تب و تاب بازار خودرو پس از اقدام غافلگیرکننده ترامپ!
اقتصادایرانی: تعرفههای جنجالی ترامپ بر صنعت خودرو، قیمت خودروهای مدل ۲۰۲۶ را بهشدت تحت تأثیر قرار داده و بازارهای جهانی را با شوک قیمتی سنگینی مواجه کرده است.

تعرفههای اعمال شده از سوی واشنگتن، فشار سنگینی به صنعت خودرو وارد کردهاند. این تعرفهها که از ابتدای سال میلادی جاری بر قطعات تولید خارج و خودروهای وارداتی تا ۲۵ درصد افزایش یافتهاند، به همراه تعرفههای مربوط به واردات آلومینیوم و فولاد، قیمت مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت را به طور چشمگیری افزایش دادهاند.
افزایش تعرفههای وارداتی
بر اساس گزارش ایسنا، تعرفههای واردات از کشورهای ژاپن و اتحادیه اروپا، حتی پس از مذاکرات و توافقهای اخیر، همچنان حدود ۱۵ درصد باقی مانده است. این میزان تعرفه بالاتر از نرخهای سالهای گذشته است، اما تا به امروز، این هزینهها مستقیماً به مصرفکنندگان منتقل نشدهاند.تاثیر تعرفهها روی قیمت خودروها
طبق دادههای ارائه شده از سوی شرکت ارزیابی خودرو «کتاب آبی کلی» (Kelley Blue Book)، قیمت خرید خودروهای صفر در ژوئن 2025 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تنها ۱.۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش کمتر از میانگین رشد قیمت طی یک دهه گذشته بوده و به این معناست که اثر تعرفهها بر قیمت خودروها، محدودتر از حد انتظار بوده است.در این رابطه، «ارین کیتینگ»، تحلیلگر شرکت «کاکس اتوموتیو» اظهار داشت: این موضوع کمی شگفتیآور اما برای خریداران خودرو، خبری خوشایند بوده است. دلیل این امر آن است که قبل از اجرای تعرفهها، موجودی نمایندگیها شامل خودروهایی بود که با نرخهای قبلی وارد شده بودند و به مصرفکنندگان عرضه شدند.
استراتژی خودروسازان برای مقابله با چالشها
بر اساس گفتههای کیتینگ، هجوم خریداران قبل از اعمال تعرفهها، فرصتی برای شرکتهای خودروسازی ایجاد کرد تا مشتریان بیشتری را به برندهای خود جذب کنند. شرکتها با به تعویق انداختن افزایش قیمت، هم فروش بیشتری به ثبت رساندند و هم از کاهش تقاضای بازار جلوگیری کردند. همچنین، نگرانی اصلی خودروسازان این است که با افزایش قیمتها شاید مردم از خرید دست بکشند.زیان سنگین خودروسازان بزرگ
تاکنون شرکتهای خودروسازی بزرگ، بخش قابل توجهی از هزینههای ناشی از تعرفهها را به دوش کشیدهاند. گزارشها حاکی از آن است که ضررهای وارد شده در سهماهه گذشته به ترتیب ۱.۱ میلیارد دلار برای جنرال موتورز، ۶۰۰ میلیون دلار برای هیوندای، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای کیا، ۱.۵ میلیارد دلار برای فولکس واگن و ۱.۷ میلیارد دلار برای استلانتیس در بر داشته است.آینده نامعلوم برای استلانتیس و سرمایهگذاران
به گفته کیتینگ، هرچند بیشتر خودروسازان نظیر جنرال موتورز، هیوندای، کیا و فولکس واگن با وجود تعرفهها همچنان سودآور هستند، اما استلانتیس در میان این شرکتها وضعیت نامطلوبتری دارد و مشکلاتش پیش از اعمال تعرفهها نیز مطرح بوده است. در همین راستا، فشارهای قابل توجهی از سوی سرمایهگذاران بر این شرکتها وارد شده است تا این هزینهها را برای طولانیمدت متقبل نشوند.