بازار خودرو در آستانه تحولی بزرگ/ منتظر خبری مهم باشید

اقتصاد ایرانی: بحران در صنعت خودرو با کاهش تولید و زیان انباشته خودروسازان بزرگ کشور شدت گرفته و مخالفت دولت با افزایش قیمت‌ها، بازار خودرو را در آستانه تحولی بزرگ و شوکی قابل‌توجه قرار داده است.

بازار خودرو در آستانه تحولی بزرگ/ منتظر خبری مهم باشید
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور در نشستی با اصحاب رسانه، درباره مشکلات موجود میان خودروسازان و نهادهای ناظر در خصوص مسئله افزایش قیمت خودرو و کاهش تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به سال گذشته اظهار داشت: شرکت ایران خودرو معتقد است که اکنون که به سمت خصوصی‌سازی پیش رفته، دلیلی ندارد که محصولات خود را با ضرر به فروش برساند. از سوی دیگر، رقمی که شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو تعیین کرده و آن را با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بررسی کرده است، ۲۵ درصد اعلام شد. اما دولت با این رقم مخالفت کرده و بیشتر از ۱۵ درصد افزایش قیمت را نمی‌پذیرد. در نهایت، دود این اختلاف به چشم مردم می‌رود.

نجفی منش در توجیه افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودرو توضیح داد: چگونه می‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت ارز به میزان ۸۰ درصد، گران شدن مواد اولیه تولید داخلی همچون مواد پتروشیمی و مس بر مبنای نرخ ارز، و افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران، فقط با ۱۵ درصد افزایش قیمت خودرو هزینه‌ها جبران شود؟ وی اعلام کرد که اگر قیمت‌ها واقعی شوند، مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار خواهند شد و بساط خرید صفی خودرو و قرعه‌کشی نیز جمع خواهد شد.

چک‌های خودروسازان پاس نمی‌شود

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور، در خصوص وضعیت بدهی‌های خودروسازان و زنجیره تأمین مالی اظهار داشت: امسال، میزان زیان انباشته خودروسازان به ۲۸۰ همت و بدهی جاری خودروسازان به ۶۰۰ همت رسیده است. همچنین، شکاف قیمتی بازار آزاد و کارخانه‌ای خودرو نیز به ۶۰۰ همت بالغ شده است. وی افزود که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، بدهی جاری دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته ۵۷۵ همت بود و جمع کل بدهی‌ها نیز به ۶۲۳ همت رسید. دبیر انجمن قطعه‌سازان تأکید کرد که بدهی دو خودروساز بزرگ کشور معادل ۶۰۰ درصد قیمت محصولاتشان است و این نسبت حتی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت: بخش عمده تأمین مالی خودروسازان از طریق اوراق، چک‌های مدت‌دار و روش‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود. جالب اینکه حتی برخی از چک‌های صادر شده توسط خودروسازان برگشت خورده و پاس نمی‌شود که این موضوع به مشکلات قطعه‌سازان دامن زده است.

شکاف مالی صنعت خودروسازی هر روز بیشتر از دیروز

محبی نژاد تأکید کرد که اختلاف قیمت بازار خودرو و درب کارخانه به جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رود. وی اعلام کرد که پولی که مردم در بازار آزاد برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند، ۶۰ درصد بالاتر از قیمت درب کارخانه است. همچنین، بالای ۲۰ درصد قیمت فاکتور فروش خودروسازان به هزینه‌های دولتی همچون بیمه و مالیات اختصاص دارد. آمارها نشان می‌دهد که شکاف مالی این صنعت (تفاوت قیمت کارخانه و بازار) به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی دلیل عمده این وضعیت را قیمت‌گذاری دستوری و نبود نقدینگی در بازار دانست.

جدول

محبی نژاد افزود: در حال حاضر، عرضه در بازار وجود دارد اما تقاضای واقعی وجود ندارد و این موضوع ناشی از کاهش توان خرید مردم است. کاهش گردش مالی در بازار به معنای رکود بوده و نشان‌دهنده وجود بحران در بازار خودرو است. همچنین، تولید خودروهای سواری در خردادماه امسال کاهش ۴۰ درصدی داشته است. این کاهش طی سه‌ماهه ابتدایی سال به حدود ۱۵ درصد رسیده است. وی اظهار امیدواری کرد که در صورت اتخاذ تصمیمات مناسب، وضعیت فعلی قابل جبران است.

وبگردی
    ارسال نظر