاطب کمک میکند، درحالیکه موسیقی پرحجم در لحظات کلیدی مانند درگیریها و نمایش احساسات قوی نیاز است تا حس صحنه را انتقال دهد.
یافتن لحن موسیقی
برای آهنگسازی سریال «محکوم»، تم اصلی زمان خواندن فیلمنامه شکل گرفت و بر اساس سکانسهای مختلف سریال، ضربآهنگ و تمپوها تنظیم شدند.
تنوع موسیقی در محکوم
برخلاف سریال «زخم کاری» که بیشتر بر گیتار الکتریک تمرکز داشت، موسیقی محکوم با تنوع سازها از جمله زهی، الکترونیک و تک پیانو، شخصیتهای مختلف را موسیقایی معرفی کرده است.
آغاز علاقه به موسیقی
پیام آزادی از سن ۱۰ سالگی به موسیقی علاقه نشان داد و با یادگیری ویولن و پیانو، مسیر حرفهای خود را آغاز کرد. او تجربه زیادی در آهنگسازی انیمیشن و گیم داشته و معتقد است موسیقی در این زمینه بیشتر و بهتر خودنمایی میکند.